مدیریت پارویی/ لزوم ورود مدعی العموم برای برخورد با عوامل ایجاد بحران برف + فیلم

بارش برف شب ۲۲ بهمن نشان داد علی رغم گذشت ۱۵ سال از برف سال ۸۳ همچنان مدیریت ناکارآمد می تواند مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد نماید.

مدیریت پارویی/ لزوم ورود مدعی العموم برای برخورد با عوامل ایجاد بحران برف + فیلم

به گزارش ۸دی: از جمله ابزار کارآمد در جابه جایی خاک بیل است.

ابزاری که از قدیم کاربرد داشته و بدون نیاز به داشتن مهارت بالایی استفاده می شود. ابزاری دیگر به مانند دوقلو برای بیل وجود دارد و آن پاروست که انتقال برف از روی سقف و یا حتی زمین را میسر می سازد. با پیشرفت فن آوری ابزارآلات به روزی ساخته شده که کار چند روزه جابه جایی برف را ظرف چند ساعت انجام می دهد. این ابزار در خدمت ارگان های خدمات رسان از جمله راهداری و شهرداری قرار می گیرد تا با پاک کردن مسیرها، امکان عبور و مرور مردم را فراهم نمایند.

بارش برف شب ۲۲ بهمن نشان داد علی رغم گذشت ۱۵ سال از برف سال ۸۳ همچنان مدیریت ناکارآمد می تواند مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد نماید.

نبود مدیریت واحد قوی و حضور دیرهنگام، مهم ترین دلایل ایجاد بحران و سختی های ناشی از آن برای مردم بوده است. با وجود بارش برف سنگین در شب ۲۲بهمن، راهداری پس از چند ساعت (ساعت ۱۱:۳۰ صبح) به طور رسمی مسدودبودن مسیر قزوین-رشت را اعلام کرد، درصورتی که اگر از ابتدای بامداد ۲۲ بهمن اعلام می شد درصد بالایی از مردم گرفتار در مسیر حضور پیدا نمی کردند.

در بین راه هم عدم حضور پلیس به گره خوردن خودروها کمک کرده و باعث ترافیک سنگین شده بود.

نهایتا پس از معطلی های زیاد، در عوارضی امامزاده هاشم از عصر ۲۲ بهمن تا ساعت ۴ بامداد ۲۳ بهمن خودروها متوقف شده تا مسیر بازگردد.

بجز نقل مطالب متفاوت از سوی هلال احمر، راهداری و پلیس درخصوص ساعت بازشدن مسیر، اشاره مطلبی از سوی استاندار که همه در راه ماندگان شب ۲۳ بهمن اسکان پیدا کردند، ناکارآمدی سیستم مدیریتی استان را بار دیگر نشان داده و معلوم شد که مدیریت ارشد استان امکان صحت سنجی مطالب نقل شده از دستگاه ذیربط را ندارد.

حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو که در آن نقطه جمع شده و شب را در خودرو به صبح رساندند، گواه خلاف گویی مطلب عنوان شده است.

۱. چرا از شب ۲۲بهمن که برف سنگین شروع به باریدن گرفت، با پاشیدن شن و نمک و زدن گریدر از جمع شدن برف جلوگیری نشد؟

۲. چرا نیروهای راهور پلیس که وظیفه هدایت خودروها را به عهده داشته تا ترافیک سنگین رخ ندهد، حضور کافی نداشتند؟

۳. اگر امکانات و نیروی لازم جهت بازکردن مسیر وجود نداشت، چرا با توجه به اطلاعیه هواشناسی مبنی بر برف سنگین، مسدودبودن مسیر شب و یا ابتدای بامداد ۲۲ بهمن اعلام نشد؟

پاسخ نیروهای دست اندرکار مبنی بر جلوگیری از ورود مردم به مسیر، ظاهرا به علت اصرار زیاد مردم و حتی درگیرشدن با نیروهای راهداری می باشد. به تعبیر دیگر به علت اصرار زیاد مردم عوامل مرتبط توانایی جلوگیری از ورود مردم به مسیر را ندارند. (که البته این مورد هم از حدود ظهر ۲۲ بهمن رخ داده که می بایست از ابتدای بامداد آن روز روی می داد)

این تعابیر یعنی عملا هیچ گاه به دلیل عدم خواست مردم نظم برقرار نخواهد شد. سوال اینجاست
نهادهای حکومتی چرا تشکیل شده اند؟! آیا به دلیل ترس مدیریت فلان اداره از مردم، کوتاهی در انجام وظیفه پذیرفتنی است؟!

به نظر می رسد برای تسهیل مشکلات مردم، استفاده از نیروهای مردمی مثلا در قالب بسیج در این مواقع با هماهنگی و نظم دهی قبلی، بسیاری از مشکلات را به حداقل خواهد رساند، زیرا که مدیریت ارگان های مرتبط (علی رغم زحمت زیاد نیروهای عملیاتی شان) امکان خدمت رسانی مطلوب در زمان بحران را ندارند.

استفاده از نیروهای مردمی و بومی به دلیل حضور در منطقه، نیاز به جابه جایی از سایر نقاط را نداشته و با همان حداقل امکانات در زمان ابتدایی وقوع برف، تاثیرگذاری به مراتب بیشتری را خواهند داشت.

در پایان پیشنهاد می گردد جهت پایان دادن به وضیت بی خیالی نسبت به عملکرد نادرست برخی مسئولین و عدم پاسخ گویی از سوی ایشان، برای اولین بار در استان مدعی العموم به این بحران ورود کرده و با بررسی دقیق، نسبت به صدور حکم مقتضی برای عوامل کاهل وظیفه اقدام کرده تا باقی مسئولین ردای پست مربوطه به هر قیمتی را از سر بیرون کنند.

همچنین مردمی که در این بحران در اثر عدم انجام وظیفه صحیح ارگان های مرتبط، دچار خسران شده اند می توانند با پیگیری حقوقی، زمینه سلب آسایش مسئول ناکارآمد را ایجاد کرده و بدین سان انگیزه خدمت رسانی مدیران شایسته و کارآمد را افزایش دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه