رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور:

تهیه تقویم زراعی برنج گیلان/ اجرای طرح زراعت چوب “شهید سلیمانی” در ۵۲۰۰ هکتار از اراضی مستثنیات گیلان 

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه ساماندهی و شبکه سازی مربیان بسیجی، آموزش کارشناسان و کشاورزان و… از کارهای اساسی صورت گرفته در زمینه خودکفایی برنج بوده است، گفت: طرحی از سال ۹۶ شروع شده است که در آن تلاش می‌شود میزان عملکرد در هکتار را افزایش دهیم.

تهیه تقویم زراعی برنج گیلان/ اجرای طرح زراعت چوب “شهید سلیمانی” در ۵۲۰۰ هکتار از اراضی مستثنیات گیلان 

به گزارش خبرنگار هشت دی، “مریم حسینی” رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در نشست مشترک بسیج و مؤسسه تحقیقات برنج کشور که شامگاه چهارشنبه با حضور سردار “غلامرضا سلیمانی” رئیس سازمان بسیج مستضعفین در راستای مانع زدایی از تولید برگزار شد، با بیان اینکه طرحی از سال ۹۶ شروع شده است که در آن تلاش می‌شود میزان عملکرد در هکتار را افزایش دهیم، بیان کرد: ما جبران سطح عملکرد را در طرح خودکفایی ۲۰ تا ۳۰درصد در نظر گرفته‌ایم اما بخشی از مشکلات مربوط به سوء مدیریت هاست که در این زمینه هم باید اقداماتی انجام شود.

وی افزود: طرح خودکفایی برنج به صورت تیمی و زنجیره‌ای انجام شد و سپاه قدس گیلان در بحث سرمایه گذاری طرح را مورد حمایت قرار داد.

تهیه تقویم زراعی برنج گیلان

حسینی ادامه داد: ساماندهی و شبکه سازی مربیان بسیجی، آموزش کارشناسان و کشاورزان و… از کارهای اساسی صورت گرفته در زمینه خودکفایی برنج بوده است که انجام شده است و در این زمینه محتوای علمی و تقویم زراعی برنج گیلان تهیه شده است.

ترویج برنج گیلانه توسط بسیج و مؤسسه تحقیات انجام گرفته است

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه ترویج برنج گیلانه توسط بسیج و موسسه تحقیات انجام گرفته است گفت: اگر تقبل هزینه‌ها و نهاده‌ها توسط سپاه و استانداری نبود کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

آموزش ۷۷هزار نفر از کشاورزان توسط کارشناسان

حسینی افزود: آموزش کارشناسان، گام دوم در راستای اجرای طرح خودکفایی بود و سپس آموزش ۷۷هزار نفر از کشاورزان توسط همین کارشناسان صورت گرفت؛ در گام سوم از آب، خاک و گیاه نمونه برداری شد و برای این کار ۹ هزار نمونه از مزارع بررسی و به آزمایشگاه ارسال شد و سپس بر اساس مشاهدات نسخه نویسی شد. در گام چهارم طرح، تأمین نهاده‌ها بود که توسط سپاه و استانداری صورت گرفت.

۶۵۵تن بذر گواهی شده و کود کشاورزی رایگان بین کشاورزان توزیع شد

وی ادامه داد: ۶۵۵تن بذر گواهی شده و کود کشاورزی رایگان هم با حجم زیادی بین کشاورزان توزیع شد و برای نحوه استفاده از کود هم آموزش داده شد. در گام پنجم هم مراقبت‌ها صورت گرفت که تقویم زراعی به دقت انجام شود و عملکرد تولید شده اندازه گیری شد که این حجم کار در ۱۱هزار و ۵۰۰ نقطه در ۱۲۷۰۰ هکتار هزار مزرعه انجام شد که عملیاتی کردن این پروژه کار بسیار دشواری بوده است.

حسینی گفت: میانگین افزایش عملکرد تولید در مزارع نمونه بین ۸ تا ۳۰درصد بوده است.

وی درباره گام‌های آینده در تولید برنج اظهار کرد: اکنون نقشه راه برای ما مشخص است و طرحی از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ارائه شده است که شامل مدیریت بذر مصرفی، مدیریت تغذیه گیاه، مدیریت آفات و بیماری‌هاست و در این طرح استانداری و سپاه و مؤسسه تحقیقات همکاری خواهند داشت.

حسینی با بیان اینکه از یافته‌های بهنژآدی نیز استفاده خواهد شد ادامه داد: افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید اصلاح شده در گروه های ارقام جدید پرپتانسیل ارقام خوش کیفیت متحمل به بیماری و ورس و ارقام متحمل به تنش‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع در این است که اگر ارقام مقاوم به ورس را ترویج کنیم حجم تولید ما بسیار بالا خواهد رفت.

اجرای طرح زراعت چوب “شهید سلیمانی” در ۵۲۰۰ هکتار از اراضی مستثنیات گیلان

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در ارقام مقاوم به ورس زودرس عملکرد ۷/۵ تا ۹ تن دارند که به لحاظ عملکرد بسیار بیشتر از ارقام محلی فعلی بازدهی خواهد داشت.

علی مرادی رئیس بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی گیلان هم در این نشست گفت: طرح زراعت چوب شهید حاج قاسم سلیمانی در اراضی مستثنیات گیلان در ۵۲۰۰ هکتار انجام خواهد شد که ضمن اشتغال زایی، در تأمین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی استان اهمیت ویژه خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه