سالی که بر سینمای کرونازده گذشت/از توقف اکران‌ تا سینما ماشین

امسال سال سختی برای سینما بود؛ سالی که با تعطیلی سینماها شروع شد و ادامه پیدا کرد و حتی برپایی نصفه و نیمه جشنواره فیلم فجر نیز بر روشن ماندن چراغ سینما کمک چندانی کرد؛ با این وجود امید به اکران نوروزی و استقبال مخاطبان همچنان ادامه دارد.

سالی که بر سینمای کرونازده گذشت/از توقف اکران‌ تا سینما ماشین

به گزارش ۸دی،پس از برگزاری ۳۸ امین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۸، کمترین کسی تصور می کرد که اوضاع و احوال سینما به شکلی پیش رود که باعث تعطیلی و یا ورشکستگی برخی سالن های سینما شود. ویروس کرونا بی رحمانه، یک سالی است که در تمام دنیا جولان می دهد و تاثیر زیادی بر روی مناسبات فرهنگی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی گذاشته است و باعث از رونق افتادن بسیاری از فعالیت هایی همچون سینما، تئاتر و موسیقی شده است.

در این گزارش سعی داریم مروری گذرا بر مهمترین اتفاقات سینمایی سال ۹۹ داشته باشیم. سالی که با تعطیلی سینماها شروع شد و همچنان سایه تلخ کرونا را همراه خود دارد.

فیلم های اکران نوروز ۹۹

پس از اتمام جشنواره فیلم فجر در روزهای پایانی بهمن ماه ۹۸، بر اساس عادت هر ساله، فیلم های اکران نوروزی از سوی سازمان سینمایی معرفی شدند که در سال گذشته نیز هفت فیلم سینمایی «شنای پروانه، پسرکشی، لامینور، لاله، بازیوو، خوب بد جلف۲ و زن ها فرشته اند۲» با معرفی سرگروه های سینمایی برای اکران انتخاب شدند که شیوع سریع ویروس کرونا باعث تعطیلی تمامی سینماهای کشور در نوروز امسال شد.

اکران آنلاین و سینما ماشین

با افزایش آمار فوتی ها بر اثر کرونا و تعطیلی سالن های سینما، برخی تهیه کنندگان فیلم های سینمایی، فرصت را مغتنم شمرده و برای اکران فیلم خود، راهی پلتفرم های آنلاین شدند. فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا اولین فیلمی بود که در ۲۴ فروردین ماه پخش آنلاین خود را با بلیط ۱۲ هزارتومانی آغاز کرد. پس از «خروج» فیلم های دیگری مانند «طلا، خوب بدجلف۲، هفت و نیم، لتیان، پسرکشی، زیر نظر و…» از پلتفرم های فیلیمو و نماها به صورت اکران آنلاین شدند تا مسیر جدیدی برای اکران سینمای ایران باز شود.

پس از شروع اکران آنلاین، تهیه کنندگان سینمایی «خروج» با همکاری برج میلاد تهران، در پارکینگ این مجموعه، طرح اکران «سینما ماشین» را کلید زدند و با بلیط ۴۰ هزارتومانی برای هر ماشین، ۱۲ اردیبهشت ماه اولین اکران «خروج» آغاز شد و در ادامه  با چند فیلم دیگر در برخی شهرها مانند مشهد ادامه یافت.

وام ۳۰۰ میلیونی کرونایی

ابتدای خرداد ماه سازمان سینمایی اسامی ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروز که به دلیل تعطیلی سینماها متضرر شده‌اند را برای دریافت وام ۴ درصدی ۳۰۰ میلیون تومانی به بنیاد فارابی معرفی کرد.

فیلم های «خوب بد جلف ۲، شنای پروانه، پسرکشی، زن‌ها فرشته‌اند ۲، بازیوو، لامینور، خط استوا، درخت گردو، طلا، آنجا همان ساعت، زعفرانیه ۱۴ تیر، بنفشه آفریقایی، تومان، تعارض، دوزیست، عنکبوت، تبسم تلخ، بی‌صدا حلزون، پالتو شتری، سلفی با دموکراسی و مورچه خوار» برای دریافت این وام معرفی شدند.

قرار شد وام در نظر گرفته شده بلافاصله پس از تکمیل پرونده، توسط صندوق کارآفرینی امید به مالک یا مالکان فیلم پرداخت شود.

تعطیلی ۴ ماهه سینماها

پس از ۴ ماه تعطیلی قرار شد سینماهای کشور از اول تیرماه با در نظر گرفتن ۵۰ درصد ظرفیت خود، فعالیت خود را از سر بگیرند. به دلیل این که سینماها براثر شیوع کرونا چهار ماه تعطیل بودند و بار روانی این بیماری نیز برای مخاطبان بالا بود، سازمان سینمایی در نظر گرفت با اکران دو فیلم پرطرفدار به استقبال مخاطبان خود برود.

در شرایطی که به نظر می‌رسید، مخاطبان خیلی به فضاهای سربسته اعتماد نداشته باشند و فیلمسازان نیز حاضر به ریسک پذیرش اکران نشدند تا این که رسول صدرعاملی و محسن چگینی تهیه‌کنندگان دو فیلم «شنای پروانه و “خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» پیشگام شدند تا با حمایت‌های سازمان سینمایی و شهرداری اقدام به اکران فیلمشان کنند.

توقف اکران

هنوز یک ماهی از اکران سینماها با «شنای پروانه» نمی گذرد که عوامل این فیلم با اجازه شورای صنفی نمایش در ۲۵ تیرماه اکران این فیلم را متوقف می کنند. رسول صدرعاملی، تهیه کننده «شنای پروانه» پس از توقف اکران این فیلم در متنی نوشت: « در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش آمده، بگونه‌ای شده که بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آن‌ها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد این مدافعان سلامت اینقدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند. »

مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش در این خصوص توضیح می دهد: «رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده این فیلم به همراه سرمایه‌گذار آن قبول کرده بودند که برای بازگشایی سینماها فیلم خود را تحویل بدهند. به این ترتیب فیلم آنها اکران و چهار هفته هم روی پرده سینماها بود که در فرصت مجدد یا بعد از ایام محرم یا در عید نوروز این فیلم مجددا اکران می‌شود.  البته فیلم «خوب، بد، جلف۲» و «زن‌ها فرشته‌اند» به اکران خود ادامه می‌دهند.»

اولین نشست رسانه ای رئیس سازمان سینمایی

 اولین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در سال ۹۹ با همراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان بدون حضور خبرنگاران و از طریق طرح سوالات به‌صورت مکتوب و تلفنی به شکل مجازی از طریق سایت رسمی سازمان سینمایی و صفحه اینستاگرام این سازمان در ۱۹ مردادماه برگزار شد.

 حسین انتظامی درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در طول سال ۹۹ با توجه به استمرار شیوع کرونا توضیح داد: ما با پنج دبیر جشنواره‌های سینمایی جلساتی داشته‌ایم و سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره‌ها بررسی کرده‌ایم. یکی از این بخش‌ها هم برگزاری آنلاین است. بخش اصلی جشنواره‌ها جنبه رقابت، بازار، آموزش و… است بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌ها روی مدل‌های مختلف بررسی می‌کنند که با توجه به وضعیت کرونا ببینیم چقدر از جشنواره را به صورت معمول و چقدر را به صورت مکمل و آنلاین برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در این نشست علاوه بر تعیین تکلیف و اهتمام به برگزاری جشنواره های سینمایی مانند کودک، سینما حقیقت و فجر حتی به صورت آنلاین، درباره موضوعاتی از قبیل نظارت بر فضای مجازی و دعوای یکی دو ساله ساترا با وزارت ارشاد، تراکم فیلم های در صف اکران، «سمفا» و نظام نامه جدید اکران و مسائلی از این قبیل به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

انتخابات پرحاشیه خانه سینما

دوشنبه ۲۰ مرداد ماه انتخابات هیات مدیره خانه سینما برگزار شد و اعضای جدید معرفی شدند .در این انتخابات که در محل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد محمدعلی نجفی، علیرضا نجف زاده، علی قائم مقامی، روانبخش صادقی، آتیلا پسیانی، پژمان مظاهری و بهمن بنی اردلان توانستند بیشترین آرا را کسب کنند.

پیش از این قرار بود که این انتخابات همراه با برگزاری «مجمع عمومی خانه سینما» و با ارائه گزارش هیأت مدیره چهاردهم از دوران مسئولیت خود برگزار شود. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا با گردهم آمدن تعداد بالای نمایندگان صنوف سینمایی در یک محل، برگزاری مجمع عمومی عملاً منتفی شد و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما هم به جای سالن سربسته در فضای آزاد برگزار شد. از طرف دیگر تعدادی از صنوف سینمایی به دلیل نداشتن «کد شناسه ملی» که به‌واسطه ثبت رسمی در وزارت کار می‌توانستند برای صدور آن درخواست ارائه دهند، نه توانستند کاندیدایی برای حضور در هیأت مدیره خانه سینما داشته باشند و نه شرایط قانونی برای مشارکت در انتخابات را داشتند.

همین شرایط هم باعث شد به رغم برگزاری به‌ظاهر کم‌حاشیه این انتخابات و معرفی اعضای جدید هیأت مدیره، حرف‌وحدیث‌ها در محافل سینمایی درباره صحت قانونی برگزاری اینگونه انتخابات هیأت مدیره، ادامه پیدا کند و سرانجام پس از حواشی بسیار و بردن نام های مختلف سیاسی، هنری برای رسیدن به صندلی ریاست این خانه، ۱۵ شهریورماه محمد علی نجفی به عنوان رئیس، علیرضا نجف زاده به عنوان نایب رئیس، روانبخش صادقی به عنوان دبیر و علی قائم مقامی به عنوان سخنگوی هیات مدیره خانه سینما برگزیده شدند تا پایانی بر تمامی حواشی پیش آمده باشند.

۳۳ امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شکل آنلاین برگزار شد.

طبق گفته علیرضا تابش دبیر جشنواره، امسال ۴۰۳ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این میان ۳۲۵ اثر واجد شرایط قرار گرفتند و از این میان ۱۰۱ اثر به بخش ملی راه یافتند و ۱۱ اثر نیز به شکل فیزیکی نمایش داده شدند.

سینما فرهنگ در تهران و پردیس سیتی‌سنتر در اصفهان به‌عنوان «خانه جشنواره» میزبان گروه خاصی از مدعوین به شکل فیزیکی بودند و فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران شامل« آرزوی زیبا، بچه گرگ‌های دره سیب، بعد از اتفاق، جزیره فضایی‌ها (تورنادوی دو)، خورشید، سلفی با رستم، لپتو، مسیر معکوس، مهران، نارگیل و والدین امانتی» با حضور تعدادی از عوامل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خانه جشنواره فیلم کودک در تهران و اصفهان به نمایش درآمدند. حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقد و مدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیئت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره را تشکیل می‌دادند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره، جوایز در دو بخش سینمای بین الملل و سینمای ایران به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش بین الملل؛ پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «روزه تابستانی» از عبدنور زیان از فرانسه رسید همچنین پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر فیلم‌های بلند سینمایی به روح الله زمانی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید. جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم‌های بلند سینمایی نیز به فریدون نجفی برای فیلم «بچه‌گرگ‌های دره سیب» اهدا شد.

در بخش سینمای ایران؛ پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به فیلم «قدم یازدهم» ساخته مریم کشکولی‌نیا، پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «شوفر» از رضا نجاتی، پروانه زرین بهترین فیلم بلند داستانی بهمحمدصالحی‌نژاد دهکی برای فیلم «پیله و پروانه» و در نهایت  پروانه زرین بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» ساخته مجید برزگر تعلق گرفت.

ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی سینماگرانی‌ هستند که مراسم بزرگداشت آن‌ها در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

۱۴ امین جشنواره بین المللی سینما حقیقت

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۲۶ آذر تا ۳ دی ماه و پس از ۸ روز برگزاری مجازی و اکران برخط آثار مستند راه‌یافته، با برگزاری مجازی آیین اختتامیه به کار خود پایان داد و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

جایزه ای تحت عنوان «کرونا روایت» به جوایز این جشنواره اضافه شده بود که جایزه اول این بخش به مستند «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا، جایزه دوم به مستند «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی و جایزه سوم به مستند «تنگ‌نای» به کارگردانی مشترک جواد یقموری و مهدی امینی اهدا شد.

در بخش فیلم های برگزیده «شهید آوینی» تندیس برنزی به علی‌محمد ذوالفقاری کارگردان فیلم «گزارش رمادی» و تندیس نقره‌ای این بخش به حسن جعفری کارگردان فیلم «چلچلای سفری» رسید و درنهایت تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال جایزه برگزیده بخش آوینی به مهدی شاه‌محمدی کارگردان فیلم «هجده هزارپا» اهدا شد.

بعد از نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی، زنده یاد حمید سهیلی، زنده‌یاد اکبر عالمی، زنده‌یاد منوچهر طیاب و بزرگداشت مهوش شیخ‌الاسلامی، فرشاد فداییان و کامران شیردل نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید.  

جایزه ویژه هیأت داوران به محسن خانجهانی برای کارگردانی مستند «بر سر خاک» اهدا شد جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به علی اسدی و رسول داوری کارگردانان مستند «برانازا»، (برادر خشکی‌ها (، جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به مهدی زمانپورکیاسری کارگردان مستند «کل فاطمه» وجایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم مستند بلند هم به عطیه زارع آرندی کارگردان مستند «جاهای خالی پر شود» اهدا شد

در پایان مراسم جایزه بهترین مستند از نگاه تماشاگران با حضور محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما به فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی اهدا شد.

۳۷ امین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پیش از برگزاری با نشست های تخصصی به صورت آنلاین از ۷ تا ۱۷ آبان ماه به استقبال این جشنواره رفت و بخش اکران جشنواره سی‌وهفتم از ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ برگزار و ۶ بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد فیلم‌های کوتاه ر اه‌ یافته در بخش ملی و بین‌الملل، در پردیس سینمایی ایران مال اکران شدند.

در مراسم اختتامیه و در بخش جوایز بین الملل، جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج وند فردا اهدا شد همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن به «کاندلا» از اسپانیا و جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد.

در بخش جوایز ملی، جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید، جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» و در نهایت جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.

۳۹امین جشنواره فیلم فجر

ماه ها قبل از برگزاری جشنواره، اما و اگرهای بسیاری درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونایی مطرح شد و برخی باور داشتند که در چنین شرایطی نباید جشنواره را برگزار کنیم تا سلامت مخاطبان و حاظران در جشنواره حفظ شود و بعضی دیگر معتقد بودند که با وجود همه سختی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزاری جشنواره حتی با حضور حداقلی مخاطبان، باعث می شود که چراغ امید جشنواره و سینما روشن بماند.

درنهایت با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا، جشنواره سی و نهم فیلم فجر با شرایطی ویژه فراخوان داد و شروع به کار کرد. امسال برخلاف سال های گذشته، خبری از هیات انتخاب نبود و قرار شد همه فیلم ها در کنار فیلم های اول دیده و داوری شوند و در تفاوتی دیگر بنا شد فقط فیلم هایی که حداقل در یک بخش کاندیدای سیمرغ می شوند، جهت اکران نهایی انتخاب شوند که با این توصیفات در نهایت ۱۶ فیلم به لیست اکران نهایی جشنواره راه پیدا کردند.

در مراسم اختتامیه جشنواره به یاد چنگیز جلیلوند و پرویز پورحسینی مراسم گرامیداشتی برگزار شد.

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه جشنواره به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی  و بهترین مستند به «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی اهدا شد.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به پوریا رحیمی‌سام برای «زالاوا»، بهترین بازیگر نقش مکمل زن به گلاره عباسی برای «ابلق»، بهترین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران برای «روشن»، بهترین بازیگر نقش اول زن به رویا افشار برای «مامان»، بهترین کارگردان فیلم اول به ارسلان امیری برای «زالاوا»، بهترین فیلمنامه اقتباسی به به محسن قرایی و محمد داوودی برای «بی همه چیز»، بهترین فیلمنامه به آیدا پناهنده، ارسلان امیری و تهمینه بهرام برای «زالاوا»، بهترین فیلم و کارگردانی به مهدی جعفری برای «یدو»، بهترین فیلم از نگاه ملی به «تک تیرانداز» و درنهایت  سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فبلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار رسید.

از اکران دست و پا شکسته سینما تا امید به نوروز

پیش از شروع جشنواره فیلم فجر فیلم هایی نظیر «دیدن این فیلم جرم است» و «آقای سانسور» اکران محدود خود را شروع کردند و پس از جشنواره، فیلم «شنای پروانه» که می شود لقب بدشانس ترین فیلم سال را به او داد، در حالی به جمع اکران آخر سال اضافه شد که نسخه قاچاق این فیلم سر از شبکه های ماهواره ای درآورده بود. بلایی که گریبان گیر فیلم «دیدن این فیلم جرم است» نیز شده بود.

پس از اکران دست و پاشکسته برخی فیلم ها طبق گزارش جدید سازمان سینمایی؛ سینماها در مجموع ۲۶ فیلم سینمایی بلند و مستند از ۱۶ اسفند تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ اکران داشته‌اند که در آن فیلم «شنای پروانه» با فروش ۱۳۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پرفروش‌ترین فیلم تا به اینجا بوده است. «دیدن این فیلم جرم است» و «آقای سانسور» نیز دو فیلم دیگر پرفروش سینمای کشورند که به ترتیب ۶۲ میلیون و ۵۳ میلیون فروش داشته‌اند.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در خصوص فیلم های اکران نوروزی می گوید: فیلم‌های «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری و «تک خال» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «هفته ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی از ۲۷ اسفندماه روی پرده می‌روند.

درگذشتگان سال ۹۹

سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته با تفاوت‌های بسیاری همراه بود، با شیوع ویروس کرونا و اوج آن در کشور اتفاقات بسیار ناگواری رخ داد، بسیاری از هموطنان ما به دلیل ابتلاء به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داده‌اند. در این میان تعدادی از هنرمندان کشور به دلایل مختلف از جمله ابتلاء به کرونا درگذشتند. چهره‌های شاخصی که هنوز باور نبودشان برای جامعه هنری بسیار سخت است.

۲۷ فروردین؛ سیامک شایقی

سیامک شایقی کارگردان شناخته شده سینمای ایران ۲۷ فروردین ماه سال ۹۹ به دلیل ابتلاء به بیماری سرطان درگذشت.

این هنرمند نزدیک به ۳ سال با این بیماری مبارزه کرد. وی در طول فعالیت هنری خود بیش از ۱۴ فیلم سینمایی را جلوی دوربین برده بود که از آن جمله می‌توان به «باغ فردوس، پنج بعد از ظهر»، «خواب زمستانی»، «ابرهای ارغوانی»، «ماه در جنگل»، «در کمال خونسردی» اشاره کرد.

۵ خرداد؛ صدیقه کیانفر

صدیقه کیانفر، بازیگر سینما و تلویزیون در ۵ خرداد ۱۳۹۹ به علت ایست قلبی درگذشت.

وی کار در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد و در ادامه در بیش از ۵۰ فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت که از مهمترین آن ها می شود به فیلم های «هامون، آپارتمان شماره ۱۳، همسر، من زمین را دوست دارم» اشاره کرد.

۲۵ خرداد؛ محمد علی کشاورز

زنده یاد محمدعلی کشاورز از شناخته شده ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود. او در فیلم‌های سینمایی بسیاری حضور داشته و توانست نقش‌های به یادماندنی را ایفا کند، وی که متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ بود برای بازی در فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شده بود.

این هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون ایران ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ به دلیل نارسایی کلیه درگذشت.

۱۲ تیر؛ سیروس گرجستانی

علی اکبر محمودزاده گرجستانی معروف به سیروس فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۴۹ و فعالیت در تلویزیون را در سال ۱۳۵۶ آغاز کرد و پس از آن به استخدام وزارت ارشاد درآمد.

از نقش های به یاد ماندنی گرجستانی می توان به سریال امام علی و نقش «ابا قطام»، سریال کیف انگلیسی در نقش «بهادرخان»، سریال متهم گریخت در نقش «آقا هاشم»، و آخرین سریال او شرم در نقش «عزیزآقا» اشاره کرد. سیروس گرجستانی در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است.

وی پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ به‌علت سکته قلبی در بیمارستان لواسانی تهران درگذشت.

۲۶ تیر؛ سوسن سلیمی

زنده یاد «سوسن سلیمی» متولد ۱۹ خرداد ۱۳۲۳ از دیگر هنرمندانی است که در سالی که گذشت دیده از جهان فروبست.

وی در فیلم‌های سینمایی مختلف چون «نیمه پنهان»، «اعتراض»، «پرستار شب»، «عاشقانه»، «خسته نباشید» حضور داشته است. این هنرمند سینما ۲۶ تیر ۱۳۹۹ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

۱۱ مرداد؛ خسرو سینایی

یکی از کارگردانانی که در سال ۹۹ درگذشت زنده یاد خسرو سینایی بود، هنرمندی که در رشته‌های هنری مختلفی فعالیت می‌کرد که از آن جمله می‌توان به کارگردانی، فیلمنامه نویسی، آهنگسازی و شعر اشاره کرد.

این هنرمند بزرگ در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری به دنیا آمد و در نهایت در ۱۱ مرداد ۹۹ به دلیل عفونت ریه و ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت. وی فیلم‌های سینمایی از جمله «جزیره رنگین»، «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «عروس آتش»، «کوچه پاییز» را جلوی دوربین برده است.

۱۷ مرداد؛ ماه چهره خلیلی

خلیلی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود و یک دورهٔ بازیگری را در «مدرسه متد» لندن گذرانده بود. او نوهٔ دختریِ پروین سلیمانی بود و بازیگری در تلویزیون را با سریال مختارنامه  و بازی در سینما را با چشمان سیاه ایرج قادری آغاز کرد.

از مهمترین فیلم های او می توان به «نقاب، شور شیرین، مرگ کسب و کار من است، لاله و اشنوگل» اشاره کرد.

ماه‌چهره خلیلی در ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر سرطان لوزالمعده در ۴۳ سالگی در لندن درگذشت .

۴ شهریور؛ منوچهر طیاب

منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت بامداد روز سه‌شنبه ۴ شهریور در وین درگذشت.

منوچهر طیاب متولد سال ۱۳۱۶ در تهران، دانش‌آموخته رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش است. او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» به حرفه مستندسازی روی آورد و در ۵۷ سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرد.

سال گذشته و در جریان برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه قدردانی شده بود.

۱۴ شهریور؛ احمد پورمخبر

زنده یاد احمد پورمخبر از جمله هنرمندانی است که در سال ۱۳۹۹ درگذشت، وی ۱۴ شهریور ۱۳۱۹ متولد و ۳۰ تیر ۹۹ به دلیل سکته مغزی درگذشت.

این بازیگر که با حضور در سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» به کارگردانی رضا عطاران به شهرت رسید، بعد از آن بیشتر در فیلم‌های کمدی و طنز ایفای نقش کرد و تبدیل به یک تیپ ثابت در کمدی‌های پرمخاطب سینمای ایران شد.

۲۲ مهر؛ اکبر عالمی

از میان هنرمندانی که در سال ۱۳۹۹ از میان ما رفتند، می‌توان به زنده یاد اکبر عالمی اشاره کرد، منتقد، مجری، کارشناس و استاد دانشگاه، این هنرمند مدرک دکترای خود را از انگلستان دریافت کرده بود و به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشت.

این هنرمند اوایل مهر ماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند به یک بیمارستان می‌رود، که در جریان تولید این فیلم، به بیماری کرونا مبتلا شد و در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۹ درگذشت.

ا آبان؛ محمود فلاح

او در سال۱۳۴۷ با ورود به تلویزیون فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد، وی مدیریتهای مختلف در سازمان صدا وسیما را بر عهده داشت و پس از بازنشستگی تهیه کنندگی چندین سریال و فیلم سینمایی را با موفقیت به انجام رساند.

از کارهای شاخص وی تهیه کنندگی سریال مختارنامه بود که عظیم‌ترین سریال تاریخی ساخته شده در ایران است و ساخت آن هشت سال به طول انجامید.

۸ آبان؛ کریم اکبری مبارکه

بازیگر و کارگردان  سینما و تئاتر بود. مشهورترین نقش وی در سینما نقش سرکرده در فیلم مرگ یزدگرد و در تلویزیون نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی و اَحمَر بن شُمَیط در سریال مختارنامه بوده‌است.

اکبری مبارکه پنجشنبه ٨ آبان ۱۳۹۹ به علت ابتلا به بیماری کرونا در سن ۶۷ سالگی و در تهران درگذشت.

۲ آذر؛ چنگیز جلیلوند

زنده‌یاد چنگیز جلیلوند را بسیاری از سینمادوستان با صدای به یادماندنی‌اش به خاطر دارند، این هنرمند از جمله هنرمندان صداپیشه و مدیر دوبلاژ بود که به جای بسیاری از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی صحبت کرده بود که از آن جمله می‌توان به صدای مارلون براندو در «زنده باد زاپاتا» اشاره کرد.

وی همچنین در آثار سینمایی چون «این سیب هم برای تو»، «قصه عشق پدرم» به عنوان بازیگر حضور داشته است.

این هنرمند سینما و تلویزیون ۶ آبان ماه ۱۳۱۴ در شیراز به دنیا آمد و ۲ آذر ماه ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

۴ آذر؛ کامبوزیا پرتوی

ویروس کرونا جان بسیاری از چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و تئاتری را گرفته است، که از جمله این هنرمندان می‌توان با کامبوزیا پرتوی اشاره کرد، کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۳۴ در گیلان به دنیا آمد، وی کارگردانی آثار سینمایی چون «کامیون»، «کافه ترانزیت»، «گلنار»، «گربه آوازه خان»، «افسانه دو خواهر» برعهده داشته است. وی در طول فعالیت سینمایی خود جوایز ملی و بین المللی بسیاری را دریافت کرده بود.

این هنرمند در تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

۷ آذر؛ پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی از جمله بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون بود که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۷ آذرماه ۱۳۹۹ درگذشت، وی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمده بود.

زنده یاد پورحسینی در فیلم‌های سینمایی چون «رستاخیز»، «قاتل اهلی»، «پشت دیوار سکوت»، «جاده قدیم»، «مریم مقدس»، «کمال الملک» حضور داشته است، همچنین در سریال‌هایی چون «بیگانه‌ای با من است»، «بچه مهندس»، «مختارنامه» نقش آفرینی کرده است.

۷ دی؛ اصغر عبداللهی

اصغر عبداللهی از جمله فیلمنامه نویسان و داستان نویسان شناخته شده سینمای ایران بود که روز هفتم دی ماه به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستا جم درگذشت. وی در سال ۱۳۳۴ در شهر آبادان به دنیا آمد و در طول فعالیت هنری خود یک بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای نگارش فیلمنامه «خانه خلوت» و ۲ بار نامزد دریافت این جایزه شد.

«جهیزیه برای رباب»، «غریبانه»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه»، «در کمال خونسردی»، «چتری برای دو نفر»، «دو نفر و نصفی»، «عینک دودی»، «آبی»، «خانه خلوت»، بندر مه آلود» و … برخی از فیلمنامه‌هایی است که زنده یاد عبداللهی به نگارش درآورده بود. وی سال ۹۵ فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» را نیز کارگردانی کرده بود.

 ۱۵ بهمن؛ علی انصاریان

علی انصاریان را همه می‌شناسند، فوتبالیستی که در تیم‌های پرسپولیس و استقلال بازی کرده بود، وی طی سال‌های اخیر در حوزه سینما و تلویزیون نیز فعالیت خود را آغاز کرده بود، این هنرمند و ورزشکار شناخته شده نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ درگذشت.

زنده یاد انصاریان در آثار سینمایی چون «رمانتیسم عماد و طوبا»، «کلوپ همسران»، «شروع یک پایان» حضور داشته است، همچنین این هنرمند در سریال‌های تلویزیونی چون «۸۷ متر»، «کیمیا»، «زیر آسمان شهر» ایفای نقش کرده بود.

منبع: راه دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه