کارشناس سیاسی در گفتگو یا ۸دی مطرح کرد:

نازنین زاغری شبکه ای جاسوسی به قصد براندازی نظام ایجاد کرد

“عمران علیزاده” کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر نازنین زاغری یک شهروند عادی بوده، چرا دولت انگلستان در بالاترین سطح برای آزادی یک شهروند عادی واکنش نشان می دهد، گفت: نازنین زاغری شبکه ای جاسوسی به قصد براندازی نظام ایجاد کرد.

نازنین زاغری شبکه ای جاسوسی به قصد براندازی نظام ایجاد کرد

“عمران علیزاده” کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با پرونده نازنین زاغری در ایران، اظهار کرد: جاسوس بودن نازنین زاغری توسط وزارت اطلاعات و توسط قاضی پرونده تایید شده، ما در کشور ایرانی-انگلیسی های زیادی داریم، نازنین زاغری یک ایرانی محسوب می شود و تابعیت مضاعف انگلیسی دارد این در حالی است که ایرانی-انگلیسی های زیادی در کشور تردد دارند اما به ندرت پیش می آید که یکی از آن ها به جرم جاسوسی بازداشت شود.

وی افزود: اگر نازنین زاغری یک شهروند عادی بوده، چرا دولت انگلستان برای آزادی یک شهروند عادی در بالاترین سطح باید واکنش نشان دهد، آیا برای همه شهروندان عادی چنین واکنشی دارند؟ قطعا اینگونه نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با ذکر دلایلی بر اثبات جاسوسی زاغری اظهار کرد: زاغری یک شبکه جاسوسی به قصد براندازی نظام به صورت جنگ نرم ایجاد کرد و خودش اعتراف کرده و قاضی مستندات را مشاهده و حکم را صادر و به شش سال حبس محکوم شد، منتها زاغری با توجه به کمکی که برای بازداشت اعضای دیگر شبکه کرده پرونده اش مختومه شد و پرونده دیگری برایش باز نشد در صورتی که امکان بازشدن پرونده های دیگری هم برایش بود که بر طول زندانشان افزوده می شد.

علیزاده اضافه کرد: زاغری بعد از بازداشت و اثبات جرم جاسوسی اش به همراه همسر و فرزندش برای آزادی سعی در تحریک احساسات جامعه جهانی داشت.

وی با اشاره به اینکه زمانی که زاغری بازداشت و جاسوسی اش ثابت شد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مثل همه در رابطه با مسائل امنیت ملی با وی برخورد کرد ولی دولت انگلستان قصد داشت از دیدگاه یک کشور استعماری ایران را تحت فشار قرار داد که الزاما مجرم باید ازاد شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به بدهی انگلستان به ایران ادامه داد: انگلستان در رابطه با لغو قرارداد تانک های چیفتن که پولش را نقدا از پهلوی دوم گرفته بود اما بعد از انقلاب بدون دلیل قرارداد را لغو و حدود ۴۵ سال از بازپس دادن اصل و فرع بدهی ممانعت می کرد بدهکار بود و پیشنهاد مذاکره داد چون این بدهی باید پرداخت می شد اما ایران نپذیرفت. این در حالی است که بعد از انقلاب یکی از لایحه بودجه هر ساله کشور بازپس گیری این بدهی بود که در نتیجه انگلستان حدود ۵۰۰ میلیون پوند برای آزادی زاغری پیشنهاد کرد و ایران نپذیرفت و حدود شش سال این جاسوس بازداشت شد و نهایتا انگلستان با سرافکندگی این بدهی تاریخی را به ایران برگرداند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه