آزاد سازی حریم ۶۰ متری سواحل منطقه آزاد انزلی/ هیچ سازمان و نهادی حق ممانعت مردم از ورود به سواحل را ندارد

پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم ۶۰ متر سواحل، منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین دستگاه اجرایی، آزاد سازی سواحل محدوده این ‌منطقه را در دستور کار قرار داد و حریم ۶۰ متری سواحل محدوده منطقه آزاد انزلی آزاد سازی شد.

آزاد سازی حریم ۶۰ متری سواحل منطقه آزاد انزلی/ هیچ سازمان و نهادی حق ممانعت مردم از ورود به سواحل را ندارد

به گزارش ۸دی، جمعه ۸ بهمن ماه سال جاری بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر به گیلان در دیدار با نخبگان استان با تأکید بر حفظ جنگل و سواحل، اظهار کرد: همه دستگاه‌های اداری در استان و کشور باید سواحل را که برخلاف مقررات مورد اشغال ادارات دولتی است به نفع مردم آزاد کنند و هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم باشد اشغال کند و باید طبق قانون عقب نشینی کند.

رئیس جمهور طی این مطالبه صریح از نهادهای دولتی در دستوری صریح‌ همه دستگاه‌های دولتی را بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل کرد.

این دستور که از سوی غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به اعضای هیات دولت ابلاغ شده، تاکید کرده است که «کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به آزادسازی، مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام کنند.»

در ادامه این نامه تاکید شده که با فوریت و ظرف حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم و معمول و نتیجه را برای استحضار به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند.

 

با اعلام دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی، مبنی بر آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل، منطقه آزاد انزلی نخستین دستگاه اجرایی در گیلان بود که حریم ۶۰ متر ساحل را آزاد سازی کرد.

 بازگشایی حریم ساحلی منطقه آزاد انزلی در کمتر از ۲۴ ساعت

علی اوسط اکبری مقدم عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم ۶۰ متر سواحل، منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین دستگاه اجرایی، آزاد سازی سواحل محدوده این ‌منطقه را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه در کمتر از ۲۴ ساعت تمام حریم ۶۰ متری سواحل محدوده منطقه آزاد انزلی آزاد سازی شد، ادامه داد: توسط ماشین آلات راهداری نقاطی از ساحل که انباشت شن و ماسه وجود داشت نیز تسطیح شد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: در حال حاضر سواحل منطقه آزاد انزلی برای استفاده عموم شهروندان و گردشگران باز و قابل استفاده است.

 

دستور رئیس صداوسیما برای آزادسازی ساحل مجتمع زیباکنار

در جریان سفر سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور به گیلان، وی از دستور رئیس صداوسیما برای آزادسازی ساحل مجتمع زیباکنار خبر داد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی به خبرنگاران، گفت: با آقای جبلی [درباره مجتمع ساحلی زیباکنار] صحبت کردم، ایشان هم گفتند که خود من در آزادسازی سواحل پیشتاز هستم؛ مقرر شد ظرف بازه زمانی مشخص در صورت نیاز فنس را به منظور ایجاد حریم امنیتی برای آنتن فرستنده جابجا کنند و مابقی برای استفاده مردم آزاد شود.

این در حالی است که امام پناهی سرپرست فرمانداری رشت، می گوید: از ۲۲ کیلومتر نوار ساحلی شهرستان رشت واقع شده در دو بخش لشت‌نشا و خشکبیجار، دو نقطه محصور شده که ۱۴۰۰ متر متعلق به سایت و مجتمع آموزشی و رفاهی صداوسیماست.

مهلت ۱۰ روزه برای جمع آوری فنس‌های مجتمع صداوسیما در ساحل زیباکنار

حمیدرضا امام‌پناهی در گفت‌وگویی درخصوص ضرب الاجل رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، اظهار کرد: با توجه به دستوری که رئیس جمهور مبنی بر مهلت ۲۰ روزه آزادسازی سواحل با اولویت دستگاه‌های دولتی صادر کردند، در استان گیلان بلافاصله حسب دستور استاندار هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

سرپرست فرمانداری رشت افزود: در پی سفر معاون اجرایی ریاست جمهوری به گیلان و بازدید از ۲۲ کیلومتری نوار ساحلی شهرستان رشت واقع شده در دو بخش لشت‌نشا و خشکبیجار، دو نقطه محصور شده که ۱۴۰۰ متر متعلق به سایت و مجتمع آموزشی و رفاهی صداوسیماست که دستور داده شد تا کمتر از ۱۰ روز فنس‌های آن جمع‌آوری شود. علاوه‌بر این یک محدوده نظامی متعلق به نیروی دریایی سپاه داریم که با توجه به مباحث حاکمیتی و تسلط بر دریا مستثنی است.

هیچ شخص، سازمان و نهادی حق ممانعت افراد به سمت ساحل را ندارد

امام‌پناهی گفت: خوشبختانه نوار ۶۰ متری سواحل در تصرف افراد حقیقی نیست، اما گشت‌های مشترک ترکیبی انجام می‌گیرد تا چنانچه افرادی به حریم ۶۰ متر سواحل تجاوز کرده باشند ظرف مدت یک هفته نسبت به عقب‌نشینی و آزادسازی سواحل اقدام کنند در غیر اینصورت با حکم قضایی نسبت به پاکسازی حریم ۶۰ متر اقدام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: حسب دستور رئیس جمهور و بر اساس تاکیدات معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار گیلان هیچ شخص، سازمان و نهادی حق ممانعت افراد به سمت ساحل را ندارد و اگر چنانچه مردم موردی را شاهد بودند، به فرمانداری گزارش کنند تا بلافاصله نسبت به جمع آوری و تخریب هرگونه مستحدثات در حریم ۶۰ متر و قانونی اقدام شود.

دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر عقب نشینی از سواحل غیرنظامی

اما سواحل دریای خزر در برخی مناطق تاکنون در اختیار نهادهای نظامی بوده است. در این رابطه سرلشکر “محمدحسین باقری” رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، دستور صریحی مبنی بر عقب نشینی از ساحل اماکنی که کاربری نظامی، دفاعی و امنیتی در نیرو‌های مسلح را ندارد، صادر کرد.

طبق این دستور در راستای ساماندهی اراضی ساحلی دریای خزر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تشکیل تیم بازرسی دستور صریحی مبنی بر عقب نشینی از ساحل اماکنی که کاربری نظامی، دفاعی و امنیتی در نیرو‌های مسلح را ندارد، صادر کرد.
همچنین مقرر شد در اسرع وقت سازمان‌های نیرو‌های مسلح (ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح) به جز اماکن نظامی، دفاعی و امنیتی که برابر ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه و مصوب هیئت وزیران مستثنی گردیده اند از بقیه اماکن و مراکز به میزان ۶۰ متر از ساحل دریا عقب نشینی کنند.

آزادسازی مناطق ساحلی گیلان در چابکسر

پس از ضرب الاجل ۲۰ روزه رئیس جمهور جهت آزادسازی حریم دریا، سواحل مرز چابکسر تا رامسر تا مرز ۶۰متر آزاد شد.

استاندار گیلان به عنوان عالی ترین مقام دولت در استان نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تمامی دستگاه های دولتی استان مکلف به آزاد سازی ساحل تا مرز ۶۰ متر شده اند، گفت: طبق دستور رئیس جمهور در ۳۹ نقطه از ساحل گیلان که در اختیار دستگاه های اجرایی است برای بهره برداری و رفاه عموم مردم سریعا آزاد سازی شود.

 وی افزود: به‌جز مواردی نظیر نیروی دریایی، بنادر و اسکله ها که به صورت تخصصی استفاده می شود، دیگر عنوانی به‌نام ساحل اختصاصی و خاص دستگاه دولتی در گیلان نخواهیم داشت.
عباسی خاطرنشان کرد: این روند را شخصا تا پایان آزادسازی در بازه زمانی مشخص اعلام شده، پیگیری خواهم کرد.

بر اساس قانون، سواحل کشور جزو انفال هستند و نباید استفاده شخصی از آن‌ها صورت گیرد. ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرائی را ممنوع کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
اردوگاه شهید مطهری سپاه و...... مهمانسرای ناجا‌ طالب آباد پشت فروشگاه خاطره هتل نرگس ناجا
در حاشیه