دیپلمات و دکترای روابط بین الملل در گفتگو با ۸دی:

سردار سلیمانی قهرمانی قابل اتکا بود/ در دیپلماسی با قدرت میدان سینه سپر می کردیم

“وحید کریمی” دیپلمات و دکترای روابط بین الملل با بیان اینکه “حاج قاسم” یک قهرمان نامحسوس و قابل اتکا بود، گفت: “سردار قاسم سلیمانی” ضامن امنیت وجودی، آرامش و اعتماد به نفس نه فقط در میدان دیپلماسی بلکه در ایران بود.

سردار سلیمانی قهرمانی قابل اتکا بود/ در دیپلماسی با قدرت میدان سینه سپر می کردیم

“وحید کریمی” دیپلمات و دکترای روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به ویژگی های بارز “حاج قاسم سلیمانی” این قهرمان شهید، اظهار کرد: سردار سلیمانی یک قهرمان نامحسوس و قابل اتکا بود.

وی با بیان اینکه ما در دیپلماسی با قدرت میدان سینه سپر می کردیم، گفت: در صحنه های دیپلماسی در لندن یا نیویورک، هرگاه که به عنوان دیپلمات یا نماینده ایران سخنرانی می کردیم، مورد توجه و تمرکز بودیم و این ها همه با توجه به نقطه اتکایی که به سلحشوران در میدان داشتیم، بود.

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل تصریح کرد: سردار قاسم سلیمانی ضامن امنیت وجودی، آرامش و اعتماد به نفس نه فقط در میدان دیپلماسی بلکه در ایران بود.

کریمی با اشاره به گزارشی “فرید ذکریا” نظریه پرداز و کارشناس از ایران، ادامه داد: “ذکریا” در گزارشش می گوید: “هر وقت آمریکا صحبت از جنگ و گزینه های ملی را در رابطه با ایران مطرح می کند، در ایران مردم این کشور اصلا احساس جنگ نداشته و توجهی به طبل جنگی آمریکا ندارند و  این احساس آرامش مدیون این قهرمانان نامحسوس ما بود که در عمق استراتژیک کشور حضور داشتند.

سردار سلیمانی قهرمان گمنامی است که بعد از شهادتش شناخته شد

وی اظهار کرد:به راستی جای حاج قاسم در بین ما خالی است، او چهره ای معصوم، مظلومانه، آرام بخش و دوست داشتنی داشت و به دل می نشست. سردار سلیمانی قهرمان گمنامی است که بعد از شهادتش شناخته شد و عمومیت یافت و به نظر من نام ترامپ به عنوان قاتل این قهرمان ملی باید تثبیت شود.

این دیپلمات و دکترای روابط بین الملل بیان کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم وزیر محترم خارجه، آقای امیرعبداللهیان در امر سیاست خارجی خیلی فعال است و قامت برازنده ای در شأن ملت ایران دارند اما به نظرم دیپلمات های ما در حوزه های اروپا و آمریکا می توانند بیشتر روی آنتن بروند و فرصت بهره برداری از رسانه برایشان فراهم شود.

وی با بیان اینکه یک سیاستی به نام سیاست همسایگی داریم، که این موضوع قابل تأمل است. بیان کرد:  قبل از انقلاب ارتباطات همسایگی ما با اروپایی ها بود و بعد از انقلاب هم کماکان همان اروپاییان هستند در مذاکرات در تبادل علم و تکنولوژی و… و در منطقه در ارتباط با سوریه و لبنان، فرانسه حضور دارد و در کشورهای حوزه خلیج فارس، انگلیس است. اما معتقدم با توجه به تحولات اخیر یک مقدار باید در سیاست خارجه تاکتیک مان را متحول کنیم.

کریمی تصریح کرد: اسراییل با اعراب نزدیک شده و مشترکا ایران را به عنوان دشمن تلقی می کنند البته این درجه ی استیصال اسراییل را نیز نشان می دهد. از این بابت که نخست وزیر رژیم اشغالگر رو به پوتین آورده و اسراییل به کشورهای عربی و همسایگان ایران روی آورده، یعنی پایگاه و درجه اهمیتش را نزد آمریکا از دست داده است و باید از ظریف استفاده شود.

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل تصریح کرد: این نکته هم حائز اهمیت است که دانشمندان و نخبگان مخالف با اسراییل در حال بیداری هستند. باید چنبره ای که رژیم صهیونیستی بر کنگره آمریکا به عنوان قدرت سخت و ابزار سیاست هایش پیاده می کند ببریم و این تحولات نیاز به تدبیر و ابتکار در تاکتیک و استراتژی دارد.

وی افزود: بر اساس تجربه ای که از ۳ کشور غربی آلمان، فرانسه و انگلیس دارم این را برای منطقه مان تجویز می کنم که سیاست همسایگی و اینکه باید با همسایه ها اختلاط کنیم و به نتیجه برسیم شاید موفق آمیز نباشد چون میلش در طرف مقابل نیست، اگر این تنش و رقابت هایی که در کشورهای مطرح است خفه کنیم و نگذاریم از گذر زمان بگذرند ممکن است چند سال دیگر در مقطع دیگری بروز پیدا کنند. نمی گویم خصومت ها به جنگ برسد اما روابط ما با کشورهای همسایه نباید بر پایه ناز و نیاز باشد، یعنی ما احساس نیاز کنیم و آن ها ناز کنند زیرا ایران یک کشور بزرگ با فرهنگ و تمدن است ایران قابل قیاس با همسایگان نیست و این وظیفه ی همسایگان است  که جایگاه و شأن جمهوری اسلامی را بشناند و ایران را هرچه که هست بپذیرند.

وی با اشاره به مطلبی در روزنامه واشنگتن پست، خاطرنشان کرد: آمریکا باید ایران هسته ای و قدرتمند را بپذیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه