کارشناس اقتصادی در گفت و‌گو با ۸دی مطرح کرد:

حمایت از شرکت های دانش بنیان نیازمند اجرای اقداماتی در ساختار بورس است/ مهارت ایجاد نوآوری در عرصه دانش و اطلاعات

“خانکشی پور” کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دنیا به بحث دانش بنیان توجه اساسی داشته است، گفت: در بورس کشورهای اروپایی صندوق و شرکت هایی با ریسک پذیری بالا وجود دارند و برای تامین سرمایه برخی ایده ها که نیازمند ریسک بالا است، نهادسازی شده است. بدین ترتیب در بورس اوراق بهادار نیز اقداماتی باید انجام شود تا بر نوآوری و ایده سرمایه گذاری کنند. نمی توانیم انتظار داشته باشیم نهادهایی که در بورس یا بانک ها فعالیت می کنند تغییر نگاه داشته باشند بلکه باید نهادسازی و اقدامات ساختاری از سوی مجلس انجام شود.

حمایت از شرکت های دانش بنیان نیازمند اجرای اقداماتی در ساختار بورس است/ مهارت ایجاد نوآوری در عرصه دانش و اطلاعات

“غلامرضا خانکشی پور” کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار هشت دی،‌‌ با اشاره به وظیفه دولت، ملت و مجلس در تحقق عنوان سال، اظهار کرد: اولین وظیفه متعلق به دولت است که روند سرمایه گذاری در امور تولید را تسهیل کند. سهولت در امر تولید بخشی به سرمایه گذاران حوزه تولید در صدور مجوز و نظارت های جدی به نحوی که مانع تولید نباشد، بر می گردد و بخشی به ساختارهایی که دولت در آن حاکمیت و قدرت دارد به طور مثال در سیستم بانکی روند تصمیم گیری گردش نقدینگی را اصلاح کند، این نوع اصلاح کردن، نقدینگی را به سمت تولید حرکت می دهد.

وی با بیان اینکه مقررات ساختاری محتاج اصلاح نگرش ها است، تصریح کرد: وقتی با دیدگاه عقلی تصمیم گیران اقتصادی کشور بر مبنای اصول حاکم‌ بر یک نظام سرمایه داری بوده است تصمیمات از جنس نگاه به نرخ بهره، سود بانکی، جذب سرمایه گذار و تخفیف وجوه نقدی است. اگر این نگاه منحصر شود بر تولید، باید نگرش حاکم بر چندین دهه گذشته را اصلاح کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مجلس قرار نیست امر تولید را با نوشتن‌ قانون های بیشتر پیگیری کند بلکه مجلس باید توجه کند به قانون های دست و پاگیری که به تولیدکننده آسیب می زند و مجلس می تواند روزنه هایی که محل فرار قاچاقچیان، تخلف در اقتصاد است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان نیازمند اجرای اقداماتی در ساختار بورس است

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای اینکه بتوانیم از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم باید در ساختار بورس اقداماتی را انجام دهیم که بخشی از آن به قوانین ما برمی گردد که نگاه ها در آن چارچوب تغییر کند و مستلزم این است نمایندگان مجلس این تغییر در ساختار را ایجاد کنند در واقع توجه به تولید بر مبنای اشتغال، نیازمند نهادهای فرهنگی و اقتصادی و رویکردهای جدید و مستلزم یک نگاه جدید است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وظایف مردم در تحقق شعار سال، افزود: مردم که همیشه پای کار بودند اما عملکرد دولت، مجلس و قوه قضاییه مردم را به مرزهایی بین امیدواری و ناامیدی کشانده است. رهبر ما نسبت به رویکرد دولت امیدوار شده است چون آن را مثبت می بیند و این امیدواری را به مردم منتقل کرده است. اقداماتی باید فرهنگ سبک زندگی و نگرش مردم را سامان دهد که نهادهای مرتبط جزئی تر و تخصصی تر به آن می پردازند.

خانکشی پور با بیان اینکه دنیا به بحث دانش بنیان توجه اساسی داشته است، اظهار کرد: در بورس کشورهای اروپایی صندوق و شرکت هایی با ریسک پذیری بالا وجود دارند و برای تامین سرمایه برخی ایده ها که نیازمند ریسک بالا است، نهادسازی شده است. بدین ترتیب در بورس اوراق بهادار نیز اقداماتی باید انجام شود تا بر نوآوری و ایده سرمایه گذاری کنند. نمی توانیم انتظار داشته باشیم نهادهایی که در بورس یا بانک ها فعالیت می کنند تغییر نگاه داشته باشند بلکه باید نهادسازی و اقدامات ساختاری از سوی مجلس انجام شود.

وی تصریح کرد: دولت در حل مشکل این بنگاه ها، توجه به تامین پول و نقدینگی دارد در صورتی که ممکن است بسیاری شرکت ها شناخت خوبی از بازار نداشته باشند یا ضعف مدیریت شرایط بحران را داشته باشند. اگر یک محصولی بازار نداشته باشد هرچقدر سرمایه تزریق شود فعال نمی شود. یک تکنولوژی کهنه که نوآوری در آن نیست هرچقدر تامین شود محتاج خلاقیت و طرح جدید است. این اقدامات از سوی نهادهای سنتی کارساز نیست و باید فکر اساسی شود و نهادهای جدید را به وجود اورد. اگر بخواهیم همه کارهای نو وجدید را با ساختار فکری گذشته و نهادهای قبلی انحام دهیم بازدارندگی اش بالاست در حالی که باید به سمت مدیران جوان تر، نهادهای جدید که منحصرا وظیفه شان حرکت کشور به سمت توسعه و تولید باشد برویم. اگر به سمت تامین اشتغال و توجه به خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم اینگونه اقدامات کارساز است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توجه به اندیشکده ها فارغ از شعار و توجه به اندیشه ورزی نقطه ای است که باید توجه بیشتری به آن شود، خاطرنشان کرد: دانش به تنهایی کافی نیست بلکه محتاج اطلاعات به روز و به هنگام هستیم و ترکیب دانش و اطلاعات باید با اندیشه و فکر همراه شود. اندیشه ای که بتواند از اطلاعات بهره بگیرد و دست به ابداع بزند و این نوآوری است که کشور را به جلو ببرد. بدون توجه به نوآوری و اندیشه، دانش چیزی جز تکرار نیست در حالی که باید با تحقیقات و اندیشه ورزی، دانش را نو کرد و ارتقا داد.

خانکشی پور ادامه داد: توجه به اندیشگاه ها و اندیشکده ها و اقدامات در کنار امور جاری توسط نهادهای مستقل اندیشه ورز می تواند کمک حال دولت و مجلس شود که بسیار مهم است. مقصود از اندیشه ورزی منحصرا تحقیقات نیست چون تنها اطلاعات را کامل می کند و دانش را بیشتر می کند بلکه مهارت به کار گیری دانش و حوزه اندیشه و چگونگی به کارگیری آن مهم است.

وی با بیان اینکه محتاج نهادهایی هستیم که بتوانند دانش را ارتقا دهند و هم حلقه اتصال دانش اطلاعات، تحقیقات و فکر و اندیشه باشند اظهار کرد: توجه به اندیشکده ها می تواند کمک حال دولت در امور جاری کشور و معضلات موجود در اقتصاد کشور شود اما نیازمند ریل گذاری مناسب است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه