کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با ۸دی:

وام دار شدن نمایندگان انحرافی آسیب زا در گیلان/ شورای نگهبان بند التزام عملی و اعتقادی را به خوبی رصد کند

“محمدمهدی نیازمند” کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه وام دار شدن برخی نمایندگان انحرافی است که متاسفانه مدت مدیدی است شاهد آن هستیم، گفت: از آنجا که برخی از این نمایندگان فعلی قصد ورود به انتخابات دوره‌های بعد را دارند، امیدوارم با تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند، شورای نگهبان در بند التزام عملی و اعتقادی به خوبی رصد کند، زیرا نماینده‌ای که مطالبه‌ی ولی امر مسلمین را اجرا نکند، التزام ندارد و چنین افرادی نباید برای حضور در عرصه‌های بعدی انتخابات و نمایندگی مجلس تایید شوند.

وام دار شدن نمایندگان انحرافی آسیب زا در گیلان/ شورای نگهبان بند التزام عملی و اعتقادی را به خوبی رصد کند

“محمد مهدی نیازمند” در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه نمایندگان مجلس نباید در انتصابات دخالت کنند، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در استان‌ها و شهرستان‌ها شاهد آن هستیم، متاسفانه دیده می‌شود که این آسیب مدت‌هاست در کشور وجود دارد و نسبت به انتصاباتی که در سطوح مدیریتی و حتی در سطوح اجرایی در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد، ورود نمایندگان از منظر وابستگی‌های قبیله‌ای سیاسی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در مواردی هم شنیده می‌شود که معاملاتی بین افراد مختلف با برخی نمایندگان به انجام می‌رسد و این وام دار شدن، انحرافی است که متاسفانه ما مدت مدیدی است شاهد آن هستیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه متاسفانه این فضا در استان ما نیز به کرات اتفاق می‌افتد و از آسیب‌های جدی در گیلان می‌باشد که موانعی را هم به وجود می‌آورد، گفت: مجموع عملکرد نمایندگان ما در استان هم متاسفانه در این فضا وجود دارد و به نظر می‌رسد با تاکیدات مجدد مقام معظم رهبری، آقایان اصلاح رفتاری بفرمایند که ما دیگر شاید این آسیب نباشیم زیرا این آسیب خود را در انتصابات مختلف نشان می دهد.

این کارشناس علوم سیاسی بیان کرد: اگر فردی بدون رعایت اصول انقلاب، آرمان‌ها و عدم اعتقاد به این مبانی در مسئولیتی گمارده شد، نماینده وظیفه دارد نسبت به این انحراف فریاد بزند، زیرا وی سوگند یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد و در نظارت بر اجرای قانون اساسی کوشا باشد.

شورای نگهبان در بند التزام عملی و اعتقادی کاندیداها به خوبی رصد کند

وی با تاکید بر شناخت انحراف عنوان کرد: افرادی که برای برخی از نمایندگان در طول دوران انتخابات کار می‌کنند، افرادی که برای آنها هزینه می‌کنند و افرادی که به لحاظ قومی، خویشی و قبیله‌ای به ویژه در بعضی از شهرها که این نوع وابستگی‌ بسیار رایج می‌شود، از جمله انحرافی است که اتفاق می‌افتد.

نیازمند تصریح کرد: از آنجا که برخی از این نمایندگان فعلی قصد ورود به انتخابات دوره‌های بعد را دارند، امیدوارم با تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند، شورای نگهبان در بند التزام عملی و اعتقادی به خوبی رصد کند، زیرا نماینده‌ای که مطالبه‌ی ولی امر مسلمین را اجرا نکند، التزام ندارد و چنین افرادی نباید برای حضور در عرصه‌های بعدی انتخابات و نمایندگی مجلس تایید شوند.

وی جهت‌گیری‌های مجلس از باب دغدغه‌ها و پیگیری‌هایی که برای حوزه خدمت‌رسانی به مردم انجام می‌شود، پیگیری‌ آرمان‌های مهم انقلاب در حوزه عدالت، استقلال و خود اتکایی را از شاخص‌های مجلس انقلابی عنوان کرد و گفت: شاید بتوان اصلی‌ترین شاخص مجلس انقلابی را حرکت در مدار آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد. مجلسی که دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و دغدغه‌ رفع مشکلات نیازهای مردم را داشته باشد بدین ترتیب مجموع این شاخص‌ها موجب تبدیل آن به یک مجلس انقلابی خواهد شد که در تکریم قوانین، در نشست و برخاست‌ها، در دکمه‌هایی که برای رای مثبت و منفی داده می شود، همگی لحاظ می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این دو سال با تمام انتقاداتی که وجود دارد در مجموع روند حرکتی مجلس به سمت پیگیری مطالبات است که البته مطلق نیست و انتقاداتی هم در این زمینه وجود دارد اما با تاکید مقام معظم رهبری امیدواریم که اگر کوتاهی‌هایی هم نمایندگان مجلس در تسریع بخشیدن به انقلابی عمل کردن دارند، آن را رفع کنند و واقعا انقلابی باشند و پای کار نظام بایستند و بتوانند تصمیمات سخت را به خوبی بگیرند و به موقع اجرایی کنند.

نمایندگان نباید تحت فشارهای رسانه‌ای قرار بگیرند

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه اگر یک کار دقیق و کارشناسی با سیر روند پژوهشی انجام شده و حرکتی اصلاحی در بعضی از امورات قابل اجراست نمایندگان نباید تحت فشارهای رسانه‌ای قرار بگیرد و مجلس باید نسبت به این موضوع تبیین درستی داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه یک الی دو طرح در این دو ساله مجلس داشتیم که به دلایلی این طرح ها از دایره مجلس خارج شد و به جاهای دیگر واگذار شد که به نظر می‌رسد این فرمایش مقام معظم رهبری ناظر بر آن است که باید استقامت لازم در نمایندگان وجود داشته باشد تا تحت فشارها قرار نگیرند.

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری یکی از مسائل مهم قانون اساسی را مسئله تفکیک قوا عنوان کردند و فرمودند اگر روسای قوا با هم همراه باشند برخی اوقات آن بدنه همراهی نمی‌کند، در رابطه با حل این معضل اعلام کرد: روسای قوا می‌بایست این تمرکز در ایجاد هماهنگی را به وجود آورند و یکی از انتظارات همین است که اگر موانعی در پیشبرد کارها و امورات ایجاد می شود، باید برخورد کرده و مانع از سر راه برداشته شود.

وی ادامه داد: وقتی شعار حرکت و آرمان‌های انقلاب و گفتمان آن مسیر عدالت و پیشرفت و بحث مردم‌سالاری دینی است باید هر قوایی چهارچوب های حرکتی خود را در این مسیر به پیش ببرد

اولویت خدمت‌گذاری به مردم باشد؛ با گروکشی خیلی از کارها پیش نمی‌رود

“نیازمند” اضافه کرد: گاهی اوقات نسبت به تاکتیک‌ها ناهماهنگی‌هایی ممکن است به وجود بیاید اما بایستی تلاش شود که اولویت خدمت‌گذاری به مردم باشد و گرو و گرو کشی به تعبیر حضرت آقا اتفاق نیافتد زیرا با این گروکشی خیلی از کارها پیش نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هر سه بخش اعم از قوه مقننه، نهاد ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس، تقویت بخش پژوهشی و حمایت از ایده‌های اندیشکده‌ها و بهره‌گیری از آنها در هر سه مجموعه، می‌تواند هرچه بیشتر پیوند‌های عملیاتی‌تری را به وجود آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه