ماجرای “کوک دوک” و ساز ناکوک مسئولان گیلانی

کوک دوک، یک شرکت تولیدی پوشاک است که از ابتدای شیوع کرونا در گیلان، بنا به درخواست مسئولین، خطّ تولید خود را تغییر داده و با اخذ تمامی مجوزهای قانونی اقدام به تولید ماسک کرده است؛ شرکتی که در اوج شیوع کرونا حجم قابل توجهی از نیاز استان را تأمین می کرد اما در ادامه، عدم حمایت مسئولین مربوطه از جمله معاونت غذا و داروی علوم پزشکی گیلان منجر به بروز مشکلاتی در این شرکت تولیدی شده است!

ماجرای “کوک دوک” و ساز ناکوک مسئولان گیلانی

به گزارش ۸دی، شرکت تولیدی کوک دوک، یک شرکت تولیدی پوشاک است که از ابتدای شیوع کرونا در گیلان، بنا به درخواست مسئولین، خطّ تولید خود را تغییر داده و با اخذ تمامی مجوزهای قانونی اقدام به تولید ماسک کرده است.

این شرکت که دارای دو کارگاه تولیدی بزرگ در شهرک صنعتی سپیدرود و منطقه آزاد انزلی می باشد، از نخستین روزهایی که گیلان در تب و تاب ناشی از کرونا بود و پیدا کردن ماسک حتی برای کارکنان درمانی نیز سخت بود، با هدف کمک به رفع این مشکل به صورت چند شیفت اقدام به تولید ماسک کرد و حجم قابل توجهی از نیاز استان را تامین کرد.

حال ماجرا از این قرار است که در اوایل این بحران که کمبود شدید ماسک وجود داشت، ارگان های متولی تمامی ماسک های تولیدشده توسط این شرکت را خریداری و توزیع می کردند، اما در ادامه مسیر، عدم حمایت مسئولین مربوطه از جمله معاونت غذا و داروی علوم پزشکی گیلان منجر به بروز مشکلاتی در این شرکت تولیدی شده است!

“اردلان صالحی” مدیر کارخانه و قائم مقام مدیرعامل کوک دوک در گفتگو با هشت دی ، به بیان این مشکلات و موانع پرداخته است که در ادامه می خوانید:

تغییر خط تولید از پوشاک به ماسک سه لایه

قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی کوک دوک در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه دو کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی سپیدرود و منطقه آزاد انزلی زیر نظر شرکت کوک دوک فعالیت می‌کند اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته که گیلان گرفتار بیماری کرونا شد مسئولان از ما تقاضای تولید ماسک کردند و به دستور مدیرعامل محترم، خط‌های تولید پوشاک کارخانه که چند دفتر فروش در تهران هم دارد تعطیل شد و به تولید ماسک اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: تولید ماسک با استانداردها و امکانات موجود همان مقطع زمانی انجام شد و تلاش شد تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شود، مثلاً بحث ضد عفونی را با جدیت بیشتر انجام دادیم و از دستگاه‌های اوزون برای تولید ماسک سه لایه کاسه‌ای که قابل شستشو بود استفاده کردیم و تمام این کار هم با تأیید مرکز بهداشت انزلی انجام شد. حتی به ما نامه‌ای برای تولید موقت ماسک دادند.

فعالیت کارخانه در تعطیلات عید نوروز

صالحی ادامه داد: علی رغم تقاضای بازار، همه تولیدات کارخانه در اختیار منابعی قرار می‌گرفت که از سوی مسئولان معرفی می‌شد. بنده خودم با اینکه دچار بیماری دیابت هستم  حتی ۲۹ اسفند سال گذشته هم در کارخانه ماندم و در ایام تعطیلات نوروز فقط روز اول فروردین، کارخانه کوک دوک تعطیل بود و این روند تا اردیبهشت ماه ادامه داشت.

قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی کوک دوک با بیان اینکه تاکنون از هیچ گونه تسهیلاتی درباره کرونا توسط این شرکت استفاده نشده است اظهار کرد: تمام پول بیمه پرسنل به موقع پرداخت شد و هیچ نیروی کاری را هم بیکار نکردیم و به روند تولید ادامه دادیم و حتی بیش از ۲۵۰ هزار ماسک رایگان را خود کارخانه در مناطق محروم استان توزیع کرده است.

تولید روزانه ۴۰ هزار ماسک در ایام پیک کرونا

وی افزود: بنا به درخواست مسئولان، روزانه ۴۰ هزار ماسک در کارخانه تولید می‌شد و در اردیهبشت ماه تعداد ماسک‌های دپو شده ما به یک میلیارد رسید، از طرفی فروش ماسک ممنوع اعلام شده بود و از آن طرف ماسک‌های تولید شده هم خریداری نمی‌شد.

 محدود کردن فروش تا شرط و شروط برای خرید ماسک تولیدی/این مدیریت بازار است یا فرصت جولان به دلالان و واسطه گران؟

 

قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی کوک دوک ادامه داد: مسئولان به ما ابلاغ کردند که ماسک های تولیدی را تنها به ۳ تا ۵ شرکت خاص بفروشیم و آن چند شرکت هم از ما خرید نمی‌کردند. وقتی گفتیم چرا باید فقط به همین‌ها بفروشیم می‌گفتند هدف ما کنترل بازار است. این سه شرکت هم می‌گفتند شما ماسک را به ما بده ما هم چک ۷ ماهه به شما می‌دهیم! این کار برای ما مقرون به صرفه نبود. درخواست کردیم ماسک‌ها را در بیرون از استان بفروشیم که باز هم به ما اجازه ندادند و این باعث شد کارخانه حدود ۲ ماه تعطیل شود تا اینکه به ما اجازه فروش ماسک در خارج از استان داده شد.

صالحی گفت: در تیرماه و همزمان با اوج گیری مجدد کرونا، تولید ماسک در کوک دوک بار دیگر شروع شد و تا این زمان تولید با دستگاه‌های چرخ دستی بود و از شهریورماه شرکت اقدام به خرید دستگاه‌های کش بند و بدنه زن کرد و با توجه به اینکه استفاده از دستگاه کش بند موجب بیکاری پرسنل می‌شد ما از این دستگاه استفاده نکردیم و در این حالت حتی نیروی انسانی ما اضافه کار هم داشت و در آن مقطع حدود یک میلیارد تومان هزینه شخصی برای خرید دستگاه شد. مسئولان هم از ما می‌خواستند ماسک‌ها را وارد بازار سیاه نکنیم و به دست واسطه‌ها نسپریم تا با کمترین مبلغ به دست مصرف کننده برسد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی کوک دوک ادامه داد: فروش شرکت بر اساس قیمت مصوب صمت بود و جالب این بود بیشتر تولید کنندگان از صنعت و معدن و سازمان غذا و دارو پارچه دولتی دریافت کردند و علی رغم درخواست، شرکت ما تنها واحد تولیدی در گیلان بود که یک سانتی متر هم به آن پارچه دولتی داده نشد. در حالی که در پروانه بهره برداری ما عنوان تولید ماسک قید شده است ولی به بهانه اینکه ما در منطقه آزاد هستیم یک سانتی متر هم به ما پارچه دولتی داده نشد. اگر ما جزء منطقه آزاد بودیم سازمان غذا و داروی رشت نباید روزانه از ما آمار می‌گرفت. نماینده ستاد کرونا هم مرتب تماس می‌گرفت که چقدر تولید کرده‌اید و به چه کسانی داده‌اید.

جمع آوری ماسک های تولیدشده در “کوک دوک” از سطح داروخانه ها؛ علیرغم داشتن مجوزهای لازم

وی افزود: اخیراً نماینده سازمان غذا و دارو، ماسک‌های تولید شده توسط شرکت ما را از دو داروخانه به بهانه نداشتن مجوز جمع آوری کرده است. شرکت ما کار فروش را هم خودش انجام می‌دهد اما نماینده غذا و دارو به داروخانه‌ها می‌گوید شما حق خرید و فروش این نوع ماسک را ندارید. حدود دو ماه قبل وقتی در یک داروخانه این اتفاق افتاد پیگیری کردیم و موضوع حل شد اما مجدداً در روزهای اخیر اقدام به برخورد با یک داروخانه کرده‌اند و حتی ماسک‌های تولیدی ما را بهانه غیراستاندارد بودن جمع آوری کرده‌اند. یعنی ماسک‌هایی که آرم کوک دوک دارند و دارای مجوز هستند و یک سال است توزیع می‌شود به یک باره از نظر نماینده غذا و دارو غیراستاندارد شده است.

صالحی تأکید کرد: ظاهراً سازمان غذا و داروی گیلان یک مصوبه داخلی دارد که اگر تولیدکننده‌ای قصد دارد اقدام به فروش ماسک کند این سازمان باید بگوید که خریدار چه کسی باشد. مثلاً می‌گوید شما حق ندارید به صورت مستقیم به داروخانه بدهید بلکه باید به شرکت پخش کننده ایکس بفروشید و این شرکت به دارخانه بفروشد. غذا دارو ادعا می‌کند این موضوع مصوبه ستاد کرونا استان را دارد اما این مصوبه به دست ما نرسیده است. غذا دارو قبل از این به داروخانه ابلاغ کرده بود که ماسک را به قیمت ۷۰۰ تومان از این سه شرکت خاص بخرید در حالی که ما در گیلان ۲۰ شرکت تولیدکننده مجاز با مجوز داریم. حتی به داروخانه‌ها می گویند که ماسک‌های دیگر را جمع کنید و فقط این سه نوع خاص را بفروشید!

 

۹۰ درصد تولیدکنندگان به صورت مستقیم ماسک‌های تولیدشده را به داروخانه‌ها عرضه می‌کنند

قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدی کوک دوک با بیان اینکه ۹۰ درصد تولیدکننده به صورت مستقیم ماسک‌های تولیدشده را به داروخانه‌ها عرضه می‌کنند، بیان کرد: متأسفانه تنها به کارخانه ما این ایراد گرفته می‌شد که چرا به صورت مستقیم تولیدات خود را در داروخانه‌ها عرضه می‌کنید. تنها اختلاف و مشکل ما با سازمان غذا و دارو این بوده است که چرا جلوی فروش ماسک ما را می‌گیرد یا چرا پارچه با نرخ دولتی را در اختیار ما هم نمی‌گذارید. حتی یک بار صدای اعتراض ما به گوش فرماندار انزلی رسید و ایشان به ماجرا ورود کرد و وقتی با مسئولان غذا و دارو مواجه شدیم گفتند توصیه ما این است که به صورت مستقیم به داروخانه نفروشید ولی اگر این کار را انجام دادید هم ما مشکلی با آن نداریم اما بعداً باز هم به صورت خصوصی گفتند که فقط باید از پخش کننده‌ها تحویل بدهید. یعنی می گویند شما حتماً ماسک را به دلال بفروش تا او هم سود کند. دلال هم از ما نمی‌خرد چون به سراغ شرکت‌های تولیدکننده ورشکسته‌ای می‌روند که ماسک‌های که روی دستشان مانده را به قیمت بسیار پایین‌تر از هزینه تولیدشده می‌توانند خریداری کنند.

وی افزود: تولید ماسک در کوک دوک هم امروز تعطیل شده است و مجدداً وارد تولید پوشاک شده‌ایم در حالی که حدود ۸۰۰ هزار ماسک انبار شده داریم و دلیل این دپو همین مسائل است.

هشت دی: منتظر پاسخ مسئولین هستیم

با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم و سختی کار تولید در این شرایط طاقت فرسای اقتصادی بر همگان روشن است، انتظار می رود با تسهیل کردن کار شرکت ها و کارخانجات تولیدی شاهد رشد و شکوفایی صنایع استان باشیم، اما این واسطه گری ها و باز کردن پای چند شرکت خاص که معلوم نیست به چه دلیلی به کارگیری شده اند، هم کار تولیدکننده را سخت کرده و هم باعث شده قیمت خرید ماسک، این محصول حیاتی که این روزها سلامتی مردم به آن گره خورده برای مصرف کننده بالا برود و در این میان  هم مردم متضرر می شوند و هم تولید کنندگان، تنها چند شرکت هستند که با بازی هایی چون دلالی، خرید مدت دار و تحت فشار گذاشتن تولید کننده، سود بیستری نصیبشان می شود!

پایگاه خبری هشت دی آمادگی دارد هرگونه پاسخ مسئولین مربوطه را در این زمینه دریافت و منتشر کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه