آیین گِل مالی در روستای کشایه رحیم آباد رودسر + تصاویر

هر ساله در آستانه فصل بهار، زنان روستای کشایه رحیم آباد رودسر استان گیلان با گِل مالی و گِلکاری کردن دیوار خانه‌ها به استقبال نوروز می‌روند.

آیین گِل مالی در روستای کشایه رحیم آباد رودسر + تصاویر

به گزارش ۸دی، نوروز آئین باستانی ایرانیان همراه با آئین و مراسم های گوناگون است که ریشه در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد.

اما استقبال از نوروز در گیلان با دیچین‌واچین (خانه‌تکانی)، نوروزخوانی، بره‌دگنی، آینه تاودی، شال‌دگنی، عروسه‌گولی، قاشق زنی، بندبازی، کشتی گیله مردی، نواختن ساز و نقاره و… همراه است. در این میان یکی از سنت هایی که به مروز زمان و به دلیل عدم کارایی در برخی مناطق همچون مناطق شهری و روستایی به دست فراموشی سپرده شده، آیین گل مالی در آستانه نوروز است.

این در حالی است که هم اکنون این رسم دیرینه در روستای کشایه اشکور رحیم آباد رودسر برگزار می شود.

کشایه روستایی با ۷۰ خانوار از توابع رحیم آباد رودسر است که بیشتر خانه‌های آن گلی است و آرامش و صفای زندگی در خانه‌های آن موج می‌زند.

هر ساله در آستانه فصل بهار، زنان روستای کشایه اشکورات رحیم آباد رودسر استان گیلان با گِل مالی و گِلکاری کردن دیوار خانه‌ها به استقبال نوروز می‌روند.

زنان روستا برای آماده کردن گِلکاری ابتدا گِل و آب و سبوس برنج را با هم مخلوط می کنند و بعد از چند دقیقه به دیوار می مالند.

در ادامه تصاویر “مریم بزرگی” عکاس پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی را از این آیین سنتی مشاهده می کنید:

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
درود جناب آقای رجبی پور گلمالی یا گلکار کردن آئینی زیبا و رسمی دیرینه هست که در گذشته هایی نچندان دور نیاکانمان اینگونه به استقبال بهار می رفتند و گلی خاص و سفید رنگ را از نزدیک ترین محل منبع شناسایی می کردند و با کاه و خردشده و پوسته ی ریز شده جو یا گندم موسوم به اکوته مخلوط می کردند و به شکل مایعی غلیظ به دیدار کاهگلی می مالیدند تا ضمن تمیز و زیبایی ظاهری بر استحکام دیواره سازه هم افزوده شود این رسم دیرینه سبب شده تا مساکن قدیمی زیادی مستحکم در نقاط مختلف گیلان باقی بماند .
در حاشیه