هشت دی گزارش می دهد:

آژیر خطر پیری جمعیت گیلان مدت هاست به صدا درآمده/ ماجرا فقط اقتصاد نیست + فیلم

تجربه باروری در ایران نشان داده که همه سیاست های تنظیم خانواده که منجر به کاهش جمعیت شده، تحت تأثیر مسئله اقتصادی نبوده است و باید متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور مدنظر قرار بگیرد.

آژیر خطر پیری جمعیت گیلان مدت هاست به صدا درآمده/ ماجرا فقط اقتصاد نیست + فیلم

به گزارش هشت دی، براساس آخرین پژوهش ها در کشور نرخ رشد جمعیت ایران امسال کمتر از ۰.۷ درصد می شود در حالیکه تعداد فرزندان دلخواه مادران ایرانی بین ۲.۸ تا ۳ فرزند است.

بند اول سیاست های کلی جمعیت «ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» است.
در طول سه دهه گذشته شاهد کاهش چشمگیر باروری در همه دنیا همینطور در ایران براساس کاهش باروری از سال ۱۳۶۵ به بعد بودیم، شرایط کشورهای دیگر هم برای این طرح بررسی شده است.

براساس نتایج سرشماری ها، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به حدود ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده، این درحالی است که نرخ رشد جمعیت از ۳.۲ درصد در سال ۶۵ به ۱.۲۹ درصد در سال ۹۰، ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ و ۰.۷۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

به گفته محمد جواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پیشین مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه و عضو انجمن جمعیت شناسی ایران، تجربه باروری در ایران نشان داده که همه سیاست های تنظیم خانواده که منجر به کاهش جمعیت شده، تحت تأثیر مسئله اقتصادی نبوده است.

وی افزود: شرایط و عوامل دیگری نیز نقش داشته اند که آنها نیز می بایست بررسی شوند از جمله نگرش جوان ها به بحث ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است. پس می بایست متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز برای برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور مدنظر قرار بگیرد.

در ادامه کلیپی را که به موضوع پیری جمعیت در گیلان و کاهش نرخ فرزندآوری و اشتباه شناختی که این موضوع را صرفا ناشی از مسائل اقتصادی می داند، مشاهده می کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه