منظور هاشمی از “آخرین تکلیف” چه بود؟/ آیا رفسنجانی از مجمع تشخیص استعفا می‌دهد؟

بیان اظهارنظر هاشمی در خصوص “آخرین تکلیف” در نگاه اول این شبهه را به وجود می آورد که او قصد ندارد از این پس هیچ مسئولیتی را در نظام بپذیرد.

منظور هاشمی از “آخرین تکلیف” چه بود؟/ آیا رفسنجانی از مجمع تشخیص استعفا می‌دهد؟

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از لنگرنیوز، صادق زیباکلام امروز نقل قول پرحاشیه ای را از اکبر هاشمی رفسنجانی نقل کرده و گفته است که او این اظهارنظر را پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست مجلس خبرگان انجام داده است.

زیباکلام از قول رفسنجانی نوشته است: “نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم”.

بیان این اظهارنظر در خصوص “آخرین تکلیف” در نگاه اول این شبهه را به وجود می آورد که هاشمی قصد ندارد از این پس هیچ مسئولیتی را در نظام بپذیرد. این در حالی است که او هم اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد و قابل تصور نیست که قصد کناره گیری از این سمت را نیز داشته باشد.

گذشته هاشمی نیز نشان می دهد او اهل کنار رفتن و استعفا دادن نیست. گذشته از این موضوع، اگر اظهارنظر هاشمی را به این معنا بدانیم که او “مسئولیت های جدید” را نخواهد پذیرفت، اولین آزمونش کمتر از یک سال دیگر هنگام برگزاری انتخابات مجلس خبرگان فراخواهد رسید و با این فرض، هاشمی نباید کاندیدای آن انتخابات شود.

اما مشکل آنجاست که بر اساس تجربه، هاشمی رفسنجانی در لحظات آخر برای ورود به رویدادهای سیاسی، تصمیمات متفاوت از آنچه اعلام یا پیش بینی شده بود می گیرد که به دلیل فرط تکرار آنها، دیگر حتی “غیرمنتظره” هم محسوب نمی شود.

تحلیل ها و پیش بینی های غالب در خصوص انتخابات ریاست مجلس خبرگان نیز به سمت عدم حضور او سنگینی می کرد اما هاشمی ناگهان احساس تکلیف کرد و کاندیدا شد.

در خصوص انتخابات سال آینده مجلس خبرگان نیز وضع به همین صورت است. رفسنجانی البته پیش از این، در مصاحبه ای، حتی حضور خود در انتخابات پیشین خبرگان رهبری را هم به صحبتش با مقام معظم رهبری ربط داده است. به گفته او، “قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست‌ جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آنها و به کارهای علمی و فکری بپردازم. اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.”

به این ترتیب، بعید نیست – و حتی قریب به یقین است! – که هاشمی رفسنجانی سال آینده نیز “با وجود عدم تمایل(؟!)” بار دیگر در انتخابات خبرگان رهبری شرکت و فراتر از این موضوع، چه بسا پس از آن هم، یک بار دیگر شانس خود را برای ریاست این مجلس آزمایش کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه