کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ۸دی:

انتشار هر وقایع ممکن است با منافع ملی مغایرت داشته باشد/ ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت قوا در نحوه اجرا است 

“روح الله پوراسماعیلی” کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان با اصل طرح شفافیت قوا مشکلی ندارد و ایرادات مطرح شده شکلی است و باید برطرف شود گفت: انتشار هر واقعیتی درست نیست زیرا ممکن است با منافع ملی مغایرت داشته باشد زیرا انتشار برخی مطالب تبعاتی به همراه دارد و مواردی که مربوط به منافع ملی است نباید منتشر شود.

انتشار هر وقایع ممکن است با منافع ملی مغایرت داشته باشد/ ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت قوا در نحوه اجرا است 

روح الله پوراسماعیلی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه اشکالات شورای نگهبان نسبت به طرح شفافیت قوا شکلی است و با اصل طرح مغایرت ندارد اظهار کرد: برخی از اشکالات وارده به طرح، مانند الزام شرکت های خصوصی به انتشار تمام اسناد و مدارک ممکن است با مصالح مردم در تضاد باشد یا انتشار رای دادگاه های انقلاب که ممکن است برخلاف عفت عمومی باشد و احساسات مردم را جریحه دار کند، با قانون اساسی مغایرت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: شورای نگهبان با اصل طرح شفافیت قوا مشکلی ندارد و ایرادات مطرح شده شکلی است و باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز در همین طرح شفافیت قوا گنجانده شده است افزود: طبق این طرح، آرای نمایندگان مجلس حتی اسامی کسانی که در جلسات غایب هستند نیز باید منتشر شود.

پوراسماعیلی خاطرنشان کرد: اگر چه عده ای دوست ندارند طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب شود چرا که در این صورت لابی ها و زد و بندهای آنها مشخص می شود اما در هر صورت این مجلس طرح شفافیت را مطرح کرده که جای تحسین دارد و ایرادات شورای نگهبان نیز تکمیل کننده این طرح است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه انتشار هر واقعیتی درست نیست زیرا ممکن است با منافع ملی مغایرت داشته باشد اظهار کرد: انتشار برخی مطالب تبعاتی به همراه دارد و باید دید که آیا جامعه شرایط پذیرش آن را دارد یا خیر زیرا گفتن برخی واقعیت ها نتایج معکوس دارد و مواردی که مربوط به منافع ملی یا حیثیت نظام است نباید منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه برجام هیچ گاه در مجلس تصویب نشد بلکه طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای به تصویب رسید ادامه داد: وجود شفافیت در چنین مواردی به انتخاب اصلح مردم کمک می کند؛ متاسفانه نمی دانیم که کدام نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند و به شخصه اگر بدانم نماینده ای به طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای رای مثبت داده، مجددا به او رای نخواهم داد چرا که این موضوع مستقیما به منافع ملی مربوط می شود.

پوراسماعیلی با انتقاد از عدم وجود ساز و کارهای مطالبه گری در کشور بیان کرد: راه مشخصی برای آنکه مردم از مسئولین به ویژه نمایندگان خود در مجلس مطالبه گری و میزان عمل به وعده ها را بدانند وجود ندارد و ضمانت اجرایی برای پاسخگو کردن مسئولین نداریم.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طرح شفافیت قوا خلأ مذکور را تا مقدار زیادی پر می کند و مردم متوجه آراء نمایندگان می شوند افزود: آرا و حتی میزان دارایی نمایندگان در طرح شفافیت قوا لحاظ شده و این امر موجب می شود که مردم عملکرد مسئولین را بهتر ارزیابی کنند.

وی با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه مجلس طرح شفافیت قوا را مطرح کرده تا گناه عدم تصویب آن به گردن شورای نگهبان باشد گفت: همین که محلس توانست این طرح را به ثبت برساند هنر است زیرا در دوره های قبل اکثر نمایندگان با این طرح مخالف بودند لذا کار محلس باید تقدیر شود البته انتقاداتی به مجلس فعلی نیز وارد است اما باید توجه داشت که تخریب شخصیت قوه مقننه موجب اخلال در اداره امور جامعه می شود.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از حرف های رئیس مجلس مبنی بر ناراحتی برخی نمایندگان مجلس از صحبت های رهبری مبنی بر عدم دخالت در انتصابات بیان کرد: مجلس جای نماینده ای که از حرف ولی فقیه ناراحت می شود نیست زیرا این افراد منافع خود و نظام را در تعارض می بینند و اگر دخالت در انتصابات را از آنها بگیریم دیگر هنری ندارند.

پوراسماعیلی با تاکید بر ضرورت نقد منصفانه از عملکرد مجلس تصریح کرد: طرح شفافیت قوا حرکت بزرگی است که به نام مجلس فعلی ثبت شده است.

 

گفتگو از سیده سمیه رعد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه