کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: کشت بادام زمینی در سطح ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان آغاز شده است.

کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه آغاز شد

به گزارش ۸دی، مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه، حمیدرضا سلیمانی اظهار کرد: امسال اولین کشت بادام زمینی در سطح یک و نیم هکتار از زمین های کشاورزی روستای نبی دهکاء بخش بندرکیاشهر از توابع این شهرستان و توسط اسفندیار میرزایی یکی از بادامکاران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کشت بادام زمینی همه ساله از اوایل اردیبهشت ماه در زمین های کشاورزی این شهرستان آغاز می شود ، ضمن آنکه زمان برداشت این محصول استراتژیک اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

سلیمانی رقم بادام زمینی این شهرستان را از نوع گلی عنوان و  خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه در بخش بندرکیاشهر و ۴۰ درصد دیگر نیز در حوزه بخش مرکزی قرار دارد.

به گفته وی  هم اکنون حدود ۵ هزار بهره بردار در این شهرستان در زمینه کشت و تولید بادام زمینی فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه با بیان اینکه ۹۹ درصد  کشت بادام زمینی در این شهرستان همچنان سنتی انجام می شود افزود : کوچک بودن قطعات زمین های زیر کشت این محصول، نبود تجهیزات و ماشین آلات متناسب با شرایط خاک و اقلیم منطقه ، محدود بودن مناطق کشت  موجب شده تنها در یک درصد از زمین های بادام زمینی این منطقه  عملیات کشت بصورت مکانیزه انجام شود.

سلیمانی توسعه بخش مکانیزاسیون بادام زمینی را از سیاست های جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد : به این منظور طبق هماهنگی های انجام شده با کارآفرینان بخش کشاورزی ، مقدمات ساخت ماشین آلات  کاشت و برداشت بادام زمینی در اولویت این اداره است و با جدیت از متقاضیان فعالیت در این بخش حمایت می شود.

وی یاداور شد : همه ساله در هر هکتار سطح زیر کشت بادام زمینی این شهرستان، حدود شش و نیم تن پیله تر بادام زمینی بدست می آید که از این میزان، حدود چهار تن دانه بادام زمینی حاصل می شود.

شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر، در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و روستاهای کورکاء ، استخر بیجار، پرکاپشت مهدیخانی، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این شهرستان هستند.حدود ۹۰ درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور، توسط بادام کاران این شهرستان تولید می شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه