چگونه میرزا کوچک کار را تمام کرد؟

“مرتضی عبداللهی” طی انتشار مطلبی در پی شبهات مطرح شده درباره شعر سرود سلام فرمانده، فهرستی از اهم کارهای میرزا کوچک را عنوان کرد و نوشت: خطر نفوذ و تحریف را جدی بگیریم که به راحتی جای جلاد و شهید را عوض می‌کند، پیروز را مغلوب و ظالم را مظلوم می‌نماید.

چگونه میرزا کوچک کار را تمام کرد؟

۸دی: نکته مهم در نهضت میرزا کوچک شهید، شناخت درست وظیفه و تعهد به انجام آن است.

زمانی که حتی حکومت مرکزی و پادشاه ایران، با آن همه ادعایشان در مقابل نفوذ بیگانگان، اشغال و تجزیه ایران و از بین رفتن امنیت و آرامش ملت، هیچ کاری نکردند و قدرتی برای دفاع از دین، خاک و ناموس ایرانی نداشتند، او قیام کرد و سالها دربدری در بدترین شرایط را به جان خرید. او مامور به انجام وظیفه بود و آن را به ثمر رساند.

فهرستی از اهم کارهایی که برای رسیدن به این هدف مهم انجام داده شد (که مصادیق فراوانی در کتب تاریخی برای آن نقل شده است) چنین است؛

* تجمیع و یکپارچه سازی نیروهای متعهد شمال ایران (اعم از جوانان پرشور و میان سالان با تجربه) و سالها مجاهدت برای تشکیل حکومت بر مبنای فکر و عقیده دینی.

* به کارگیری و پشتیبانی ده‌ها مجتهد مسلم در مجمعی به نام «هیات اتحاد اسلام» از ایشان برای برقراری حکومت اسلامی.

* تاسیس اولین حکومت جمهوری در ایران بر اساس منطق دینی (با تاکید مکرر و تصریح بر حفظ استقلال ایران و سعادت ایرانیان و برادری میان امت اسلام).

* تدوین، تولید و انتشار ده‌ها مورد از قوانین حقوقی، قضایی و اجتماعی اسلامی و پایبندی به اجرای آنها حتی در حق مالکین، سرمایه داران و خاندان سلطنت.

* بازگرداندن امنیت پایدار به بخش وسیعی از ایران و تزریق روحیه خودباوری در مبارزه با ظلم، استکبار و استعمار.

* مقابله فکری فرهنگی با استعمارگرانی همچون انگلیس و روس و جلوگیری از نفوذ و اشاعه ماشین پر قدرت و طمطراق کمونیست در ایران.

* مقابله مستقیم نظامی با دو ابرقدرت روس و انگلیس جهت جلوگیری از اشغال ایران.

* گسترش خدمات عمومی مانند خدمات شهرداری در نظافت شهر، ساماندهی فاضلاب، تاسیس مدرسه، تاسیس مدارس نظام، مراکز درمانی، ایجاد راه دسترسی به شهرها و روستاها، رودخانه، پل، کمک به ایتام، کمک به نیازمندان، کمک به مردم شهرهای مختلف ایران برای رفع قحطی بزرگ و گشنگی مردم و …

* منصرف نشدن از انجام وظیفه حتی با تهدید، تطمیع، کودتا، ترور فیزیکی، ترور شخصیتی، از طرف دشمنان داخلی و خارجی.

و… اینها همه یعنی میرزا کوچک، کار را تمام کرد.

او با الگوگیری از سرسلسله مجاهدان راه اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا علیه السلام وظیفه اش را شناخت و به درستی انجام داد و در راه اعتلای اسلام و ایران، سرش از پیکر جدا شد و روزها بالای دار آویخته ماند و در کوی و برزن گردانده شد و برای طاغوت زمان پیشکش شد. دقیقا همان اتفاقی که در قیام و نهضت امام حسین (ع) به وقوع پیوست و او کار را تمام کرد.

بر دیگران بود که با ظلم و جنایت رضاخانی به مبارزه برمی‌خواستند و نمی‌گذاشتند عَلَمی که میرزاکوچک برافراشت، بر زمین بیفتد.

خطر نفوذ و تحریف را جدی بگیریم که به راحتی جای جلاد و شهید را عوض می‌کند، پیروز را مغلوب و ظالم را مظلوم می نماید.

“مرتضی عبداللهی”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه