گل گاوزبان؛ طبیب حاذق بی زبان

دارویی گیاهی که ظرفیت بالایی در کارآفرینی دارد/ رودسر؛ رتبه اول تولید گل گاوزبان در کشور

در شهرستان رودسر با توجه به موقعیت جغرافیایی شرایط ویژه ای برای کشت این گیاه دارویی وجود دارد که می توان به بهترین نحو ممکن از آن برای اشتغال زایی و کارآفرینی استفاده کرد.

دارویی گیاهی که ظرفیت بالایی در کارآفرینی دارد/ رودسر؛ رتبه اول تولید گل گاوزبان در کشور

به گزارش هشت دی، گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می باشد. از گذشته تا کنون ایرانی ها به خواص گل گاو زبان آشنا هستند و برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است. دم‌کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است.

اما تولید گل گاو زبان نیز گیاهی سودمند است به طوری که از هر ۱۰۰۰ متر زمین، با کشت گل گاو زبان در یکسال میتوان به ۲۵ میلیون تومان سود رسید.

این آمار بر اساس تجربه خانم آزمند است که با کشت گل گاوزبان به کارآفرینی در استان مرکزی پرداخته و در تحقیقاتی که “ایران کالا” منتشر کرده است آمده، این در حالی است که در استان ما گیلان نیز شرایط ویژه ای برای کشت این گیاه دارویی وجود دارد که می توان به بهترین نحو ممکن از آن برای اشتغال زایی و کارآفرینی استفاده کرد.

رودسر؛ رتبه اول تولید گل گاوزبان در کشور

رودسر از شهرستان های مهم استان گیلان در تولید گیاه دارویی گل گاوزبان است.

“ارسلان محمدی” کارشناس جهاد کشاورزی رودسر در گفتگو با خبرنگار ۸دی در این رابطه گفت: شهرستان رودسر با ۴۸۰ هکتار سطح زیرکشت گل گاوزبان مقام اول کشور را در تولید این محصول دارا است.

وی افزود: ۴۵۵۰ بهره بردار در این زمینه فعالیت دارند و میزان تقریبی کل محصول خشک ۲۴۰ تن درسال است، که ارزش ریالی آن در حدود ۳۸۰ میلیارد ریال است.

کارشناس جهاد کشاورزی تصریح کرد: سطح زیر کشت گل گاوزبان در کل کشور ۱۳۵۰ هکتار می باشد که از این میزان ۷۲۰ هکتار در استان گیلان کشت می گردد.

محمدی با بیان اینکه سطح زیر کشت استان ۶۷ درصد است، افزود: ۳۵ درصد سطح زیرکشت کشور مربوط به شهرستان رودسر می باشد.

وی با اشاره به صادرات گل گاوزبان رودسر به سایر کشورها، گفت: در سال های اخیر حدود ۷ تن گل گاوزبان از شهرستان رودسر به کشورهای چین، ویتنام و هند صادر شد.

کارشناس جهادکشاورزی رودسر بیان کرد: تولید این محصول در ایجاد اشتغال فصلی مؤثر است اما در تولید این محصول با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عدم وجود مرکز تحقیقات تخصصی فعال گیاهان داروئی جهت بررسی مشکل آفات محصول و مبارزه بیولوژیک، ناکارآمدی شرکت تعاونی گیاهان دارویی در منطقه، فقدان کارگاه های فراوری محصول، سنتی بودن تمامی مراحل کشت و کار محصول(خصوصا عملیات برداشت محصول که در یک بازه زمانی کوتاه می بایست برداشت گردد) را از جمله مسائل و موانعی عنوان کرد که برطرف کردن آن می تواند کمک بزرگی در تولید این محصول دارویی در میزان وسیع داشته باشد.

“سید معصوم موسوی”، باغدار رودسری گل گاوزبان نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی به مشکلات باغداران و کشاورزان در تولید این محصول اشاره کرد. مشکلاتی که به راحتی و با کمی توجه و مدیریت مسئولان قابل حل است و علاوه بر ایجاد انگیزه برای باغداران نقش مهمی در افزایش تولید خواهد داشت.

این  باغدار رودسری با بیان اینکه متاسفانه مسئولین هیچگونه حمایتی نمی کنند و از درد دل ما خبر ندارند، گفت: مشکل اساسی یک کشاورز برای کشت این گیاه دارویی، تأمین کود و سموم آفات است.

وی افزود: تمام مصائب زراعت این گیاه، از کاشت گرفته، تا برداشت محصول، بر عهده خود کشاورز است اما حامی نداریم، کسی از مشکلاتمان خبر ندارد.

موسوی به آغاز برداشت این محصول دارویی اشاره کرد و گفت: در ۱۰ روز گذشته، قیمت هر کیلو گل گاوزبان ۳۵۰ هزارتومان بود، اما اکنون که فصل برداشت شروع شده خریدار کم پیدا می شود اگر هم باشند با قیمت ۱۵۰ هزارتومان می خرند.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی که از صبح تا غروب با کمری خمیده، تلاش می کند، مستحق این بی مهری نیست! گفت: افرادی که می توانند در این زمینه کمک کنند حتی در زمان برداشت محصول هم حمایت شان را دریغ می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه