مدیرکل غله گیلان: کمبود آرد نداریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با بیان اینکه زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، با کمبود شدید گندم مواجه بودیم، به گونه‌ای که محموله‌ای از استان‌های دیگر به گیلان وارد نمی‌شد، گفت: در حال حاضر چیزی به نام کمبود آرد در این استان نداریم اما کمبود آرد سهمیه‌ای از جمله در شهرستان آستارا وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

مدیرکل غله گیلان: کمبود آرد نداریم

به گزارش ۸دی، فرزاد اسدی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان در نشستی پیرامون وضعیت آرد و نانوایان استان در آستارا، اظهار کرد: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، با کمبود شدید گندم مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که محموله‌ای از استان‌های دیگر به گیلان وارد نمی‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی به نام کمبود آرد در این استان نداریم اما کمبود آرد سهمیه‌ای از جمله در شهرستان آستارا وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان افزود: با توجه به شرایط بین‌المللی و مشکلاتی که در تامین امنیت غذایی در جهان به وجود آمد، برای مدیریت موضوع آرد و نان نیازمند وحدت رویه‌ای بودیم که به حول قوه الهی دولت مردمی در این زمینه وارد عمل شد و ساز و کاری مشخص کرد تا میزان تخصیص سهمیه و پخت نان قابل رصد باشد.

اسدی با اشاره به عزم دولت برای حل مسائل مردم و ضرورت شفاف‌سازی امور در این راستا اظهار کرد: اصلاح اختصاص ارز ترجیحی از سوی دولت به منظور متناسب‌سازی درآمدها و هزینه‌ها در بخش‌های مختلف بود و از جمله در بخش آرد و نان نیز در حال برآورد قیمت واقعی پخت و فروش نان است.

وی با بیان اینکه گیلان تامین کننده نیاز استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و البرز نیز هست، اضافه کرد: به ازای هر یک هزار نفر باید یک واحد نانوایی وجود داشته باشد که در حال حاضر این رقم برای شهرستان آستارا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است و در این شرایط که عنوان می‌شود فعالیت نانوایی‌ها سودآور نیست، بازهم متقاضی وجود دارد.

اسدی ادامه داد: آردی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، سهمیه آنها نیست؛ بلکه در آن یارانه مردم نهفته است و تنها به طور امانت در اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نیاز جامعه را تامین کند و در مقابلش دستمزد مصوب دولتی را در قبال آن دریافت کند.

وی گفت: با این وجود در مواردی شاهد تخلف‌هایی از سوی نانوایان هستیم، از جمله اینکه برخی واحدها فاقد پروانه هستند، صاحب پروانه در ناوایی حضور ندارد یا مباشر با هزینه گزارف قرارداد اجاره بسته یا نسبت به قاچاق آرد اقدام می‌کند که همه این مسائل نیازمند فرهنگ‌سازی و نظارت مردمی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با تاکید بر اینکه گزارش تخلف از آستارا در کمترین میزان است، افزود: اگر بخواهیم سهمیه‌ای اضافه برای این شهرستان در نظر بگیریم، باید بر اساس مستندات باشد که با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سهمیه ویژه‌ای اختصاص می‌یابد و با این حال برخی واحدهای نانوایی از کمبود آرد گلایه‌مند هستند.

وی در مورد گلایه‌ها از کیفیت پایین آرد بیان کرد: کیفیت آرد کارخانه‌ها بر اساس استانداردهای مورد نظر به صورت ماهانه ارزیابی و پایش می‌شود و اگر نانوایی در این زمینه با مشکل روبه‌رو شد، می‌تواند با شبکه بهداشت یا سازمان غذا و دارو تماس بگیرد تا آزمایش‌های لازم صورت گیرد.

اسدی با اشاره به ظرفیت ذخیره سه ماهه در استان گیلان، قول مساعدی نسبت به افزایش سهمیه آرد نانوایی‌های شهرستان آستارا داد و اظهار کرد: پیش‌تر گندم مورد نیاز این استان از بنادرانزلی و کاسپین وارد می‌شد که بنا داریم در این زمینه از بندر آستارا نیز اقدام کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه