تعریف معنادار رئیس « سیا » از “ظریف” / توصیه “جان کری” به خواندن کتاب “ویلیام برنز”

رئیس سیا، “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران را «دیپلماتی توانمند» خوانده و تیم تحت رهبری او را «خلاق در حل مشکل» توصیف کرده است.

تعریف معنادار رئیس « سیا » از “ظریف” / توصیه “جان کری” به خواندن کتاب “ویلیام برنز”

به گزارش ۸دی، “جان کری” چندی پیش گفته بود که نسخه‌ای از کتاب “ویلیام برنز” به نام «کانال پشت ‌پرده؛ تاریخچه دیپلماسی آمریکا و استدلالی برای احیای آن» (چاپ ۲۰۱۹) به دستش رسیده است، او توصیه می ‌کند که همه این کتاب را بخوانند.

کتاب «کانال برگشت» خاطرات “ویلیام برنز” دیپلمات پیشین و مذاکره کننده سابق هسته‌ای است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «اواخر دولت بوش، طرحی ارائه شده بود که بر اساس آن به ایران پیشنهاد می ‌شد تعدادی از دیپلمات ‌های آمریکایی در بخش حفاظت منافع این کشور در تهران مستقر شوند و در مقابل تعدادی از دیپلمات‌ های ایرانی نیز به واشنگتن بروند».

به گفته “برنز” او میدانسته ایران چنین پیشنهادی را نمی‌پذیرد، اما هدف این طرح به‌ دست ‌آوردن جایگاه اخلاقی بالاتر در مذاکرات و ایجاد اختلاف در ایران بوده است».

وی در کتابش مدعی شد: «زمانی که طرح مبادله اورانیوم با سوخت ۲۰درصد را با “جلیلی” مطرح کردم، او گفت: با کلیت طرح موافق است، اما وقتی به تهران بازگشت، رقبای سیاسی “احمدی ‌نژاد” که قبلا هم در مذاکرات هسته‌ای مشارکت داشتند و نمی‌خواستند او کوچکترین اعتباری از مذاکرات به دست آورد، مانع این توافق شدند. توافق مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران قربانی رقابت‌های سیاسی داخل ایران شد».

مذاکره‌ کننده دولت سابق آمریکا در بخش دیگری از کتاب نظرش در مورد دیگر مذاکره‌ کنندگان ایرانی از جمله “عباس عراقچی” و “مجید تخت ‌روانچی” را هم مطرح کرده و با بیان اینکه میان طرفین «احترام دیپلماتیک» و نه اعتماد حاکم بود، نوشته است که «آنها دیپلمات‌هایی حرفه ‌ای بودند، نه ایدئولوگ؛ اما به همان میزان به ایران متعهد، به همان میزان به انقلاب خود مفتخر و به همان میزان مصمم بودند که می‌توانند موضع دیپلماتیک خود را حفظ کنند».

وی “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران را هم «دیپلماتی توانمند» خوانده و تیم تحت رهبری او را «خلاق در حل مشکل» توصیف کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه