امام جمعه انزلی در گفتگو با ۸دی:

ویژگی مهم جوان حق‌طلبی است/ جوانی بهترین فصل زندگی انسان

امام جمعه انزلی، گفت: برخلاف نظر سیاسیون کم‌اطلاعی که می‌گفتند باید از خارج از کشور مدیر بیاوریم، معتقدم با ظرفیت‌هایی که در کشور ما موجود است جوانان ما می‌توانند کشور را به بهترین شکل مدیریت کنند.

ویژگی مهم جوان حق‌طلبی است/ جوانی بهترین فصل زندگی انسان

“حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین”، امام‌جمعه شهرستان بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، ضمن عرض تبریک فرارسیدن فصل نشاط‌انگیز و حیات‌بخش بهار و حلول سال جدید با آروزی سالی پُر خیر و برکت و عافیت برای ملت ایران و ” رهبر معظم انقلاب” و سالی توام با ظهور ” حضرت ولیعصر(عج)” اظهار کرد: لازم به ذکر است که در این ایام تبریک ویژه‌ای را به جوانان عزیزمان بابت اعیاد شعبانیه و ولادت “حضرت علی‌اکبر(ع)” که به عنوان روز جوان نامگذاری شده عرض ‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سخن در ارتباط با جوانان و دوره جوانی و آثار و برکاتی که این دوره برای انسان و جامعه انسانی دارد بسیار مفصل است که به چند مورد از آن می‌پردازیم، افزود: جوانی بهترین فصل از زندگی انسان است همچون بهار که فصل شکوفایی و سرزندگی و حیات مجدد طبیعت است که همه از رهگذر طراوت بهار به وجود می‌آید و به تمام موجودات می‌رسد.

امام‌جمعه انزلی ادامه داد: بهار زیبا و ثمرآفرین و حیات‌بخش است و دوره جوانی نیز همینطور است، بهترین مقطع عمر، اوج توانایی‌های مادی و معنوی انسان و شکوفایی استعدادهای انسان در این دوره است و جوانی نسل جوان از حیث مادی و معنوی برای مردم و جامعه ثمربخش وحرکت‌آفرین است.

حجت‌الاسلام شمس الدین با بیان اینکه ما با مشاهده در معارف اسلامی درمی‌یابیم که اسلام و اولیای الهی نسبت به جوانان و دوره جوانی دید بسیار مثبت و امیدزایی داشتند و از طرفی هم توصیه‌های فراوانی جهت قدردانی و بهره‌گیری از این فصل زندگی را به جوانان و همه انسانها ارائه فرمودند، افزود: روایتی از “پیامبر اکرم(ص)” داریم که ایشان فرمودند در رابطه با جوانان به شما توصیه می‌کنم که با آنها به نیکی و خوبی رفتار کنید و شخصیت آنها را گرامی بدارید و محترم بشمارید.

وی در ادامه تاکید کرد: توصیه‌های “رسول گرامی اسلام(ص)” آثار تربیتی بسیار مهمی برای جوانان دارد که باید از سوی دیگران مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه شهرستان بندرانزلی بیان کرد: این توصیه‌هایی که در معارف دینی نسبت به جوانان داریم بخاطر مجموعه صفات، خصایص و ویژگی‌هایی است که در جوانی موجود است و عمده اینها را ما در جوانان می‌بینیم که یکی از این ویژگی‌ها حقیقت‌طلبی است؛ جوانان به واسطه فطرت سالمی که دارند از روحیه لطیف، پاکی و حق‌طلبی بهره‌مند هستند.

عدم پذیرش برخی مسائل از سوی جوانان از سر عناد نیست

حجت‌الاسلام “شمس‌الدین” با تأکید بر اینکه اگر گاهی اوقات با جوانانی مواجه می‌شویم که برخی از مسائل را نمی‌پذیرند و قبول نمی‌کنند، از سرعناد نیست بلکه به دلیل عدم توجیه و اقناع است، گفت: از ویژگی‌های جوانان این است که اگر حق را بشناسند حتما متابعت خواهند کرد، لذا با مشاهده تاریخ انبیاء الهی متوجه می‌شویم که بیشترین افرادی که به انبیاء الهی، خصوصا به “پیغمبر اکرم(ص)” گرویدند و در همان ابتدای دعوت ایشان ایمان آوردند، جوانان بودند. در همین رابطه “پیغمبر اکرم(ص)” می‌فرمایند: شما را توصیه می‌کنم که نسبت به جوانان رفتار خوبی داشته باشید، جوانان افرادی هستند که قلب بسیار رقیق و لطیفی دارند که فضیلت‌ها را سریع می‌پذیرند، خداوند متعال من را مبعوث کرد که رحمت پروردگار را به مردم بشارت دهم و آنها را از عقوبت پروردگار برحذر بدارم، آنهایی که با من هم‌پیمان شدند و ایمان آوردند، جوانان بودند درحالیکه افراد کهنسال در آن جامعه با من و دعوت الهی مخالفت کردند.

ویژگی مهم جوان حق‌طلبی است

امام جمعه انزلی تصریح کرد: این روایت نشان‌دهنده این است که در جوان ویژگی حق‌طلبی وجود دارد که وقتی سخن حق را می‌شنود گرایش پیدا می‌کند اما افراد مسن که به واسطه برخی از مشکلات دچار قساوت قلب شده‌اند، پذیرش حرف حق امکان‌پذیر نیست. لذا جوانان از راه حق استقبال می‌کنند همانگونه که جوانان ما در پیدایش انقلاب و تداوم آن تا امروز نقش بسیار پررنگی را ایفا کردند زیرا انقلاب را در مسیر حق و نجات‌بخش دیدند که نی‌تواند بشریت امروز را هدایت کند و از منجلاب‌های فسادی که دشمنان برای بشریت ایجاد کرده‌اند، نجات دهد، بدین جهت است که جوانان نسبت به حقانیتی که در انقلاب وجود دارد به آن علاقه‌مند هستند بخاطر همین است که در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور گسترده‌ای را از جوانان می‌بینیم.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های برجسته‌ای که در جوانان وجود دارد را حریت، صداقت، پاکی، نیروی جدیت و تلاش عنوان کرد و افزود: دوره جوانی و جوان به واسطه برخورداری از این ویژگی‌ها می‌تواند تحول‌آفرین باشد، همانگونه که تا کنون در مقاطع مختلف انقلاب ما نیز بوده‌ است.

حجت الاسلام شمس الدین بیان کرد: یک دلیل برای اینکه این فصل از زندگی انسان موثر است و جوانان در جامعه ما نقش شگرفی دارند این است که، حجم وسیعی از توطئه‌های دشمنان در سراسر دنیا و خصوصا در جهان اسلام جهت سرکوب و به انحراف کشاندن جوانان صرف می‌شود تا از این طریق جوانان را به اعتیاد، شهوات و بخش‌های مخرب و آسیب‌زای فضای مجازی و رسانه‌های مختلفی مبتلا کنند و آنها را از دستیابی به اهداف بلندی که انسانها در دنیا باید داشته باشند، باز‌می‌دارند.

وی افزود: اعتماد به جوانان کار‌آمد و انقلابی از نکات بسیار مهمی است که باید بدان توجه کنیم، وقتی از جوان کارآمد وانقلابی حرف می‌زنیم به این معناست که برخی از جوانان گاهی از اوقات ممکن است تحت تاثیر القائات دشمن قرار بگیرند و از آن توانمندی، کارآمدی و اثربخشی که در جوانان وجود دارد جهت پیشرفت کشور، اثرگذار نباشند و نتوانند نقشی که برعهده آنهاست را ایفا کنند اما جوانان انقلابی که عاشق اسلام، ایران اسلامی و کوتاه کردن دست مستکبرین از سر مستضعفین هستند، نه تنها نقش‌آفرین بلکه تحول‌آفرین می‌باشند.

امام جمعه انزلی ادامه داد: اکثر افرادی که درعرصه‌های مختلف دوره مبارزات انقلاب، دفاع مقدس، بازسازی، مقابله با گروهک‌ها در دفاع از حریم “اهل بیت(ع)”، بخش‌های علم و فناوری، پیشرفت‌های دفاعی و موشکی و هوافضا و ماهواره‌ای و نانو و هسته‌ای و اخیرا هم مقابله با کرونا حضور داشتند و توانستند این پیشرفت را بدست آوردند، نیروهای متخصص جوان با ویژگی انقلابی و وطن‌دوستی بودند، افرادی دیگری هم بودند که این توانایی را داشتند اما حاضر نشدند در داخل کشور بمانند اگرچه که همه آنها برایمان محترم و عزیز هستند.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو و حضور گسترده جوانان جهت تاثیر مطلوب، مثبت و انتخاب صحیح، گفت: امیدوارم که مردم در انتخاب رئیس‌جمهور کارآمدِ حزب‌الهیِ جوان و مردمی و از طرفی انتخاب اعضای شهر و روستا بتوانند افراد انقلابی و پاکدستی را که دلسوز مردم هستند، انتخاب کنند تا بدین ترتیب انشاءالله مسئولینی انتخاب شوند که بتوانند کشور را اداره کنند و پیش ببرند.

جوانان می توانند کشور را به بهترین شکل مدیریت کنند

حجت‌الاسلام “شمس‌الدین” در پاسخ به خبرنگار هشت دی در رابطه با اینکه با توجه به انتخاب اخیری که مردم از مهمترین جمله فرمایشات “حضرت آقا” در سال ۱۳۹۹ داشتند و دولت جوان حزب‌الهی علاج مشکلات کشور است، را انتخاب کردند؛ آیا در جامعه فعلی ما افرادی همچون “شهید زین‌الدین‌ها” برای انجام مسئولیت وجود دارند و می‌توان مسئولیت مهمی رو به آنها سپرد، گفت: از این نوع نیروها در زمینه‌های گوناگونی نه تنها وجود دارند بلکه به حمدالله فراوان هم هستند که می‌توان به آنها اعتماد کرد و از طرفی هم کارآمد و توانمند هستند و این یک ادعا نیست و واقعیت عینی است که در جامعه ما مصادیق و مظاهر مختلفی دارد.

وی در ادامه افزود: برخلاف نظر سیاسیون کم‌اطلاعی که می‌گفتند باید از خارج از کشور مدیر بیاوریم، معتقدیم با ظرفیت‌هایی که در کشور ما موجود است جوانان ما نه تنها می‌توانند کشور را به بهترین شکل مدیریت کنند بلکه حتی بسیاری از کارهای منطقه‌‌ای و بین‌المللی را بهتر از آنچه که اکنون در عرصه‌های مختلف مدیریت می‌شود، می توانند مدیریت کنند.

امام جمعه انزلی تصریح کرد: جوانان ما باید هرچه بیشتر خود را برای برعهده گرفتن بارهای مسئولیت در حوزه‌های مختلف آماده کنند و با عمل به مفاد بیانیه گام دوم “مقام معظم رهبری” در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی گام بردارند تا با تحقق بخشیدن به این تمدن، زمینه‌ساز ظهور “حضرت ولیعصر(عج)” باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه