رئیس پلیس آگاهی گیلان با حضور در تحریریه ۸دی مطرح کرد:

اشراف کامل پلیس بر شیوه و شگرد سارقین غیربومی/ گیلان جزء‌ امن‌ترین استان‌های کشور

رئیس پلیس آگاهی گیلان با بیان اینکه گیلان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور‌ است، گفت: امنیت هر استان بر عهده پلیس، دستگاه قضا، مردم و… است و استان ما در حوزه کشف و پیشگیری از جرائم جزء موفق‌ترین استان‌های کشور است.

اشراف کامل پلیس بر شیوه و شگرد سارقین غیربومی/ گیلان جزء‌ امن‌ترین استان‌های کشور

به گزارش ۸دی، سرهنگ رحیم شعبانی رئیس پلیس آگاهی گیلان به مناسبت روز خبرنگار از تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی بازدید و روز خبرنگار را بر تمامی سخت کوشان عرصه اطلاع رسانی و همکاران این پایگاه خبری تبریک گفت و اظهار کرد: اگر زحمات خبرنگاران نباشند لحظه ها هرگز ماندگار نمی شود.

 

 

وی افزود: نیروی انتظامی در راستای رسالت سازمانی، مأموریت تأمین امنیت و آرامش را در جامعه عهده دار است چرا که امنیت موضوع مهم، حساس و حیاتی و تأثیر گذار بر همه ارکان جامعه می باشد.

رئیس پلیس آگاهی گیلان ادامه داد: بی تردید هیچ عنصری برای پیشرفت، توسعه و تکامل یک جامعه و همچنین رشد و شکوفایی استعدادها مهمتر از عنصر امنیت در جامعه نیست.

وی با بیان اینکه توسعه اجتماعی، خلاقیت و انجام فعالیت های ارزشمند بدون وجود امنیت امکان پذیر نیست، گفت: لذا با توجه به پیچیدگی جرائم، پلیس با ارتقاء توان عملیاتی توسعه و اشراف اطلاعاتی و استفاده از ظرفیت تمام دستگاههای درون و برون سازمانی همواره در تلاش بوده و با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست و هدفمند سازوکارهای مناسب را برای پیشگیری از جرائم بعنوان اولویت در دستور کار دارد.

رئیس پلیس آگاهی گیلان  تصریح کرد: اجرای طرح های ضربتی پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز در طول هفته در سطح شهرستان های استان گیلان، کنترل کیفی مجرمین و سارقین سابقه دار و حرفه ای، دستگیری متهمین متواری و تحت تعقیب، دستگیری به موقع و بهنگام مجرمین، تشدید اقدامات پیشگیرانه با تعامل دستگاه های مؤثر در حوزه پیشگیری، افزایش هزینه جرم برای سارقین، آموزش همگانی و جلب مشارکت های مردمی، استفاده از دوربین های مداربسته برای تمامی اماکن تجاری ـ مسکونی و فروشگاه های زنجیره ای، چرا که باور داریم اقدامات پلیسی صرف عامل کلیدی و بازدارنده و موثر در حوزه پیشگیری از جرائم نیست بلکه تعامل و همراهی و مشارکت اقشار مختلف جامعه در تولید و ایجاد امنیت پایدار نقش کلیدی دارد. از طرف دیگر بالاترین شأن و مقام و منزلت پلیس، خدمتگزاری بی منت به مردم می باشد.

 

لزوم اقدام جدی مدیران نظام جمهوری اسلامی در حل معضلات و چالش ها

رئیس پلیس آگاهی گیلان بیان کرد: مدیران، مسئولان و نیروی انتظامی با همکاری دستگاه محترم قضائی در حوزه مشکلات و چالش های استان گیلان به ویژه ترافیک شهری، تغییر کاربری ها، کوه خواری ها، نابود کردن جنگل ها و … که مردم روی این موضوعات حساس هستند ورود می کنیم تا نتیجه عملکرد هر آن کسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی بر عهده دارد برای مردم ملموس باشد.

شعبانی افزود: برخی اعتقاد دارند اطلاع رسانی خبر قتل و دستگیری قاتل باعث التهاب در جامعه می شود اما مردم باید بدانند پلیس در کمتر از دو ساعت یک قاتل را دستگیر می کند بطور نمونه قاتل خیابان معلم در کمتر از ۲ ساعت دستگیر شد و این امر نشان دهنده اشرافیت نیروی انتظامی است و باید با افتخار اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند چه مجموعه قدرتمندی امین جان، مال و ناموس آنها است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور با وجود سایتهای اطلاع رسانی که بلافاصله اخبار در اختیار شهروندان قرار می گیرد حق مردم است که در حوزه جرائم همه چیز را از زبان پلیس بشنوند پیش از آنکه اخبار نادرست را از زبان رادیو و خبرگزاری ها ی بیگانه بشنوند، با مردم باید رک و راست و شفاف بود.

سهل انگاری، بی دقتی و بی توجهی شهروندان زمینه ساز بروز جرم

رئیس پلیس آگاهی گیلان درباره نقش شهروندان در کاهش جرم گفت: استفاده از دوربین برای صنوف مختلف یک وسیله بازدارنده در پیشگیری از بسیاری از جرائم است و شهروندان نیز باید نسبت به تجهیزات بازدارنده در منازل نظیر درب های ضد سرقت، دوربین حفاظت فیزیکی را کامل کنند و از نگهداری پول نقد و طلا و جواهرات در داخل منزل خودداری کنند.

شعبانی با تأکید بر اینکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم، گفت: برای پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه های مختلف نیازمند یک پکیج کامل هستیم و لازم است از تعامل، همراهی و مشارکت اقشار مختلف جامعه با پلیس در پیشگیری از جرائم تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم و امیدواریم مردم فهیم و نجیب استان هرگونه اخبار و گزارشات را از طریق مرکز فوریت های  ۱۱۰ اطلاع رسانی کنند.

اعتیاد مهم‌ترین معضل و زیربنای تمام جرائم

رئیس پلیس آگاهی گیلان از اعتیاد به‌عنوان زیربنای تمام جرائم نظیر سرقت، نزاع، قتل نام برد و ریشه آن را در بیکاری، فقر و…عنوان کرد و ادامه داد: گیلان استانی مسافر پذیر است و افراد بافرهنگ و آداب و سنن مختلف ورود می‌کنند که گاهی این اختلافات فرهنگی باعث بروز نزاع می‌شود.

 

سارقین برون استانی و سرقت‌های حرفه‌ای در گیلان

وی با اشاره به سارقین بومی و ورود سارقین غیربومی به استان گیلان گفت: گیلان به غیر از سارقین بومی درگیر سارقین برون‌استانی و غیربومی است که سرقت‌های حرفه‌ای را مرتکب می‌شوند که هرسال تعداد سارقین غیربومی به دلیل اشرافیت پلیس و استفاده از ابزارالات و سامانه‌های پیشرفته و حرفه‌ای رو به کاهش است.

 

اشراف کامل پلیس گیلان بر شیوه و شگرد سارقین غیربومی

شعبانی بابیان اینکه مسافر کاشانه‌های غیرمجاز محل مناسبی برای پاتوق سارقین غیربومی است افزود: با افزایش اشرافیت پلیس بر روی مجرمین غیربومی و آشنایی بر شیوه و شگرد سارقین از میزان اعمال مجرمانه آن‌ها کاسته شده است.

 

شیوع کرونا و کاهش ۱۳درصدی جرائم به‌ویژه سرقت در گیلان

رئیس پلیس آگاهی گیلان با اشاره به کاهش ۱۳درصدی جرائم به‌ویژه سرقت در استان گیلان نسبت به سال گذشته گفت: امسال شیوع ویروس کرونا در کاهش سرقت‌ها تأثیر داشته است و ۱۰۲درصد افزایش در حوزه کشفیات سرقت در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته داشتیم.

شعبانی درباره کاهش قابل‌توجه جرائم خشن و سرقت‌های مهم که می تواند آثار روانی در جامعه داشته باشد، گفت: امسال با ۳۱درصد افزایش کشفیات نسبت به مدت مشابه در حوزه سرقت‌های مهم نظیر آدم‌ربایی، حریق عمدی و… ۱۰۳ درصد افزایش کشف داشتیم، در مدت ۴ماه و ۲۰روز گذشته در مقایسه با سال گذشته ۳۰درصد کاهش سرقت‌های به عنف داشتیم و ۱۰۰درصد افزایش کشفیات با کمک مجموعه نیروی انتظامی مواجه بودیم.

۷درصد کاهش وقوع و ۱۷درصد افزایش کشفیات در سرقت‌های مهم

وی در ادامه اضافه کرد: در سرقت‌های مهم مثل سرقت از منزل، بانک و اماکن دولتی و‌…نسبت به سال گذشته با ۷درصد کاهش وقوع و ۱۷درصد افزایش کشفیات داشتیم که نشان‌دهنده عملکرد و هوشیاری نیروی انتظامی گیلان است.

شعبانی بابیان اینکه تدابیر فرماندهی انتظامی استان گیلان بر پیشگیری از جرائم و کشف جرم از روش‌های مختلف است افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم حاکم بر جامعه قاعدتاً باید با افزایش سرقت‌ها مواجه می‌شدیم ولی در راستای تدابیر فرماندهی انتظامی استان گیلان که بشدت بر پیشگیری از جرائم و کشف جرم با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های مختلف تأکید دارند از میزان جرائم کاسته شده است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان تصریح کرد: اخبار و اطلاعاتی که مردم در اختیار پلیس قرار می‌دهد، همکاری سمن‌ها، دوستان ما در حوزه بسیج و شرکت‌های حفاظتی و مراقبتی و…در کنار هم در پیشگیری از جرم نقش بسزایی داشتند.

 

پیشگیری هدفمند و مطلوب از وقوع جرم با کمک رسانه‌ها و مردم

شعبانی با تأکید بر پیشگیری هدفمند و مطلوب از وقوع جرائم بیان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی، ارتباط و تعامل دوسویه با مردم به‌طوری‌که اخبار را به‌صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهیم در حوزه پیشگیری از جرائم کمک مهمی برای مجموعه نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه بخشی از امنیت تحت تأثیر عملکرد و رفتار مردم است گفت: مردم باید راه‌های پیشگیری، مراقبت و محافظت از خود و اموال خود را بدانند از طرفی زیرساخت‌های مناسب برای این امر وجود داشته باشد.

 

کمبود زیرساخت‌های شهری در رشت

شعبانی با اشاره به کمبود فضا و زیرساخت‌های مناسب برای پارک خودرو در شهر رشت ادامه داد: اقدامات دستگاه های متولی و مسئولان ذی‌ربط در حوزه شهری در ساخت پارکینگ، خیابان‌ها…با توجه به جمعیت ثابت و جمعیت شناور و مسافری که وارد گیلان به‌ویژه شهر رشت می‌شود کافی نیست، مردم برای بازار رفتن جایی برای پارک خودرو ندارند و درمجموع کلان‌شهر رشت نیاز به بهبود و گسترش زیرساخت‌های شهری است.

 

مسافر کاشانه‌های غیرمجاز مکان مناسبی برای پنهان شدن مجرمین

وی با تأکید بر اینکه پلیس حرفه‌ای جای پلیس سنتی را گرفته است گفت: باوجوداینکه برای متهم محدوده جغرافیایی ملاک نیست و با تصور اینکه گیلان به دلیل مسافر خیز بودن و داشتن مسافر کاشانه‌های غیرمجاز محل مناسبی برای پنهان شدن مجرمین است، این افراد به این استان فرار می‌کنند.

 

 اشراف اطلاعاتی کامل پلیس بر جامعه مجرمین

شعبانی ادامه داد: پلیس در مقایسه با گذشته بسیار حرفه‌ای و با سرعت عمل بالایی کار می‌کند و با اشراف اطلاعاتی بر جامعه مجرمین به‌راحتی حرکت، اسکان و مسیر تردد مجرمین در هر نقطه از کشور که باشند را رصد می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان بابیان اینکه وقتی یک قاتل یا مجرم دستگیر می‌شود خودبه‌خود یک پیشگیری محسوب می‌شود افزود: امروز پلیس از شیوه و ابزارآلات بسیار پیشرفته استفاده می‌کند به‌طوری‌که از ساعته دقیق رفت‌وآمد مجرمین اطلاع دارد اما زمینه اطلاع‌رسانی دراین‌باره وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مجرمین هم مانند پلیس اتاق فکر برای بررسی و برنامه‌ریزی جهت اقدامات مجرمانه خوددارند اما پلیس به‌طور کامل بر روی آن‌ها اشراف دارد، به‌طور مثال امسال در چند مورد قرار بود که عده‌ای از مجرمین از افراد پولدار شهر رشت اخاذی کنند که پلیس با اقدامی پیشگیرانه مانع از این اقدام مجرمانه آن‌ها شد، که البته این بخش از فعالیت و اقدامات پلیس دیده و رسانه‌ای نمی‌شود.

 

تقویت تعامل و ارتباط بین مردم و مجموعه پلیس

شعبانی خاطرنشان کرد: یکسری از اقدامات نیروی انتظامی در جهت انعکاس اقتدار این مجموعه انتظامی و امنیتی لازم است که به مردم گفته شود تا از این طریق ارتباط و تعامل بین مردم و نیروی انتظامی تقویت شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر مردم در اطلاع‌رسانی به‌ویژه در حوزه قاچاق و احتکار لوازم بهداشتی در دوران شیوع کرونا گفت: برخلاف برخی استان‌های دیگر، گیلان باوجود کمبود امکانات در حوزه بهداشتی و پزشکی استانی آرام بود، مردم خود از انبارهای احتکار اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش و…به پلیس خبر می‌دادند و پلیس گاهی در همان‌جا با هماهنگی دادستان، تعزیرات و دستگاه قضا اقلام را بین مردم آن منطقه توزیع می‌کرد.

 

تأیید صلاحیت پیمانکاران توسط پلیس آگاهی

شعبانی در ادامه با اشاره به سرقت کابل برق در روستاها گفت: سرقت سیم برق و کابل‌های مخابراتی به جهت اینکه ارزش مالی چندانی ندارند، به‌راحتی قابل‌فروش هستند و مجازات بازدارنده‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است روبه افزایش است.

سرقت یک رشته سیم برق باعث خاموشی ۲۰۰تا۳۰۰ خانوار می‌شود

وی بابیان اینکه سرقت یک رشته از سیم‌های برق باعث خاموشی ۲۰۰تا۳۰۰ خانوار می‌شود از این حیث این موضوع برای ما دارای اهمیتی زیادی است افزود: در راستای تدابیر سردار فرماندهی انتظامی استان گیلان، کلانتری‌ و پاسگاه‌ها، اداره برق، مخابرات، شوراها، دهیاران و بخشداران با حرکت های مشترک مکلف به نظارت بر این موضوع هستند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان خاطرنشان کرد: گاهی برخی افراد در پوشش پیمانکاران ورود می‌کنند به همین دلیل پیش از هر کاری صلاحیت پیمانکاران باید توسط پلیس آگاهی برررسی و تأیید شود و سپس وارد کار شوند.

 

رتبه بالای گیلان در کشف و پیشگیری از جرائم/ گیلان جزء‌ امن‌ترین استان‌های کشور

وی از گیلان به‌عنوان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور‌ نام برد و گفت: امنیت هر استان بر عهده پلیس، دستگاه قضا، مردم، حوزه پیشگیری و…است و استان ما در حوزه کشف و پیشگیری از جرائم جزء موفق‌ترین استان‌های کشور است.

هر موفقیتی مستلزم عشق و تعهد است

رئیس پلیس آگاهی گیلان درباره چگونگی ورود خود به نیروی انتظامی گفت: سال ۶۳ بلافاصله پس از اخذ مدرک تحصیلی وارد کمیته انقلاب اسلامی شدم، در سال ۷۰ مجموعه این کمیته و نهادهای مرتبط ادغام شدند و نیروی انتظامی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ۳۷سال در حوزه‌های مختلف نیروی انتظامی به مردم خدمت می‌کند و هر موفقیتی مستلزم عشق و تعهد است افزود: باوجود مشقت‌هایی که در این حرفه وجود دارد اما شدیداً از شغل خود راضی و با عشق به مردم خدمت می‌کنم و به توفیقات بسیار خوبی درنتیجه تعامل، همدلی و وفاق با مجموعه پلیس و مردم دست پیدا کردیم.

 

به صفر رساندن آتش زدن کاه و کُلش در مزارع با ورود جدی دستگاه قضا

رئیس پلیس آگاهی گیلان با اشاره به معضل حیوان آزاری بیان کرد: برای پیگیری در حوزه حیوان آزاری نیازمند سوابق و پرونده هستیم و در استان گیلان پرونده چندانی در این بخش نداریم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاشیم امسال میزان آتش زدن کاه و کُلش در گیلان را به صفر درصد برسانیم گفت: در طول ۲_۳سال اخیر بااطلاع رسانی پلیس، صداوسیما و رسانه‌ها، نظارت و توجه دهیاران و شورای روستاها، ورود دستگاه قضا و نیز گشت‌های ناظر ‌، میزان آتش زدن کاه و کُلش بسیار کاهش پیداکرده است و در مواجه با افرادی که چنین اقدامی انجام می‌دهند ابتدا از ارشاد و تذکر استفاده کرده و در صورت توجیه نبودن برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل خواهیم داد‌.

 

امنیتی پایدار در گیلان با رعایت اصول اولیه پیشگیری و توصیه‌های پلیس

شعبانی خاطرنشان کرد: از تمام شهروندان به دلیل همکاری، همراهی، تعامل و در اختیار گذاشتن اخبار و اطلاعات به پلیس ۱۱۰ کمال تشکر را داشته و لازم به ذکر است مردم همچنان اطلاعات خود را در اختیار پلیس قرار دهند، حتی خبری که ازنظر خودشان دارای ارزش چندانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه مردم توصیه‌های پلیس را در تمام امور برای حفاظت جان و اموال خود می‌بایست جدی بگیرند افزود: مردم در محافظت از اشیا و اموال گران‌بها به‌صورت اصولی رفتار کنند، در صورت اجبار در پارک خودرو در خیابان حتماً از تجهیزات ایمنی مثل دزدگیر، قفل پدال و قفل فرمان، به جهت محافظت و ممانعت از سرقت منزل خود تجهیزات ایمنی نظیر حفاظ برای پنجره ها یا درب‌های ضد سرقت استفاده و در مغازه و…حتماً از دوربین استفاده کنند تا با رعایت این اصول اولیه امنیتی پایدار را با کمک مردم و پلیس در استان رقم بزنیم.

در پایان سرهنگ رحیم شعبانی رئیس پلیس آگاهی گیلان از تلاش همکاران و مدیریت پایگاه خبری ـ تحلیلی ۸دی تقدیر و تشکر به عمل آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه