به گزارش ۸دی،حجت الاسلام محمدعلی رضوانی نژاد به بررسی وضعیت مساجد در کشور و استان پرداخت و اظهار کرد: طبق آمارهای موجود ۷۲ هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه یک مسجد به ازای حدود هر یک هزار و ۱۰۰ نفر است؛ آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه مساجد کشور در طول ۴۰ سال گذشته حدود ۲.۸ برابر شده و از ۲۵ هزار مسجد در سال ۱۳۵۷ به ۷۲ هزار مسجد در سال ۱۳۹۹ رسیده است، افزود: این تعداد مسجد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و با توجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نیست.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گیلان، با اشاره به وجود حدود ۲۸۰۰ مسجد در سطح شهر و روستاهای استان گیلان، تصریح کرد: با توجه به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان، به ازای هر ۹۱۱ نفر یک مسجد داریم که مقداری از وضعیت سرانه کشوری بهتر است، اما با توجه به مهمان پذیر بودن استان که جمعیت در ایام تعطیلات به بیش از سه برابر افزایش می یابد، وضعیت سرانه استان تغییر می کند.

رضوانی نژاد، کیفی سازی مساجد را در گرو رفع نقصان کمی آن دانست و عنوان کرد: تمام کاربرد مسجد در نقش کیفی آن است لذا پس از ساخت مسجد در هر محله لازم است اهتمام جدی برای ارتقای کیفیت مساجد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در رشت با بیش از ۷۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، حدود ۱۳۷ مسجد وجود دارد، گفت: به طور میانگین برای هر ۵۴۶۵ نفر یک مسجد وجود دارد که حدود ۲۰ درصد سرانه کشوری و استانی مسجد است و این یعنی فقر شدید مساجد در سطح شهر رشت!

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گیلان، با اشاره به وضعیت مسجد در مناطق پنجگانه رشت، ادامه داد: منطقه دو که جزء بافت قدیمی شهر است با ۵۱ مسجد دارای بیشترین مساجد در سطح مناطق است و به ازای هر ۱۴۲۴ نفر یک مسجد وجود دارد. این آمار در منطقه سه با ۲۴ مسجد به ازای هر ۵۲۵۸ نفر یک مسجد، منطقه چهار با ۳۰ مسجد به ازای هر ۶۵۴۰ نفر یک مسجد، منطقه یک با ۲۰ مسجد به ازای هر ۸۲۸۰ نفر یک مسجد و منطقه پنج با بیشترین فقر مسجد نسبت به مناطق یک مسجد به ازای هر ۱۱ هزار و ۴۲۶ نفر وجود دارد.

رضوانی نژاد، با بیان اینکه جمعیت ساکن در محلات فاقد مسجد به امان خدا رها شده اند، تأکید کرد: این وضعیت در طول زمان برای شهرستان پدید آمده و نمی‌توان آن را منحصر به یک دوره دانست، اما آنچه از اسناد بالادستی بر می آید در تمام برنامه های پنج ساله تأکید بر افزایش مساجد صورت گرفته و حتی برنامه ششم که در حال اجراست نیز تأکید بر جانمایی و ایجاد تمهیدات برای ساخت و تجهیز مساجد را دارد. مطمئناً اگر این اهتمام در سطح مسئولان استانی و شهرستانی وجود داشت نباید امروز شاهد چنین وضعیتی می بودیم.

وی با بیان اینکه قرآن کریم اولین نشانه مؤمنان را اهتمام ویژه به اقامه نماز در صورت تصدی مسئولیت می داند، اضافه کرد: تبلور اقامه نماز در توسعه مساجد نهفته است و جا دارد مسئولان در حد وسع خود نسبت به رفع این نقیصه در سطح شهر و استان کوشا باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گیلان، جانمایی مسجد در برخی محورهای اصلی شهر رشت را موجب کاهش حجم سرانه دانست و گفت: برای ساخت مساجد در مقطع حاضر با توجه به گرانی زمین در سطح شهر و محلات، صرفاً جانمایی مساجد کفایت می کند. به نظر می رسد در صورت برنامه ریزی مسئولان ارشد استانی برای جانمایی در  بسیاری از محلات مشکلی وجود نداشته باشد. هم اکنون در خیلی از محلات زمین های خوبی در اختیار مراکز دولتی و نهادهای انقلابی هست که به راحتی می توان مشکل جانمایی را حل کرد.

رضوانی نژاد، از اهالی محلات خواست نسبت به ساخت مسجد اقدام کنند و افزود: بسیاری از مساجد ابتدا با یک تکیه، حسینیه و داربست شروع شده و هم اکنون به مساجد زیبایی تبدیل شده اند. تشکیل مجمع خیرین مسجدساز نیز می توان برای ساخت مساجد کمک کار باشد.

وی با بیان اینکه مساجد توانمندی خوبی در بحران کرونا از خود نشان دادند، تصریح کرد: از مساجدی که شبستان و نمازخانه خود را تبدیل به کارگاه تولید ماسک و اقلام بهداشتی کردند تا مساجدی که متولی تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و مواساتی در سطح محلات و خانوارهای مجاور مساجد خود شدند، نشان داد مساجد ظرفیت بالایی در مدیریت مسائل فرهنگی و اجتماعی دارند.