فرمانده سپاه ناحیه شهرستان املش استان گیلان خبر داد:

شناسایی رویشگاه جدید مروارید هیرکانی در شهرستان املش

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان املش سرهنگ حمید یحیی پور گفت :رویشگاه گیاه نادر سوسن چلچراغ در منطقه ییلاقی املش در روستای شلیشه کشف شد.

شناسایی رویشگاه جدید مروارید هیرکانی در شهرستان املش

به گزارش ۸دی،سرهنگ حمید یحیی پور فرمانده سپاه ناحیه شهرستان املش گفت :پس از گزارشات بسیج مردمی مبنی بر وجود و رویش این گل در منطقه ییلاقی شهرستان املش با هماهنگی و همکاری سپاه و میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان، تیمی جهت بررسی موضوع عازم منطقه مورد نظر واقع در روستای شلیشه گردیدند و اقدام به شناسایی و کشف مستند سازی این گونه ارزشمند نمودند عملیات کشف رویشگاه این گونه نادر جهت ثبت، با بازدید قنبری مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان انجام شد.

وی افزود: سوسن چلچراغ ازگونه‌های بومی و نادر جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود، این گونه در استان گیلان در شهرستان رودسر، داماش رودبار، استان مازندران ارتفاعات دوهزار، استان اردبیل و در لنکران جمهوری آذربایجان مشاهده شده است.

یحیی پور ادامه داد :سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های تیره سوسن است. ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۱۵۰سانتیمتر است. تنها گونه ایرانی جنس سوسن است که از لحاظ زیبایی هم ردیف اکثر گونه‌های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است. نمونه‌هایی از آن که بیشتر از ۱۵ گل دارند، نیز دیده شده‌است اما معمولاً دارای ۴ تا ۱۰ گل است که قطعات گل پوش آن در حدود ۷ سانتیمتر طول دارند.

وی در ادامه گفت: املش به جمله شهرستانهای پیوست که گیاه نادر سوسن چلچراغ در منطقه جغرافیایی و جنگلهای این شهرستان رشد و نمو دارد.

وی خاطر نشان کرد: این گیاه به دلیل نادر بودنش باعث جذب گردشگران و کوهنوردان زیادی خواهد شد و در منطقه سبب رشد گردشگری و اقتصاد مردم منطقه می شود.

وی تصریح کرد: با رویش گیاه نادر سوسن چلچراغ فرصت بسیار خوبی برای ساکنین منطقه می شود لذا در وحله اول از اهالی روستا انتظار می رود با کنترل دامها و همچنین هدایت و راهنمایی و کنترل گردشگران در این منطقه از میراث گرانبها و محیط زیست طبیعی و این نعمت خدادادی حفظ و حراست شود و برای نسلهای آینده باقی بماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه