"دکتر دهنادی" پزشک معالج سردار حق بین در گفتگو با ۸دی:

عارضه شیمیایی کرونا را تشدید می کند/ پمپ آی پی سی مانع لخته شدن خون در عضلات پا می شود

دکتر دهنادی، پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین با بیان اینکه پای بیمار در زمان بستری در بیمارستان به هیچ وجه گچ گرفته نشده بود بلکه پمپ آی پی سی به روی ساق پا و ران بیمار وصل شده بود، گفت: این پمپ به طور متناوب پر و خالی می شود، این حرکت متناوب باعث می شود عضلات ساق پا به آرامی فشرده شود، در نتیجه خون لخته نمی شود.

عارضه شیمیایی کرونا را تشدید می کند/ پمپ آی پی سی مانع لخته شدن خون در عضلات پا می شود

دکتر “انوش دهنادی” پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با برخی شایعات مبنی بر عدم ابتلای ایشان به کرونا و گچ گرفتن پای ایشان به علت جراحت، اظهار کرد: پای این بیمار در زمان بستری در بیمارستان به هیچ وجه گچ گرفته نشده بود بلکه پمپ آی پی سی به روی ساق و ران پای بیمار وصل شده بود.

وی در تشریح عملکرد پمپ آی پی سی، گفت: این پمپ به طور متناوب پر و خالی می شود تا خون در پا لخته نشود، این حرکت متناوب باعث می شود عضلات ساق به آرامی فشرده شود که منجر به باز و بسته شدن وریدهای پا می شود در نتیجه خون لخته نمی شود، مانند حالت قدم زدن؛ شما وقتی که قدم می زنید عضلات پای شما منقبض می شود و این انقباض باعث می شود که خون برگردد به سمت قلب.

پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین ادامه داد: وقتی فردی به صورت طولانی دراز می کشد و حرکت نمی کند، عضلات پا به صورت طولانی منقبض نمی شوند و در نتیجه جریان خون در سیاهرگ کم می شود به همین دلیل پمپ ای پی سی را می بندند تا حرکتی شبیه قدم زدن ایجاد شود و سیاهرگ ها باز و بسته شوند تا خون راکد نماند و لخته نشود، چون خون اگر لخته شود این خطر وجود دارد حرکت کند و بیاید به سمت بالا.

پای سردار به هیچ وجه گچ گرفته نشده بود

دهنادی مقدم افزود: روی کف پای ایشان هم بسته نشده بود بلکه چون ایشان احساس گرما داشتند، فرزندشان گفتند بر روی کف پای شان گاز طبی خیس بگذارند و به هیچ عنوان پای ایشان گچ بسته نشده بود.

پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین در رابطه با زمان ابتلای ایشان به کرونا با بیان اینکه ۱۷ فروردین ماه بود که سردار حق بین به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد، گفت: آن زمانی که ایشان بستری شدند می گفتند ۸ یا ۹ روز از شروع بیماری گذشته است.

سردار حق بین عارضه شیمیایی داشت و دچار آسیب ریوی بود

دهنادی با اشاره به اینکه سردار حق بین از قبل عارضه شیمیایی داشت و دچار آسیب ریوی بود، گفت: می دانید ویروس کرونا در بیماران کلیوی، قلبی و بیمارانی که آسیب های مختلف ریوی دارند به خصوص آسیب های شیمیایی که بافت ریه را کلا آسیب می زند، تشدید می شود و خطرناک تر است.

وی ادامه داد: سی تی اسکن اولیه ایشان با درگیری ریه مطابقت داشت، سی تی اسکنی که سه روز بعد از بستری گرفتیم نیز نشان از پیشرفت بیماری داشت.

پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین  با بیان اینکه طبق چارت وزارت بهداشت درمان های استاندارد ضد ویروس کرونا شامل رمدسیویر و کورتیکواستروئید تجویز شد، گفت: وزارت بهداشت یک راهنمایی برای درمان بیماران کرونایی چاپ کرده و یک سری از داروها که مطرح است و بیشتر از سایر داروها در درمان کرونا استفاده می شود، توصیه کرده است؛ که در رابطه با سردار حق بین از همان داروها استفاده شد و ایشان با کنترل مرتب آزمایشگاهی روند درمان شان را طی می کردند.

وی ادامه داد: حداقل ۵ تا ۱۰ روز باید داروی رمدسیویر می گرفتند که این امر انجام شد اما متأسفانه به علت شدت بیماری دارو جواب نداد.

انجام ۲۱ مشاوره پزشکی با پزشکان کشوری

دهنادی با بیان اینکه بنده ارادت قلبی به ایشان داشته و دارم، افزود: در رابطه با معالجه ایشان همکاران مختلف طی این مدت ورود کردند، ۲۱ مشاوره پزشکی انجام گرفت، یک مشاوره مکتوب و بیش از ۲۰مشاوره تلفنی با اساتید دانشگاه های تبریز، تهران و… داشتیم و علاوه بر نظر اساتید استان، مرتب با اساتید سایر مراکز دانشگاهی کشور نیز در ارتباط بودیم اما متأسفانه دست ما کوتاه شد و شرمنده شدیم.

رسانه های خارجی یک مورد کوچک را بی خودی شاخ و بال می دهند

پزشک معالج سردار محمدعلی حق بین در پاسخ به برخی شایعات منتشر شده در رسانه های معاند، گفت: رسانه ها به خصوص رسانه های خارجی یک مورد کوچک را بی خودی شاخ و بال می دهند، من از اسفند سال ۹۸ از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد مرتب در روند درمان بیماران کرونایی هستم و بیماران زیادی را ویزیت کرده ام؛ موضوعی که در رابطه با این بیماری ثابت شده این است که برخی موارد آن را تشدید می کند.

بیماری هایی مانند دیابت، نارسایی قلبی، عارضه شیمیایی کرونا را تشدید می کند

وی خاطرنشان کرد: سن بالا کرونا را مستعد می کند، مورد دیگر بیماران زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و … است و مورد دیگر بیماری هایی است که بدن از قبل با آن درگیر باشد مانند همین آسیب شیمیایی که ریه ایشان را سال ها درگیر کرده بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه