استاندار گیلان تاکید کرد:

ارتباطات مستقیم وبدون واسطه تجار و بازرگانان/ توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو استان گیلان و ساراتوف روسیه

استاندار گیلان بر ارتباطات مستقیم وبدون واسطه تجار و بازرگانان تاکید کرد و گفت : برای این منظور نیاز است مبادله هیأت های تجاری بین دو استان افزایش یابد.

ارتباطات مستقیم وبدون واسطه تجار و بازرگانان/ توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو استان گیلان و ساراتوف روسیه

به گزارش ۸دی، ارسلان زارع و ساراتوف روسیه امروز در یک ارتباط تصویری بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی و تحکیم روابط بین دو استان تاکید کردند.

وی با بیان اینکه گیلان به عنوان یکی از استان های مهم در شمال ایران و در جنوب دریای خزر واقع شده و از طریق دریای خزر و رود ولگا، با ساراتوف یکی از استان های مهم روسیه راه آبی دارد، تصریح کرد: موضوعات زیادی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو استان وجود دارد.

استاندار گیلان با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادیه اوراسیا پیشنهاد داد طرفین با افزایش مبادلات تجاری از مزایای این اتحادیه استفاده بیشتری کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد: با توجه به ظرفیت های ویژه گیلان در خصوص مزایای طبیعی و پتانسیل های منحصر بفرد جغرافیایی، پذیرش گردشگران و بوم‌گردان از مناطق مختلف روسیه با همکاری آژانس های مسافری بخش خصوصی افزایش یابد.

زارع همچنین منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر را از دیگر ظرفیت های گیلان دانست و گفت : بندر ساراتوف از طریق رود ولگا و دریای خزر به منطقه آزاد راه دارد و با استفاده از این شبکه حمل و نقل دریایی می‌توان تجارت بین دو منطقه را افزایش داد و از مزیت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی استفاده کرد.

 زارع با یادآوری اینکه گیلان تاکنون چندین بار نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صنعتی ایران را در استان های مختلف روسیه برپا کرده، گفت استانداری گیلان آمادگی دارد مساعدت لازم را به طرف روسی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های تجاری و صنعتی آن کشور در شهر رشت و یا منطقه آزاد انزلی داشته باشد.

وی بر ارتباطات مستقیم وبدون واسطه تجار و بازرگانان تاکید کرد و گفت : برای این منظورنیاز است مبادله هیأت های تجاری بین دو استان افزایش یابد.

استاندار گیلان همچنین این آمادگی گیلان را برای صدورمحصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی به ساراتوف اعلام کرد و افزود : همچنین می توانیم برخی از نیازهای استان چون غلات، ذرت، روغن، گوشت گاو و گوسفند را از سارتوف وارد کنیم.

وی صادرات مجدد کالاهای روسیه و استفاده از خاک ایران به عنوان ترانزیت به کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و سوریه را از دیگر زمینه های همکاری دو جانبه دانست.

زارع با اشاره به ظرفیت سرای تجاری ایرانیان درآستراخان ادامه داد: آمادگی لازم در خصوص راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران در ساراتوف وجود دارد.

استاندار گیلان در حوزه کشت فراسرزمینی هم پیشنهاد داد: امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز ایران و گیلان و کشت گلخانه ای و نیز پرورش ماهی از سوی شرکت  های گیلانی در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به وجود مراکز تحقیقات شیلاتی در گیلان، پیشنهاد کرد : پروژه های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان بویژه تاس ماهیان توسط مراکز تحقیقاتی دو استان اجرا شود.

انجام مذاکرات لازم برای انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرهای رشت و ساراتوف از دیگر پیشنهادات استاندار گیلان در این گفت و گو بود.

وی با دعوت از استاندار ساراتوف برای سفر به گیلان با همراهی هیأت رسمی گفت: با توجه به اینکه تاکنون از ساراتوف در دو مرحله هیأت رسمی به گیلان سفر کرده اند، آمادگی اعزام هیأتی بلندپایه از مدیران ارشد تجاری و اقتصادی گیلان برای آشنایی با توانمندی های استان ساراتوف و مذاکره با همتایان روسی وجود دارد.

استاندار ساراتوف: خواهان تداوم همکاریها و تحکیم روابط با ایران هستیم

استاندارساراتوف نیز در این ارتباط تصویری با قدردانی از استاندار گیلان برای ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی رشت و ساراتوف اظهار داشت: استان ساراتوف همچون دیگر نقاط جهان در محدودیت های مقابله با کرونا به سر می‌برد و همه تصمیمات دولت روسیه در جهت سلامت مردم و همچنین کاهش اثرات مخرب این ویروس بر اقتصاد و تجارت است.

والری رادایف با بیان اینکه علیرغم محدودیت های موقتی ناشی از شیوع کرونا، استان ساراتوف خواستار تداوم همکاری‌های همه‌جانبه و تحکیم روابط با ایران است، افزود: استان گیلان از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است و روابط دو استان نیز سابقه طولانی دارد و اکنون زمان آن است سطح روابط را بصورت حقوقی گسترش داده و تفاهم نامه همکاری امضا کنیم.

وی با بیان اینکه از پیشنهاد خواهرخواندگی حمایت می کنیم، افزود : ظرفیت های متعددی در ساراتوف برای تحکیم روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد که اجرای پروژه مشترک برای افتتاح خانه تجاری ایران جمله آنهاست و این ابتکار مورد حمایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز قرار گرفته و هم اکنون به دنبال یافتن فضایی مناسب برای اجرای این پروژه هستیم.

استاندار ساراتوف خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورها و چشم اندازهای خوب برای توسعه همکاری دو جانبه استقرار شرکت‌های تولیدکننده محصولات کشاورزی ساراتوف در منطقه آزاد انزلی است و بزرگترین تولیدکنندگان محصولات‌کشاورزی این استان می‌توانند در این منطقه تجاری حضور داشته باشند.

وی از آمادگی ساراتوف برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در این  استان خبر داد و گفت: آن دسته از سرمایه گذاران که تمایل به فعالیت در استان ما را داشته باشند، حمایت و به آنان ارائه تسهیلات برای اجرای پروژه را پیشنهاد می دهیم.

وی تصریح کرد: چشم اندازهای خوبی برای توسعه همکاری های فرهنگی و آموزشی با گیلان داریم زیرا دانشگاه گیلان یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی ایران با جایگاه بالایی در حوزه های فنی و علوم انسانی می باشد.

استاندار ساراتوف با ابراز علاقمندی برای اجرای تحقیقات علمی مشترک اظهار داشت: فعالیت های علمی و اجرای تحقیقات مشترک می تواند بنایی برای گسترش همکاری بین دانشگاه های دو استان باشد.

رادایف همچنین به ظرفیت و امکانات خوبی که در زمینه گردشگری در این استان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: در جهت تدوین برنامه های گردشگری ویژه برای ساکنان ایران آمادگی داریم و پیشنهادات شما را در این خصوص پذیرا هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی هستیم، از استاندار گیلان خواست پس از رفع محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، در راستای آشنایی با ظرفیت های استان ساراتوف، به این منطقه سفر کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه