آتش سوزی سریالی تالاب انزلی/ عمدی بودن آتش سوزی دور از ذهن نیست + فیلم

سوم شهریور نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود. این در حالی است که برای دومین بار در شهریور ماه سال جاری، منطقه چراغ پشتان نیزارهای تالاب انزلی نیز دچار حریق شده است.

آتش سوزی سریالی تالاب انزلی/ عمدی بودن آتش سوزی دور از ذهن نیست + فیلم

به گزارش ۸دی، سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود. این در حالی است که از روز گذشته برای دومین بار در شهریور ماه سال جاری، منطقه چراغ پشتان نیزارهای تالاب انزلی دچار حریق شد.

درپی این آتش سوزی، اکبر سبحانی دادستان انزلی از ستاد بحران استانداری گیلان به منظور اطفای حریق و جلوگیری از پیش روی آتش درخواست بالگرد کرد اما حضور بالگرد با تاریکی هوا نتوانست آتش نیزارهای انزلی را مهار کند.

“فریبرز مرادی” مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در این رابطه با بیان اینکه حریق در تالاب بندر انزلی از عصر امروز آغازشده است، اظهار کرد: از عصر روز دوشنبه ۷شهریور هفت الی هشت هکتار از اراضی تالاب بندر انزلی در منطقه چراغ پشتان دچار حریق شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان ادامه داد: پس از شروع حریق در تالاب بندر انزلی اطفای هوایی آغاز شد ولی به علت وزش باد و تاریکی هوا اطفای هوایی متوقف و اطفای زمینی کماکان ادامه دارد.

مرادی با ابراز امیدواری از اطفای حریق در تالاب انزلی تا صبح فردا بیان کرد: نیروهای ستاد مدیریت بحران به دنبال بازگشایی مسیر برای ورود ماشین آتش‌نشانی به محدوده تالاب هستند تا هرچه سریع‌تر حریق مهار شود.

“منصور سربازی” معاون فنی مدیرکل محیط زیست گیلان نیز در این رابطه با بیان اینکه متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به حریق دستگاه‌های خدمات رسان اقدام به ایجاد راه دسترسی جدید به محل آتش سوزی کردند اما این کار نتیجه‌ای در بر نداشت، گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با یگان هوابرد، یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر از شهرستان ساری به محل حادثه اعزام و نسبت به اطفای حریق اقدام شد.

وی با بیان اینکه فرضیه عمدی بودن آتش سوزی برای خشک کردن و تصرف تالاب دور از ذهن نیست، تاکید کرد: تا کنون حدود پنج هکتار از نیزارهای تالاب در آتش سوخته اما تا مهار کامل آتش نمی‌توان در خصوص میزان خسارت اظهار نظر کرد.

دادستان انزلی: آب منطقه ای بعنوان متولی تالاب باید شکایت کند/ قانونگذار جرم انگاری کرده و مجازات حبس در نظر گرفته است

اکبر سبحانی دادستان انزلی نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، متولی حریم و بستر تالاب شرکت آب منطقه ای که نماینده وزارت نیرو است، اظهار کرد: با توجه به قانون هر گونه رفع و تصرف نسبت به اراضی دولتی، بستر رودخانه و حریم تالاب ها بر اساس ماده ۲ قانون ممنوع است و تصرف آن صرفا با اجازه وزارت نیرو است بنابراین آب منطقه ای بعنوان متولی حتما باید شکایت لازم را انجام و بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی قانونگذار جرم انگاری کرده و مجازات حبس در نظر گرفته است.

دادستان انزلی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون احیاء تالاب های کشور به موجب مفاد ۱ و ماده ۴ این قانون محیط زیست بعنوان متولی می تواند از طریق زیست محیطی و بر اساس قانون هوای پاک و ماده ۲۰ این قانون، قانونگذار هر گونه آلودگی هوا را جرم انگاری کرده و محیط زیست هم بعنوان متولی از حیث آلودگی محیط زیست شکایت کند و دادستان هم بعنوان مدعی العموم به حقوق عامه، نظم و امنیت جامعه و جلوگیری از دست درازی به اموال بیت المال برخورد قاطع خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص آتش سوزی کاه و کلش، گفت: اخیرا با مکاتبه با جهاد کشاورزی و شهرداری بندر انزلی بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک، جهاد کشاورزی موظف به آموزش های لازم به کشاورزان است و دهیاران باید همکاری لازم را با آنها داشته باشند و نسبت به جلوگیری و حریق عمدی کاه و کلش اقدام لازم صورت گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه