نگرانی ستاد بحران از ساختار فرسوده شبکه توزیع برق گیلان؛

برف؛ نعمت الهی یا بحران سفید؟/ مسئولان؛ اکنون به فکر حل چالش ها باشند نه در زمان وقوع مشکلات!

برف نعمتی است که در صورت ضعف زیرساخت ها و عدم تدبیر درست مسئولان مربوطه به بحرانی سفید تبدیل می شود، معضلی که در بهمن ماه سال گذشته بخش عظیمی از مردم گیلان را دچار ضرر و زیان کرد.

برف؛ نعمت الهی یا بحران سفید؟/ مسئولان؛ اکنون به فکر حل چالش ها باشند نه در زمان وقوع مشکلات!

به گزارش هشت دی، امروزه مدیریت بحران یک بخش اساسی از مدیریت استراتژیک است و قبل از تعقیب هر گونه اهداف بلند، مدیریت بحران برای تضمین ثبات و موفقیت مستمر یک سازمان ضروری است؛ مدیریت بحران مؤثر نیازمند یک رویکرد منظم و نظام مند است که مبتنی بر هوشیاری، حساسیت مدیریتی و یک درک خوب از اهمیت برنامه ریزی دقیق و آمادگی سازمانی است.

یکی از اصلی ترین اقدامات در فصول سرد سال که احتمال بحران هایی چون برف و آبگرفتگی در آن زیاد است جلوگیری از اصل غافلگیری است، زیرا با هماهنگی به موقع و تعمیرات لازم ماشین آلات و شناسایی نقاط ضعف تا حد زیادی می‌توان با حوادث مقابله کرد و غافلگیر نشد.

به طور مثال اینکه از ماه ها قبل بدانیم که چه زمانی و تا چه حد با برف مواجه می‌شویم می‌تواند به انجام اقدامات بهتر کمک کند اما طبق گفته محمد دادرس، مدیر کل هواشناسی استان گیلان هرچقدر پیش بینی بلند مدت تر باشد خطای آن بیشتر و هرچقدر مدت زمان آن کوتاه تر باشد، دقیق تر است.

 هر خبری در رابطه با احتمال بحران در زمستان بر اساس تخمین است

محمد دادرس، مدیر کل هواشناسی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه مقوله پیش بینی برای احتمالات بحران در زمستان آینده مشکل است اظهار کرد: طبق پیش بینی های اقلیمی بلند مدت، برای فصل زمستان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش بارندگی وجود دارد.

دادرس با بیان اینکه این افزایش بیشتر در مناطق غربی گیلان مشاهده شده است اضافه کرد: تشخیص اینکه بارش برف چقدر و چگونه رخ می‌دهد تقریبا از یک هفته قبل ممکن است و هر زمان که به آن شرایط نزدیک شویم می‌توان اعلام کرد.

مدیر کل هواشناسی گیلان با تاکید بر اینکه الان هرچیزی که گفته شود بر اساس تخمین است، بیان کرد: هرچقدر پیش بینی بلند مدت تر باشد خطای آن بیشتر و هرچقدر مدت زمان آن کوتاه تر باشد دقیق تر است.

به گفته دادرس امسال امکان افزایش بارش باران وجود دارد اما تبدیل آن به برف بستگی به زمان رسیدن دما به زیر صفر است.

 

سال گذشته بود که مردم در برخی نقاط گیلان از بارش برف به شدت آسیب دیدند. ساختار فرسوده شبکه های توزیع برق در گیلان موجب پارگی سیم‌ها و قطع برق شد که با حضور گروه‌های پشتیبان از ۷ استان در گیلان و حضور ۴۷۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین استان های همجوار در گیلان مشکلات برطرف‌ شد اما امسال با تدبیر های ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان و هماهنگی ایجاد شده بین دستگاه ها امیدواریم که شاهد هیچ غافلگیری نباشیم.

 

 

کارآمدی هر سیستم منوط به داشتن برنامه ریزی است

امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در رابطه با اقدامات این ستاد باتوجه به فرارسیدن زمستان و بحران های احتمالی در گفت و گو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه در حدود ۵ ماه از حضورم در مدیریت بحران می‌گذرد و با تجربه سالیانه خود به ویژه در خصوص موضوع اربعین ثابت شده است که هر اقدامی به برنامه‌ ریزی نیاز دارد اظهار کرد: کارآمدی هر سیستمی منوط به داشتن برنامه است.

وی با تأکید بر وجود درست برنامه و اجرای دقیق آن، بیان کرد: سیستم بدون برنامه کارآیی لازم را ندارد، پس ما برای اینکه بتوانیم برنامه‌ درست و جامعی از استان داشته‌ باشیم نیاز است که همه اطلاعات حوزه های خدمات رسان را در قالب یک فرمت کامل داشته باشیم که بر اساس آن یک برنامه ریزی جامع برای حل بحران ها تنظیم کنیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه در حوزه بحران برف، برنامه ریزی انجام شده است افزود: طبق قانون مدیریت بحران، دستگاه راهداری باید اقدامات مربوط به برف را انجام دهد.

مرادی با تأکید بر اینکه راهداری استان باید با ایجاد همگرایی در بین همه مدیریت ها در بحران اقدامات لازم را انجام دهد گفت: پلیس راه، پلیس راهور، فرمانده انتظامی استان، هلال احمر، اورژانس، آب، برق، گاز و تیم آفرودی استان از جمله حوزه های خدمات رسان در بحران برف هستند.

۶۰ اکیپ راهداری با ۳۶۰ دستگاه برف روب آماده به کار هستند

مرادی ادامه داد: هماهنگی بین این دستگاه ها موجب تولید ۶۰ اکیپ در قالب تیم راهداری با ۳۶۰ دستگاه برف‌روب شد که این تیم ها را به نقاط ضعف استان اضافه کردیم، اگرچه نمی‌توان گفت که ۱۰۰درصد اما حل بیش از ۹۰ درصد نقاط ضعف در برنامه های ما است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه طبق دستور استاندار گیلان از همراهی بخش خصوصی نیز برخورداریم ابراز کرد: طی نشستی با راهداری استان درخواست کردیم تا از ظرفیت ها در حوزه بخش خصوصی راهداری، بخش‌ زیرسازی و راه و شهر سازی استفاده شود و این موضوع نیز تا هفته آینده به برنامه‌های استان اضافه خواهد شد تا راهداری استان با هماهنگی ۳بخش مختلف به موقع پاسخگوی همه راه ها و شریان های اصلی و فرعی گیلان باشد.

وی با اشاره به اینکه توانستم تا قبل از شروع بارندگی هماهنگی های لازم را داشته باشیم گفت: این هماهنگی ها باعث شد تا در هشدار نارنجی ۲هفته اخیر موفق شویم و اگر این هماهنگی ها نبود قطعا با مشکلات عدیده مواجه می‌شدیم.

مرادی تصریح کرد: در هشدار دوهفته اخیر ۳۹۵۰ کیلومتر مربع در ارتفاعات برف روبی شد و بالغ بر ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب برف جابجا شد، این تیم فعال که طی چند وقت گذشته دستگاه های خود را بازسازی کرده بودند با تجهیزات کامل بحران برف را مدیریت کردند.

 

 شهرداران الان به فکر حل مشکلات باشند نه در زمان بحران!

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه بخشداران و دهیاری ها همکاری‌ لازم را دارند و بخش شهرداری ها هم افزوده شده است، افزود: شهرداران هم طبق دستور استاندار باید پای کار باشند به طوریکه حتی اگر ماشین کم دارند با اجاره ماشین آلات در حوزه شهری که در طول سال با آنها همکاری کنند فعال باشند تا مشکلات شهری خود را اکنون حل کنند؛ شهرداران نباید حل مشکلات را به زمانی بگذارند که مردم از آنها گله کنند.

 

ترمیم خسارات های سال گذشته به اعتبارات ملی نیاز دارد

وی با بیان اینکه برنامه و دستورات استاندار به همه شهرستان ها ابلاغ شده و انتظار داریم که اکنون در نشست های خود آن را پیگیری کنند و همراهی و همدلی خود و بین دستگاه ها را انجام دهند تا ما در زمان شروع بارش ها به دنبال فرد یا آدرسی نگردیم، ادامه داد: یک برنامه با اسم، آدرس و شماره تلفن فرمانداران و مسئولین پای کار با نوع ماشین آلات، مشخص و بلوک بندی شده و همه آمادگی لازم را دارند تا در زمان اتفاقات احتمالی محورهای خود را مدیریت کنند.

مرادی با بیان اینکه پیگیر اعتبارات هستیم و اعتبارات برف هم اگر برسد بخشی از مشکلات و خسارات سال قبل را با آن حل می‌کنیم افزود: یکی از نقاط ضعف کنونی ما در توزیع برق است و ترمیم خسارات ها سال گذشته آن به اعتبارات ملی نیاز دارد.

 

تنها نگرانی فعلی ستاد بحران در حوزه توزیع برق است

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با تاکید بر اینکه تنها نگرانی فعلی مدیریت بحران در ساختار شبکه های توزیع برق است که امیدواریم با تدبیر مقامات این مشکل نیز حل شود گفت: باید هرچه اعتبار و فرصت داریم به حوزه برق اختصاص دهیم تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی با بیان اینکه تیم آفرود هم شناسایی شده و حدود ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین آن ها نیز آماده است که به استان خدمت کند، بیان کرد: طی نشست با رئیس کمیته‌ تیم آفرود، در حال تقسیم ماشین آلات آن ها در بین دستگاه های خدمات رسان هستیم تا در مواقعی که آن‌ها نتوانستند از ماشین آلات خود استفاده کنند از این امکان بهره گرفته تا امدادرسانی و خدمات رسانی خوبی ارائه دهند.

مرادی با تاکید بر اینکه شهرستان ها باید متناظر بر فرمانداران و طبق برنامه استان حرکت کنند ابراز کرد: اگر هماهنگی و آمادگی نباشد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه محور هایی در استان داریم که در زمان برف امکان ارتباط تلفنی در آنجا قطع می‌شد گفت: این محورها شناسایی شده که امیدواریم با همکاری‌ حوزه ارتباطات و اداره کل تنظیم مقررات مشکلات کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امداد خودروها و جرثقیل ها در گردنه های مهم حضور دارند تاکید کرد: باید پیش بینی های لازم را در نقاط حساس داشته‌ باشیم تا با آمادگی بیشتر به سمت مدیریت برف حرکت کنیم.

 

جلسه هماهنگی با استان های همجوار قزوین و اردبیل

مرادی با بیان اینکه در سال های گذشته به علت عدم هماهنگی در محور های مشترک آسیب های بسیاری دیدیم گفت: به علت عدم هماهنگی پلیس راه، راهداری و… ماشین سنگین در زمان پیک برف وارد محور شده و باعث مسدود شدن جاده می‌شدند که امسال با اقدامات لازم، منطقه مدیریت می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان ادامه داد: امسال مدیریت بحران استان به عنوان سخنگوی حوزه برف است و هر موضوعی اعم از اتفاقات، مسدود بودن راه ها و … از زبان مدیریت بحران اعلام می‌شود که با یک هماهنگی واحد حرکت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرگونه اطلاع رسانی مدیریت بحران از صدا و سیمای استان انجام می‌شود افزود: با این برنامه های مدون می‌خواهیم اصل غافلگیری را از بین ببریم.

مرادی ادامه داد: هماهنگی در این سطح کار یک روز نیست و نمی توانیم فرصت ها را برای روزی بگذاریم که هواشناسی اعلام هشدار کند زیرا خبررسانی هواشناسی فقط برای یک یا دوهفته آینده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به فرسوده و کهنسالی ماشین آلات با بیان اینکه خیلی از اعتبارات چند وقته را برای تعمیرات این ها گذاشتیم گفت: این تعمیرات در زمان بحران انجام نمی شد پس باید با شدت صحبت کنیم تا آماده شویم.

وظیفه ابتدایی مدیریت بحران پیشگیری است

وی وظیفه ابتدایی مدیریت بحران را پیشگیری دانست و افزود: باید به گونه ای عمل کنیم که هیچ وقت نگوییم غافلگیر شدیم و هر زمان در هر اتفاقی با یک تلفن با شخص مورد نظری که از قبل هماهنگ شدیم کارها پیش برود و این به معنای کارآمدی سیستم است.

 ۲اردوگاه سپاه استان در اختیار ستاد بحران برای اسکان های ضروری

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه امسال منسجم تر از سال های قبل و با برنامه‌ریزی خوبی با سپاه استان همراه هستیم گفت: با آمدن جانشین جدید سپاه و معاون عملیات سپاه کارها عملیاتی تر است زیرا یکی از ابزارهایی که در شرایط بحران بسیار کمک کننده است استفاده از امکانات سپاه و نیروهای مسلح است و طبق گزارش ما محورهای مهم و تاثیر گذار گیلان توسط سپاه تیم گذاری شده است.

وی در پایان بیان کرد: اردوگاه هشت دی و ۹دی نیز در حوزه مدیریت بحران برای اسکان های ضروری به ما کمک می کنند که مسلما با این هماهنگی سطح آسیب پذیری ما پایین تر می آید.

مدیر روابط عمومی اداره برق گیلان نیز طی مصاحبه ای با خبرنگار هشت دی، اعلام کرد که این اداره آمادگی لازم را جهت مقابله با بحران های احتمالی در فصل زمستان را دارد.

آنطور که پیدا است تمهیدات لازم در مقابله با بحران در حال انجام است اما امید است با وجود مدیریت جدید ستاد مقابله با بحران و تمهیدات انجام شده امسال شاهد غافلگیری مسئولین استانی و دستگاه های مرتبط نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه