۱۵۲ شهید طلبه و روحانی برگ زرینی در تاریخ گیلان

ستاد کنگره روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی و شهدای طلبه و روحانی در سال ۸۹ با هدف شناسایی، حفظ و ماندگاری آثار شهدای طلبه و روحانی گیلان، تبیین روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تشکیل شد و تاکنون ۵ هزار سند از زندگینامه و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهدای روحانی و طلبه گیلان جمع‌آوری شده است.

۱۵۲ شهید طلبه و روحانی برگ زرینی در تاریخ گیلان

به گزارش ۸دی، هنگامی که از نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس و پیروزی‌های بزرگ آن دوران سخن می‌گوییم، ابتدا باید از امام خمینی (ره) و نقش ایشان بگوییم و بعد از آن، نوبت به طلبه‌ها و شاگردان می‌رسد زیرا انسان‌های بزرگی هم که در جبهه‌ها مجاهدت کردند و پیروزی‌های متعددی را به دست آوردند، ارادت و علاقه خاص و ویژه‌ای به امام راحل داشتند.

رزمندگان و فرماندهان شهید به‌دلیل همین علاقه در مکتب امام خمینی (ره) رشد یافتند و خود الگوی بسیاری از جوانان و مردم به‌خصوص جوانان امروزی شدند که نمونه آن سردار قاسم سلیمانی است که به الگوی جوانان مومن و انقلابی تبدیل شده است.

در این بین شهدای روحانی دفاع مقدس وظیفه اصلی تبلیغ و پاسخگویی به مسائل شرعی رزمندگان را بر عهده داشتند اگرچه که اکثر روحانیون مایل بودند تا برای دفاع از کشور اسلحه به دست بگیرند و مانند رزمندگان با جبهه باطل بجنگند و حتی برخی روحانیون فرمانده گردان و تیپ نیز شدند و در جایگاه فرماندهی نقش‌آفرینی کردند.

می‌توان گفت آمار شهدای روحانی نسبت به جمعیت حضورشان در جبهه‌ها از اقشار دیگر بیشتر است، به همین دلیل وقتی نظامیان می‌دیدند که روحانیون با عملشان، حرفشان، را تأیید می‌کنند و اگر یک روحانی موضوع شهادت را معامله با خداوند می‌داند، خود مشتاق و داوطلب این معامله است و همراه با رزمندگان، اسلحه به دست می‌گیرد و می‌جنگد، شهید، جانباز یا اسیر می‌شود به آن‌ها اقتدا می‌کردند و احترام می‌گذاشتند.

گیلان دارای ۱۵۲شهید روحانی است

تلاشها و تکاپوهای میرزا کوچک گیلان روز به روز بیش تر بیشتر می‌شد و اندیشه و آمال او، بیش از پیش عرصه های جدید را فراگرفته و نیروهایی را از دل جامعه بیرون می کشید تا جایی که سال ها بعد از شهادت او نیز فرزندان میرزا با هدف استبداد و استعمار پا در راه میرزا نهادند تا ۱۵۲شهید طلبه و روحانی و ۱۵۰ نفر طلبه جانباز و ایثارگر دوران دفاع مقدس در استان چون برگ زرینی در تاریخ گیلان بدرخشند همچنین صادق احسان‌بخش، میرصادق حبیب زاده، حسین اصغری، مرتضی خدادادی، حسن عسگری، عبدالحسین رمضانی و غلامحسین زحمتکش از ۷ روحانی مبارز ترور شده گیلانی توسط منافقین بودند.

از شاخص ترین شهدای روحانیت گیلان می‌توان به شهید آیت الله احسان بخش اشاره کرد که در روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۶۱ در مسجد کاسه فروشان رشت ترور و به مدت ۸ ماه در بیمارستان شهید رجایی تهران بستری شد، سپس با ۷۰ درصد معلولیت به گیلان آمد و در نهایت پس از تحمل ۱۹سال سختی ۱۹ خرداد ۱۳۸۰ به شهادت رسید.

در میان رزمندگان روحانی گیلان، ۴ آزاده سرافراز و ۲ روحانی اهل سنت نیز از جمله رزمندگان استان در دوران دفاع مقدس هستند.

ستاد کنگره روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی و شهدای طلبه و روحانی در سال ۸۹ با هدف شناسایی، حفظ و ماندگاری آثار شهدای طلبه و روحانی گیلان، تبیین روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تشکیل شد و تاکنون ۵ هزار سند از زندگینامه و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهدای روحانی و طلبه گیلان جمع‌آوری شده است.

برگزاری نخستین همایش روحانیون رزمنده گیلانی و برپایی نخستین نمایشگاه عکس روحانیون رزمنده گیلانی از جمله اقدامات مهمی است که انجام شد و از روحانیون ایثارگر نیز انتظار می رود که عکس‌ها و خاطرات مربوط به دوران دفاع مقدس خود را ارسال کنند تا ثبت و ضبط شود.

روحانیت را میتوان دلیل بقا و ماندگاری انقلاب اسلامی خواند زیرا وظیفه دارند انقلاب اسلامی را با امانتداری و فداکاری به نسل‌های آینده انتقال دهند همچنین نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی برای اقشار مختلف جامعه دارند، از آنجایی که روحانیت همیشه درکنار مردم بوده و در سختی ها و ناملایمات مردم تنها نگذاشته است در دوران جنگ تحمیلی نیز این نقش مهم و بزرگ را در کنار نقش اصلی که هدایت و راهبری جامعه است در هم آمیخته و با حضور در جبهه های جنگ نه تنها به هدایت رزمندگان در زمینه های دینی و اعتقادی پرداخته بلکه حضوری جدی در میدان نبرد نیز داشته است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه