افزایش چند برابری قیمت آب برای مشترکین پرمصرف

قیمت آب برای ۴۶ درصد از مشترکین آب که پرمصرف هستنداز ابتدای سال ۱۴۰۱ تا چندین برابر قیمت فعلی افزایش می‌یابد.

افزایش چند برابری قیمت آب برای مشترکین پرمصرف

به گزارش ۸دی،وزارت نیرو از ابتدای سال آینده قیمت آب بصورت پلکانی محاسبه و افزایش خواهد یافت این طرح در راستای اجرای مصوبه شماره (۱۶۴۴۹۱/ت ۵۹۶۳۲ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷) هیئت وزیران (ابلاغ آیین نامه اجرایی بند‌ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰) عملیاتی می‌شود.

۵۴ درصد از مشترکین شهر‌ها درحال حاظر الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مشمول هیچ گونه تغییر قیمتی نخواهند شد، اما حدود ۴۰درصد از مشترکین تا ۲ برابر الگو مصرف دارند و ۶درصد از مشترکین بد مصرف هستند که بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند.

بر این اساس، تعرفه مشترکینی که به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند مشمول هیچ گونه تغییری نمی‌شود و از نرخ‌های یارانه‌ای برخوردار می‌شوند و نرخ‌های اصلاحی پلکانی مشترکان بالای الگوی مصرف، به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکان خوش مصرف را جبران کند.

مشترکانی که تا ۱.۵ برابر الگوی تعیین شده مصرف کنند، مشمول ۵۰ درصد افزایش تعرفه نسبت به سال ۱۴۰۰ می‌شوند.

مشترکانی که تا ۲ برابر، ۳ برابر، ۴ برابر و بالاتر از ۴ برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ۷۵ درصد، ۱۰۰ درصد، ۲۰۰ درصد و ۴۰۰ درصد افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

همچنین براساس مصوبه مذکور، مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با داشتن مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف می‌باشند.

گفتنی است الگوی مصرف در استان‌های مختلف و براساس شرایط آب و هوایی و محیطی و جمعیت خانوار، متفاوت است و مطابق این مصوبه وزارت نیرو موظف شده الگو مصرف را براساس تعداد نفرات هر خانوار تعیین کند.

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تمام خانوار‌ها خواست، با هدف صیانت از منابع کمیاب آب کشور و همچنین برخورداری از نرخ‌های یارانه‌ای، مصرف ماهانه آب خود را کمتر از الگوی مصوب حفظ کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه