مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان:

اختصاص ۲۳۴ میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی

عاشوری اختصاص ۲۳۴ میلیارد تومان اعتبار برای احیاء تالاب انزلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده آمار جمعیت پرندگان آبزی در این تالاب ۲ و نیم برابر افزایش داشته است.

اختصاص ۲۳۴ میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی

به گزارش ۸دی،عباس عاشوری با بیان اینکه۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای نجات تالاب انزلی اختصاص داده شد گفت: از این میزان اعتبار، قرار است ۲۳۴ میلیارد تومانش به شکل مستقیم در خود تالاب هزینه شود.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان تالاب انزلی را یک تالاب دریایی ساحلی دانست و با بیان اینکه چنین تالاب‌هایی در تمام جهان ملعبه و بازیچه دریا هستند عنوان کرد:‌ تالاب بین‌المللی گمیشیان در استان گیلان که با همین چالش‌های تالاب انزلی مواجه بود، امروزه کاملا خشک شده است.

عاشوری مهم‌ترین دلیل کم آب شدن و یا خشک شدن تالاب‌ انزلی را کاهش سطح تراز آب دریای خزر اعلام کرد و بیان داشت: در سال ۸۵ محیط زیست یک مطالعه‌ای انجام می‌دهد مبنی بر اینکه تا سال ۹۵ آب دریای خزر یک متر بالا می‌آید اگر آب دریای خزر تامین شود مطمئنا با مشکلات امروز تالاب انزلی مواجه نخواهیم شد.

وی استقرار کارشناسان جایکا در استان گیلان و اینکه به مدت ۱۰ سال روی تالاب انزلی مطالعات علمی انجام داده اند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طبق مطالعات این کارشناسان یک برنامه میان مدت هفت ساله برای احیاء تالاب انزلی تدوین شد و تمام مخاطراتی که تالاب را تهدید می‌کند در این گزارشات علمی درج شده است.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست طبق مدل جایکا یک برنامه هفت ساله با ۱۸ پروژه برای احیاء تالاب انزلی تهیه کرده است افزود: ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان هم برای این کار در نظر گرفته شد و بخش عمده‌ای از این اعتبار قرار است در امر ساماندهی فاضلاب و اجرای طرح‌های آبخیزداری هزینه شود.

عاشوری با تاکید بر اینکه قرار است ۲۳۴ میلیارد تومان از این اعتبارات در خود تالاب انزلی و با مشارکت دستگاه‌ها و محیط زیست هزینه شود ابراز داشت: نکته اساسی این است که جایکا با این همه سبقه‌ای که در تالاب انزلی داشته با لایروبی تالاب مخالف بود و بسیاری از محققان کشورمان هم با این امر مخالف هستند و آن را قبول ندارند.

وی از مشخص کردن چندین نقطه از تالاب انزلی در گزارش جامع کارشناسان جایکا که زمینه لایروبی را دارد سخن گفت و اذعان کرد: جلوگیری از تصرف اراضی، ممانعت از سدسازی و ورود رسوبات، جلوگیری از خروج آب تالاب به داخل دریا و نظایر این‌ها از جمله راهکارهایی بود که جایکا برای نجات تالاب بین‌المللی انزلی ارائه داد.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان با اشاره به اینکه دو راه برای کاهش اثرات موج شکن انزلی وجود دارد اذعان کرد: طبق بند سوم طرح جامع هفت ساله تالاب انزلی که در ستاد ملی هماهنگی تالاب‌های کشور تایید شده و به همه هم ابلاغ شده آورده شد که سازمان بنادر و دریانوردی باید مطالعه ساخت موج شکن بر تالاب را انجام دهد و در کمیته مدیریت تالاب انزلی آن را ارائه دهد.

عاشوری با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات و مخاطرات به وجود آمده، تالاب انزلی هنوز همه معیارهای کنوانسیون رامسر را دارد گفت: طبق تحقیقات و سرشماری که سال گذشته از پرندگان موجود در تالاب بین‌المللی انزلی انجام دادیم آمار جمعیت پرندگان آبزی در این تالاب به نسبت سال‌ گذشته ۲ و نیم برابر افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای موجود در سال‌های اخیر چندین گونه پرنده در تالاب بین‌المللی انزلی برای نخستین بار جوجه‌آوری کرده‌اند خاطرنشان کرد: تالاب انزلی با کاهش سطح و عمق آب مواجه است و با وجود همه مشکلاتی که برای پذیرش گونه‌هایی از پرندگان در آن به وجود آمده اما در عوض برای زندگی و حیات برخی از گونه‌های پرنده حالت ایده‌آلی ایجاد کرده است.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه