در میزگرد هشت دی مطرح شد

غالب مسئولان فرهنگی در مقوله حجاب و پوشش به وظایف خود واقف نیستند/مسئله عفاف نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌ها است

میزگرد “بررسی سیر تاریخی حجاب، بیان عوامل حیازدایی از جامعه و خانواده‌های ایرانی و ضعف‌ها و چالش‌های نهادهای فرهنگی متولی موضوع حجاب و عفاف” با حضور خانم‌ها “هستی صحرایی” کارشناس و دانش‌آموخته مطالعات زنان و معاونت اجتماعی بسیج دانشجویی گیلان و “منّانه محمودی” کارشناس علوم تربیتی، دانش‌آموخته جامعه الزهرا قم و مسئول گروه فرهنگی چشمه نور رضوان گیلان در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

غالب مسئولان فرهنگی در مقوله حجاب و پوشش به وظایف خود واقف نیستند/مسئله عفاف نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌ها است

به گزارش هشت دی، نشست “بررسی سیر تاریخی حجاب، بیان عوامل حیازدایی از جامعه و خانواده‌های ایرانی و ضعف‌ها و چالش‌های نهادهای فرهنگی متولی موضوع حجاب و عفاف” با حضور خانم‌ها “هستی صحرایی” کارشناس و دانش‌آموخته مطالعات زنان و معاونت اجتماعی بسیج دانشجویی گیلان و “منّانه محمودی” کارشناس علوم تربیتی، دانش‌آموخته جامعه الزهرا قم و مسئول گروه فرهنگی چشمه نور رضوان گیلان در پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

 

ماجرای تاریخی ۲۱تیر ۱۳۱۴ و کشتار هزاران نفر در گوهرشاد

“منّانه محمودی” کارشناس علوم تربیتی و مسئول گروه فرهنگی چشمه نور رضوان گیلان با بیان اینکه مسئله پوشش، حیا و اخلاق‌مداری با قوم ایرانی در کنار شجاعت و هوش عجین بوده است، اظهار کرد: این یک مسئله مشترک بین زن و مرد بوده و به گفته ویل دورانت، تجلیات پوشش در بین ایرانیان به حدی بوده است که تاریخ‌نگاران معتقدند که پوشش از ایران وارد اسلام شده نه از اسلام به ایران.

وی با اشاره به مسئله استعمار در طول تاریخ، تصریح کرد: هر کشوری برای استعمار کشورهای دیگر از ضربه‌های گوناگونی همچون جنگ بهره می‌گیرد اما از قرن ۱۸ و ۱۹ با محوریت انگلیس، پژوهشگران و در واقع جاسوسانی که وارد کشورهای اسلامی می‌شوند با بررسی حجاب زنان مسلمان به این نتیجه رسیدند که حجاب زنان جوامع مسلمان به‌قدری محکم است که نمی‌توان با آن را تحت شعاع قرارداد و این شدنی نیست مگر با فاسد کردن جوامع که این موضوع به یک تئوری سیاسی تبدیل شد.

مسئول مؤسسه چشمه نور رضوان گیلان ادامه داد: در تمامی جوامع مسلمان از الجزایر و ترکیه گرفته تا ایران با همین حربه وارد شدند. در سال ۱۳۰۰ “رضاقزاق” در ایران با شعار دین‌مداری و برپایی هیئت به روی کارآمد اما در سال ۱۳۰۷ رسماً پروژه کشف حجاب را کلید زد و برای اولین بار خانواده شاهنشاهی با بی‌حجابی وارد صحن حرم حضرت معصومه(س) می‌شوند.

وی ادامه داد: مردم به رهبری شیخ محمدتقی بافقی اعتراض می‌کنند و خطاب به خانواده شاهنشاهی مطرح می‌کند که “حق ندارید با بی‌حجابی وارد حرم شوید”. رضاخان از تهران به قم می‌آید و وارد حرم می‌شود و شیخ بافقی را در صحن حرم، فلک می‌زند و ازاینجا پروژه‌های فرهنگی نه نظامی به رهبری “محمود جم” و “علی‌اصغر حکمت” وزیر معارف و دیگر روشنفکران ادامه پیدا می‌کند. در ۱۳ فروردین سال ۱۳۱۳ اولین بار در جشنی در شیراز با حضور وزیر معارف “علی‌اصغر حکمت”، دختران کشف حجاب می‌کنند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند که در ادامه در تهران، قم، تبریز و مشهد اعتراضات شدت می‌گیرد.

محمودی ادامه داد: در مشهد در صحن حرم امام رضا(ع) به رهبری “سید حسین طباطبایی” (جد مادری امام موسی صدر) و شیخ “محمدتقی بهلول” تجمعاتی برپا می‌شود در ادامه “سید حسین طباطبایی” برای ملاقات با “رضاخان” به تهران سفر می‌کند که به این ملاقات نمی‌رسد زیرا قبل از رسیدن به تهران او را به عراق تبعید می‌کنند و “محمدتقی بهلول” دستگیر می‌شود اعتراضات شدت می‌گیرد و مجبور می‌شوند او را آزاد کنند.

وی با بیان اینکه شیخ بهلول کوتاه نمی‌آید و در ۱۸ تیر در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند و‌ می‌گوید: نابود باد کسی که کلاه بی‌غیرتی بر سرمان بگذارد مردم تهییج می‌شوند و سرانجام در شامگاه ۲۱ تیر درهای خروجی حرم بسته می‌شود و نظامیان به دستور “رضاخان” وارد حرم می‌شوند و مردم را به توپ و گلوله می‌بندند. روایت‌ها از بین کشته و مجروح شدگان این حادثه از ۱۶ هزار تا ۲هزار نفر روایت‌شده است که کشته‌شده و مجروحان را در گورهای دسته‌جمعی در خارج از مشهد دفن می‌کنند.

محمودی بیان کرد: سرانجام به نام فرهنگ و با فشار و زور، در تاریخ ۱۷دی ۱۳۱۴ کشف حجاب قانونی می‌شود و در عین اینکه آن را یک مسئله فرهنگی و به نفع جامعه معرفی می‌کنند اما در واقع یک حربه سیاسی برای نفوذ به جامعه ایران بود.

هشت دی: گفته می‌شود کشف حجاب حربه دشمن برای نفوذ به جامعه ایرانی است و در جنگ نرم و جنگ شناختی دشمن از این کلیدواژه استفاده کند تا به جامعه ایرانی ضربه بزند، نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا چنین چیزی واقعیت دارد یا خیر؟!

“هستی صحرایی” کارشناس و دانش‌آموخته مطالعات زنان و معاونت اجتماعی بسیج دانشجویی گیلان نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۸دی با بیان اینکه در گفتگوهای متعددی که در رابطه باحجاب مطرح می‌شود خوب است این مسئله باز شود که آیا این مسئله فقط مختص به ایران است؟ آیا پیش از انقلاب چنین مباحثی مطرح نبوده است؟، بیان کرد: این مسئله در قالب جوامع و ادیان پذیرفته‌شده بود اما از وقتی عصر روشنگری شروع شد، در غرب حوزه پوشش دستخوش تحولات قرار گرفت و این جریان به جوامع مختلف نفوذ کرد. در جهان اسلام، اولین کتاب‌هایی با موضوع آزادی زنان در سال‌های ۱۸۹۹، ۱۹۰۰ منتشر شد که مصر و جوامع شرقی را تکان داد در این کتاب اشاره‌شده بود که “اگر می‌خواهید از مدرنیته اروپا عقب نمانید باید زنان خود را از پرده‌نشینی خارج کرده و از خانه بیرون بیاورید در غیر این صورت حذف خواهید شد” در این راستا واکنش‌های شدید و مناقشات فکری، نظری بسیاری به وجود آمد و کتاب‌ها و مکتوبات زیادی در تائید، رد و نقد آن منتشر شد و این نوسانات علمی وارد ایران هم شد.

وی بابیان اینکه کتاب‌های بسیاری در موضع‌گیری نسبت به مسئله مواجه اسلام با مدرنیته چاپ شد، گفت: چالش ما با مسئله مواجه با مدرنیته از جنبه سیاسی قدیمی‌تر از این حرف‌ها است و می‌خواهم بگویم که کل جهان اسلام را تکان داد اما باید بگویم قبل از انقلاب هم این موضوع اهمیت داشته و انتشار کتاب “مسئله حجاب” شهید مطهری نشان‌دهنده اهمیت این مسئله در فضای فکری جامعه است و بسیاری از علما در این زمینه کتاب داشتند و همچنین کتاب “طومار عفت” نیز توسط “یوسف نجفی جیلانی” که گیلانی هستند، منتشر می‌شود.

وی در تشریح فضای سیاسی ادامه داد: اولین کسانی که با مدرنیته مواجه شدند درباریان و قجرزاده ها بودند که آن را مایه پیشرفت می‌دانستند و خواستند این تغییر را وارد ایران کنند. طوری که اگر قبلاً حجاب و بی‌حجابی به معنای دینداری یا بی‌دینی و مرزهای اعتقادی را مشخص می‌کرد و بعد از این به موضوع ترقی و پیشرفت تبدیل شد و حکومتی که ضد حجاب بود به یک حکومت ترقی‌خواه محسوب می‌شد و خب رضاخان این را می‌خواست. و اصلاحاتش را در ابتدا از پوشش مردان آغاز کرد و سپس به زنان رسید و این موضوع را باهدف کاهش تفاوت ظاهری با خارجی‌ها دنبال کرد و در ترکیه با اقدامات ترقی طلبانه آتاتورک مواجه شد و این جو در کشورهای همسایه وجود داشت و بعد از یک سال علیرغم مخالفت مردم این قانون رسمی شد و به‌نوعی نوگرایی ظاهری در دوره رضاخان رخ داد.

هشت دی: در رابطه باحجاب یک دوگانگی در فضای مجازی به وجود آمده است. می‌گویند یک‌زمانی حکومت به دنبال کشیدن چادر از سر خانم‌ها بوده و اکنون به دنبال تقویت آن است. به نظر شما این دوگانگی را چگونه می‌توان برای نوجوانان تبیین کرد؟

محمودی، کارشناس علوم تربیتی در پاسخ به این سؤال با تبیین مسئله حجاب و پوشش بیان کرد: هر مکتب و ایدئولوژی در هر جامعه‌ای با تشکیل حاکمیت، قوانین خودش را وضع می‌کند. ما نمی‌توانیم بگوییم یک جمهوری اسلامی داریم اما قوانینش نباید بر پایه نص صریح آیات قرآن نباشد. این موضوع در همه شاخص‌ها حکم می‌کند همان‌قدر که جمهوری اسلامی در موضوع حجاب، اخلاقیات و انسانیت باید بر پایه شاخص‌های اسلامی حرکت کند در موضوعات اقتصاد نیز باید همین‌گونه باشد.

دشمن مسئله حجاب و پروژه حیازدایی را نخ کلاف ضربه به جمهوری اسلامی می داند

وی با اشاره به ابعاد این مسئله اظهار کرد: مسئله حجاب دارای دو بعد است، یک دیدگاه عموم جامعه به مقوله حجاب و حجاب در عرصه سیاست. به نظر من نگاه به حجاب در عموم جامعه صرفاً سیاسی نیست. عموم که می‌گویم منظور عمومیت مردم به معنی واقعی است نه آنچه صرفاً در فضای مجازی پررنگ می‌شود. بنده به‌واسطه حضور در بیش از ۱۰۰ مدرسه و هزاران دانش‌آموز در سال‌های متمادی مرتبط بوده‌ام و بعد از گفتگوهای چهره به چهره به این نتیجه رسیده‌ام. این موضوع در بین مردم به ناآگاهی خود مردم در این زمینه و عملکرد ضعیف متولیان فرهنگی برمی‌گردد و در موضوع سیاسی بودن قضیه چه بخواهیم چه نخواهیم استعمار و غرب، مسئله حجاب یک حربه سیاسی و جنگی است و اکنون مسئله حجاب و حیازدایی برای دشمن به نخ کلاف جمهوری اسلامی تبدیل‌شده است که با پیاده‌نظام سیاسی‌اش در حال مانور است و در این رابطه شما می‌بینید شخصی مانند “مسیح علی نژاد” به‌عنوان یک ابزار سیاسی در جلسات غربی‌ها که با حضور روسای جمهور برگزار می‌شود شرکت داده می‌شود.

موضوع حجاب از سوی نهادهای متولی به‌درستی تبیین نشده

وی ادامه داد: ما گاهی می‌بینیم یک فرد به مسائل دینی پایبند است اما به حجاب اعتقاد ندارد و اذعان دارد که این امر در دین نیامده چون بی‌بی‌سی برایش جلوه‌گر کرده که حجاب یک مسئله عرفی است و در قرآن نیامده و  یک امر صرفاً شخصی است، چرا؟ چون موضوع حجاب از سوی نهادهای متولی به‌درستی برایش تبیین نشده است. در غالب سخنرانی‌ها در موضوع حجاب در منابر و … نوک پیکان به سمت خانم‌ها است. به خانم‌ها می‌گویند حجاب کنید تا آقایان به گناه نیفتند و همین امر باعث می‌شود وقتی به سمت خانم‌ها می‌رویم موضع دارند می‌گویند چرا برای اینکه مردان به گناه نیفتند من باید حجاب نکنم! خب آقایان نگاه نکنند!

تشریح آیه پوشش و حجاب در قرآن

این کارشناس علوم تربیتی با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب، بیان کرد: “ای پیامبر به زنان و دخترانت وزنان مسلمان بگو خود را بپوشانند تا به پاک‌دامنی شناخته شوید و از تعرض بیماردلان در امان باشید” در این آیه نیامده “حجاب کنید تا مردها به گناه نیفتند”. بلکه در آیه آمده ممکن است مردی بیماردل باشد. مسئله ابزار قرار نگرفتن زن برای خدا و دین اسلام مطرح است. چقدر در جامعه برای زنان تبیین شده که حجاب برای این است که وسیله هوسرانی و مسائل اخلاقی دیگران قرار نگیرد. تبیین نکردیم و آن را صرفاً به جنبه سیاسی گره می‌زنند و چون مسئله حجاب، نخ کلاف ضربه به جمهوری اسلامی توسط دشمن قرارگرفته شده و با روش‌های ناآگاهانه روبه‌رو می‌شویم. این قوانین نیاز به تبیین دارد که انجام‌نشده و متولیان فرهنگی که خواسته یا ناخواسته در پازل سیاسی مقوله حجاب قرار می‌گیرند.

بی توجهی مراکز تربیتی در امر تبیین حجاب

وی تصریح کرد: حجاب نیاز به تبیین دارد، تبیینی که نه آموزش‌وپرورش، نه حوزه علمیه و دانشگاه و نه سایر مراکز فرهنگی و تربیتی به‌درستی انجام نداده‌اند.

نوع پوشش خانم‌ها خروجی یک معادله چهار مجهولی است

صحرایی کارشناس مطالعات زنان در ادامه با اشاره به ابعاد مسئله حجاب بابیان اینکه موضوع حجاب بسیار تخصصی است، تصریح کرد: نوع پوشش خانم‌ها خروجی یک معادله چهار مجهولی است، یعنی چهار متغیر دارند. جنبه فردی، الزام حکومتی، عرف و عقاید مردمی و جنبه تکلیف دینی این متغیرها را تشکیل می‌دهند. اگر از نگاه یک خانمی که به حجاب معتقد نیست به موضوع نگاه کنیم باید ببینیم که در الزام حکومتی چه چیزی با دوره رضاخان مشترک است. مثلاً می‌گویند آن موقع اجبار بود و الان هم اجبار است! وقتی بر بحث الزام تأکید می‌شود وظیفه فردی و تکلیف به حاشیه می‌رود و آن‌وقت شما در حالت عرف بیرونی، چیزی به نام لجاجت را می‌بینید که نشان‌دهنده نبود تعادل بین این چهار متغیر است.

برخی نسخه‌های پیچیده شده برای جامعه فاقد مبانی دینی و سیاست‌های امامین انقلاب است

وی یکی از راه‌های کاهش لجاجت را افزایش مشارکت و عاملیت خانم در تعیین نوع پوشش دانست و گفت: در سیاست‌گذاری‌ها به این موضوع آن‌طور که باید توجه نشده است. وقتی فضای جامعه را تحلیل می‌کنیم می‌بینیم نسخه‌ای که برای جامعه پیچیده می‌شود فاقد مبانی دینی و سیاست‌های امامین انقلاب است و در ساحت اجرا به‌درستی انجام‌نشده است. یعنی حتی گاهی قوانین با پشتیبان خوب هم داریم اما با یک نگاه مردسالار مواجه می‌شویم آن‌وقت جامعه حالت لجاجت به خود می‌گیرد. یعنی در تبیین دینی نگاه دین به زن تشریح می‌شود اما در اجرا با افرادی مواجه هستید که با سلایق و تعصبات شخصی که برخلاف دین و نگاه امامین انقلاب است عمل می‌کنند که مستمسک بهانه آوری افراد شده و نتیجه‌اش تخریب چهره دین است.

صحرایی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای مراحل رسیدن به تمدن اسلامی بیان کرد:  استاد “رحیم‌پور ازغدی” می‌گوید که یک مؤمن در نوسانات به سر می‌برد و آرمان‌ها پله به پله در حال رشد است اینکه دغدغه‌هایمان نسبت به ۴۰ سال گذشته تغییریافته نشان‌دهنده رشد است. شاید در ابتدای انقلاب حضور بانوان در عرصه‌های آموزشی بدون هیچ دغدغه‌ای برای عموم خانواده‌ها یک آرزو بود اما اکنون داریم از بانوان فرهیخته‌ای سخن می‌گوییم که خواهان مشارکت بالا از لحاظ فرهنگی در جامعه هستند.

در تمدن سازی مدنظر رهبر انقلاب، حذف جنسیتی وجود ندارد

وی ادامه داد: در تمدن سازی مدنظر رهبر انقلاب، حذف جنسیتی نداریم چیزی که امروز به‌خصوص در نهادها و سازمان‌هایی که وظیفه تقویت مسائل دینی و مذهبی را دارند بیشتر با آن روبه‌رو هستیم مثل استفاده ابزاری از خانم در پست‌های پایین با کمترین دستمزد جایی که نیازمند فکر و خلاقیت نیست.

چرا در موضوع حجاب فقط زنان دیده می‌شوند اما برای مردان هیچ شاخصی متصور نمی شوند

این کارشناس حوزه زنان بابیان اینکه در جامعه امروزی حجاب فقط برای زنان نمادین شده و این خانم‌ها هستند که فقط فشار اسلامی‌ات این مسئله را جلو می‌برند و این موضوع موردنقد ما است که چرا فقط در موضوع حجاب زنان دیده می‌شوند و برای مردان هیچ شاخصی متصور نیستیم، بیان کرد: عوامل مختلفی مؤثر است می‌توانیم ماله کشی کنیم و بگوییم این مسئله فقط به مردم برمی‌گردد و می‌توانیم واقع‌بین باشیم و بگوییم سیاست‌گذاران در این رابطه نقش پررنگی داشتند. آن زمانی که توسعه اقتصادی را بر توسعه فرهنگی مقدم کردند و نتوانستند در برابر تهاجم فرهنگی، حرکت درست داشته باشند سلسله اقداماتی مسبب شرایط امروز شد.

حجابی که جمهوری اسلامی با توجه به قوانین دینی برای زن الزام‌آور معرفی کرده برای حضور اجتماعی و امنیت روانی زنان است

محمودی، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه در ادامه این با انتقاد به نگاهی که به زنان در مقول حجاب می‌شود، بیان کرد: همه تلاش‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه به سمت و سویی رفته که یک خانم بی‌حجاب، ریشه تمام مشکلاتش را جمهوری اسلامی بداند! چون در مقام تبیین به‌درستی عمل نشده است. این قشر از جامعه هنوز هم باوجود خانم‌های محجبه تحصیل‌کرده، “حجاب” را به نحوی عقب‌افتادگی و گوشه‌نشینی می‌داند و ۴۰سال است که تلاش نشده تا این موضوع را روشن کنیم که حجابی که جمهوری اسلامی با توجه به قوانین دینی برای زن الزام‌آور معرفی کرده برای نجات زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه و برای حضور اجتماعی و امنیت روانی زنان است.

 لجاجت در موضوع حجاب به دلیل سیاسی جلوه دادن آن است/ می گویند حجاب در دین نبوده و حرف آخوندها است!

وی ادامه داد: حجاب زنان اکنون در انتخابات و در عرصه های مختلف دستمایه سیاسی قرار می‌گیرد. اینکه می‌گویید در موضع حجاب لجاجت دارند به خاطر سیاسی شدن مسئله حجاب است نه دینی بودن آن، خانم بی‌حجاب ما فکر می‌کند حجاب صرفاً سیاست جمهوری اسلامی است و در دین نیامده! امثال این فرد می‌گویند: “غیبت نمی‌کنم! تهمت نمی‌زنم! نماز هم می‌خوانم اما حجاب را قبول ندارم! چون در دین نیامده و شما آخوندها، این‌طور گفته‌اید!”

اجباری خواندن قانون حجاب یک مغالطه سیاسی است/ اگر بگوییم هر الزامی بد است پس نباید قوانین دیگر هم داشته باشیم

محمودی تصریح کرد: اینکه می‌گویند قانون حجاب در جمهوری اسلامی اجبار است یک مغالطه سیاسی است که در دامن اجتماع افتاده است. اگر بگوییم هر الزامی بد است پس نباید قوانین دیگر هم داشته باشیم، چون الزام و اجبار بد است! یعنی نباید قوانین تحصیلی، اجتماعی، قضایی و… داشته باشیم!

کسی می‌تواند مدعی شود بدون اخذ مدرک دیپلم می‌خواهد به دانشگاه برود؟ آیا می‌توانیم به این قانون مهر دیپلم اجباری را بزنیم!

وی در نگاه تبیینی مسئله حجاب گفت: در جامعه باید مقررات الزام‌آوری وجود داشته باشد که همه اقشار در کنار هم بتوانند زندگی کنند و به همدیگر آسیب نزنند. برای حضور اجتماعی، امنیت روانی و برای اینکه آسیب نبینیم نیازمند الزاماتی هستیم، مثل قوانین تحصیلی. کسی می‌تواند مدعی شود بدون اخذ مدرک دیپلم می‌خواهد به دانشگاه برود؟ آیا می‌توانیم به این قانون مهر دیپلم اجباری را بزنیم؟ پس نگاه به قانون حجاب با عنوان حجاب اجباری به نظر من بسیار مضحک و خنده‌آور است.

حجاب مقدمه حضور اجتماعی و امنیت روانی زنان و مردان در جامعه

محمودی در ادامه بابیان اینکه حجاب مقدمه حضور اجتماعی و امنیت روانی زنان و مردان در جامعه است، گفت: متأسفانه برخی زنان از روی ناآگاهی، علیه زندگی هم قیام کرده‌اند و در یک پازل سیاسی علیه هم قرارگرفته‌اند. این می‌شود که برخی زنان بی‌حجاب مدعی می‌شوند برای حفظ خانواده و برای حفظ همسرانی که در معاشرت‌های اجتماعی ذائقه‌شان تغییر کرده به بی‌حجابی روی آورده‌اند.

غالب مسئولان فرهنگی در مقوله حجاب و پوشش به وظایف خود واقف نیستند

وی در رابطه با نقش متولیان فرهنگی گفت: غالب مسئولان فرهنگی به وظایف خود واقف نیستند. بنده در یک ماه اخیر با توجه به در پیش بودن ۲۱ تیرماه با اکثر نهادهای متولی فرهنگی در حوزه پوشش و حجاب دیدار داشته‌ام . نهایت این است که این‌ها در یک هفته منتهی به هفته عفاف و حجاب از ما طرح می‌خواهند تازه اگر طرحی موردنظر بیفتد و بودجه‌ای برایش در نظر بگیرند. حالا ما از این افرادی که علم و آگاهی در مقوله حجاب ندارند و حتی بعضاً مغرض است انتظار داریم بیاید در رابطه با چالش‌های زندگی اجتماعی با پیوست حجاب طرح و برنامه بدهد و کار انجام دهد؟

آقایان مسئول چقدر با جوانان و نوجوانان در رابطه باحجاب به گفتگو پرداخته‌اند؟

این دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چرا جامعه ایرانی به اینجا رسیده است، بیان کرد: غفلت مدعیانی همچون حوزه علمیه و دانشگاه و صاحب‌نظرانی که همواره پشت میز نشسته و نظریه داده‌اند اما از کف میدان غافل شده‌اند. اینکه درد این دختر و پسر و زن و مرد جامعه ما چیست؟ این آقایان مسئول چقدر با جوان و نوجوان ما در رابطه باحجاب به گفتگو پرداخته‌اند؟ چقدر نگاه‌های سلیقه‌ای و تعصب برانگیز کنترل شد؟ چه میزان قوانینی که با کج‌سلیقگی مسئولان مربوطه در دولت‌های مختلف اجرایی نمی‌شود. الآن بروید از اصناف بپرسید در عرصه پوشش چه‌کاری انجام داده است. کدام مسئول فرهنگی با اصناف و تولیدکننده پوشاک دیدار کرده است و مسائل را جویا شده است؟

وی بابیان اینکه گاهی اوقات گفته می‌شود چرا زنان ما به این وضعیت کشیده شده‌اند من می‌گویم بپرسید چرا مردان، زنان جامعه را به این وضعیت سوق داده‌اند!، گفت: سؤال من این است که آیا متولیان فرهنگی مردان را هم‌تراز با زنان موظف به حفظ امنیت سلامت روانی جامعه می‌دانند؟

محمودی ادامه داد: در یک ارگان فرهنگی با پیشینه مذهبی می‌خواستند واحد خواهران تشکیل دهند. یعنی دستور جلسه از مرکز تشکیل واحد خواهران بوده اما بازهم بلااستثناء جلسه با حضور آقایان تشکیل شده و آقایان مدعی بودند که هدف از تشکیل جلسه را می‌دانند اما کار با خواهران برای شان راحت نیست و معذب می شوند! پس نیازی به حضور خواهران نیست! بعد ما می‌خواهیم دختر نوجوان حجاب برایش تبیین شود.

چندین دستگاه متولی عفاف و حجاب داریم که هماهنگ شدن آنان یک مشقت بزرگ است

صحرایی، کارشناس حوزه مطالعات زنان بابیان اینکه حجاب، مقدمه حضور اجتماعی است، بیان کرد: در ۱۴۰۰ سال پیش در دستورات دین برای بهترین حضور در اجتماع، پوشش را معرفی می‌کنند برای یک امر مهم‌تر که حفظ حریم عفاف است که فارغ از جنسیت باید محور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها قرار بگیرد و مانند قطب‌نما، جهت برنامه‌ریزی و توقعات از جامعه و مسئولان را مشخص می‌کند.

این کارشناس مطالعات زنان در ادامه با طرح این سؤال که بالاخره نظریه انقلاب در مورد حضور زنان چیست؟ و وقتی از تمدن اسلامی سخن می‌گوییم حضور خانم‌ها در آن چگونه دیده‌شده است؟، اظهار کرد: آیا برای تغییر در این زمینه برای اقدامات مؤثر در این زمینه اراده داریم؟ چندین دستگاه متولی عفاف و حجاب داریم که هماهنگ شدن آنان یک مشقت بزرگ است. آیا در بحث حجاب و تشخیص وضعیت امروز اتاق فکری فعالی وجود دارد؟ یا برای نیروی اجرایی که می‌خواهد کار کند، طرحی وجود دارد؟ خلاصه اینکه معیارهای ارزشیابی وضعیت و سنجش کارهای انجام‌شده باید مشخص شود.

وی افزود: به نظر من وضعیت، وضعیت امیدوارکننده‌ای است، شاید عده‌ای موضوع حجاب را علم کنند اما باید دید که نسبت به اول انقلاب رشد کرده‌ایم و مسائل زیادی را پشت سر گذاشتیم امروز با مسئله‌ای مواجه هستیم که این را هم باید پشت سر بگذاریم اما نیاز به رشد و تغییراتی دارد و اشکالاتی در اجرای داریم که باید اصلاح شود.

مسئله عفاف نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌ها است/ اقدامات نمایشی در آستانه ۲۱ تیر دیگر جواب نمی‌دهد

صحرایی بابیان اینکه مسئله عفاف نیازمند بازنگری در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها است، گفت: اقدامات نمایشی در آستانه ۲۱ تیر دیگر جواب نمی‌دهد. حریم عفاف باید در بین زن و مرد و اتفاقاً در بین مردان باید رعایت شود که نیازمند تغییر رویکرد تخصصی در بین صاحب‌نظران این حوزه است.در برنامه‌ریزی‌ها طرح‌ها باید بلندمدت و از دل دغدغه‌های مردم و برآمده از نیاز مردم باشد. توجه به الگو گیری در این زمینه که آثار طولانی‌مدت را دربردارد با  پررنگ کردن الگو به‌خصوص در آموزش‌وپرورش بسیار حائز اهمیت است.

سپردن مناسبات فرهنگی به دولت ها کار غلط و اشتباهی بود

محمودی دانش آموخته حوزه و دانشگاه بابیان اینکه مقوله “فرهنگ” دست متولیان دولت‌ها افتاد و این امر اشتباه و غلط بوده درحالی‌که باید به دست مردم اداره می‌شد، اظهار کرد: علت اینکه مسئله حجاب را به اقتصاد و سیاست ربط می‌دهند همین مورد است هر وقت مسائل را دست دولت‌ها سپردیم این اتفاق افتاد. در هر جامعه‌ای مردم در قبال مسائل فرهنگی، وظیفه فردی و اجتماعی دارند که اگر کم‌کاری کنیم دودش به چشم خودمان می‌رود.

جامعه زنان باید از قرارگرفته در پازل سیاست‌مداران دوری کنند

محمودی در ادامه بابیان اینکه جامعه زنان باید از قرارگرفته در پازل سیاست‌مداران دوری کنند، گفت: برخی احزاب سیاسی داخلی و خارجی و افرادی که حجاب را به مسئله سیاسی تبدیل کردند با الفاظ تهی اما به‌ظاهر زیبا بانوان را از تفکر غنی که پس قضیه حجاب است خالی کردند و کار به‌جایی می‌رسد که فرد از روی لجاجت، دست از حجاب می‌کشد این در حالی است که حتی برخی علت بی‌حجابی‌شان را نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: برای آرامش زندگی خودمان هم که شده باید فضا را به سمت امنیت خودمان سوق دهیم و برای کار فرهنگی باید تمامی دستگاه‌ها پای‌کار بیایند.

انتقاد از بی‌توجهی به فرهنگ روستا با افزایش تورهای گردشگری

محمودی با انتقاد از بی‌توجهی به فرهنگ روستا با افزایش تورهای گردشگری، بیان کرد: چطور می‌توان به دختر نوجوان روستا بگوییم پوشش و حجاب به نفع تو است اما همین دختر شاهد حضور مینی‌بوس مینی بوس توریست و گردشگر در قالب تورهای گردشگری و فودیسم در مناطق روستایی و ییلاقی گیلان است که به حداقل‌ترین مقیدات عرفی و نه‌تنها شرعی پایبند نیستند! تازه این‌ها به بهانه بوم گردی و گردشگری انجام‌شده است.

این فعال اجتماعی افزود: بروید تحقیق کنید این وام‌هایی که به بوم گردی‌ها داده‌شده است، چند درصدش به اقتصاد روستا کمک کرده  چند درصد فرهنگ روستا را تحت شعاع قرار داده است.

اقدامات انجام شده در تبیین مسئله حجاب ناکافی است و نیاز به همت جمعی دارد/ فضای آزاد برای نقد باید وجود داشته باشد

صحرایی، کارشناس حوزه زنان در  پایان این نشست بابیان اینکه افرادی با دغدغه مردمی کارهای خوبی برای تبیین مسئله حجاب انجام دادند که ناکافی است و نیاز به همت جمعی دارد، بیان کرد: برای پیشروی نیازمند نقد هستیم. نقدهایی به قوانین و سیاست و اجرا وجود دارد تا فضا باز شود. دغدغه من این است که فضای آزاد برای نقد وجود داشته باشد که اگر مطرح نشود درجایی بیان می‌شود که به خوراک اپوزیسیون تبدیل می‌شود و خودش آن را جواب می‌دهد و فرصت و فضای بزرگی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه