مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

خرید خانه های تاریخی در گیلان در مواقع اضطرار انجام می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: اعتبارات این اداره کل برای خرید و تملک آثار تاریخی بمنظور حفظ، نگهداری و احیاء اندک است و فقط در مواقع اضطرار با داشتن طرح توجیهی، بودجه لازم تخصیص داده می شود .

خرید خانه های تاریخی در گیلان در مواقع اضطرار انجام می شود

به گزارش ۸دی،شهرود امیر انتخابی اظهارکرد: اعتبارات این اداره کل برای خرید و تملک آثار تاریخی بمنظور حفظ، نگهداری و احیاء اندک است و فقط در مواقع اضطرار با داشتن طرح توجیهی، بودجه لازم تخصیص داده می شود .

وی با اشاره به بنای تاریخی دانش‌سرا واقع در محله قدیمی ساغریسازان شهر رشت افزود: خرید این بنای تاریخی که با شماره ۲۳۰۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ،به سبب قدمت در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: خرید بنای تاریخی مدرسه دانش‌سرا در دستورکار اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان قرار گرفته  و این اداره‌کل آمادگی خود را برای خرید این بنا با توافق دوجانبه رسما به مالکان اعلام کرده است.
وی در رابطه با مرمت اضطراری این بنا، گفت: مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث‌فرهنگی به‌منظور مرمت این بنا صورت گرفته که در صورت تخصیص بودجه، پروژه احیاء و مرمت بنای دانش سرای عالی رشت به اجرا در می آید.
امیرانتخابی یادآور شد: این اداره کل در یک سال اخیر ، اقدامات بسیار خوبی در زمینه های راه اندازی موزه های تخصصی ، دولتی و مشارکتی ، ثبت آثار تاریخی گیلان  مرمت بناهای تاریخی، انجام کاوش های باستان شناسی انجام داده که تملک و خرید چهار اثر تاریخی یکی از مهمترین این اقدامات بوده است.
وی ادامه داد: این اداره کل در راستای حفاظت و احیاء آثار تاریخی استان ، پس از پیگیری های متعدد موفق شد چهار اثر ثبتی شاخص استان  را از محل اعتبارات ملی و استانی در لیست تملک خود قرار دهد.
وی عنوان کرد: در این راستا شش دانگ ساختمان سرهنگ عضدی سیاهکل ، تپه خسروخانی به شماره ثبت ملی  ۹۹۴۳ ، تپه باستانی گرده کول به شماره ثبت ملی ۲۰۶۰۳  و خرید چهار دانگ از خانه تاریخی  محصصی به شماره ثبت ملی  ۱۴۹۸۶ آثار تملک یافته اخیر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین یادآور شد: پرونده ۳۳ خانه تاریخی و محوطه باستانی برای ثبت در فهرست ملی تهیه، مستند سازی و به وزارتخانه ارسال شده است.
امیرانتخابی افزود: برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان در سال گذشته،  بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ابلاغ مشارکت‌های اجتماعی هزینه شده است.
وی یادآورشد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: برای سال جاری  ۵۸ پرونده آثار غیرمنقول تهیه و برای بررسی به دبیرخانه شورای ثبت ملی وزارت متبوع ارسال شده که از این تعداد ۲۰ اثر مربوط به بقاع متبرکه، پنج اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و ۳۳ پرونده مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی  است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه