"عباس بایرامی" در گفتگو با 8دی مطرح کرد:

۸دی جلوه هوش و ذکاوت گیلانیان است که هیچ کس حق مصادره آن را ندارد‌/ ماجرای نذر “شهید بابک نوری” در شب های پرحادثه دی ماه ۹۶

روایت “عباس بایرامی” از آنچه که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داد و منجر به بروز حماسه مردم گیلان در ۸دی ماه ۸۸ شد را در ادامه می خوانید؛ وی در آن زمان مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان بود.

۸دی جلوه هوش و ذکاوت گیلانیان است که هیچ کس حق مصادره آن را ندارد‌/ ماجرای نذر “شهید بابک نوری” در شب های پرحادثه دی ماه ۹۶

به گزارش ۸دی، “عباس بایرامی”، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان به مناسبت گرامیداشت ۸ و ۹دی در دفتر پایگاه خبری تحلیلی ۸دی حضور یافت.

وی در زمان وقوع فتنه ۸۸ مسئول بسیج دانشجویی سپاه قدس گیلان بود.

در ادامه روایت “عباس بایرامی” از آنچه که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داد و منجر به بروز حماسه مردم گیلان در ۸دی ماه ۸۸ شد می خوانید:

 

عباس بایرامی با بیان اینکه برای نقطه اصلی قضایای ۸۸ جمهوری اسلامی مربوط به انتخابات خرداد ماه بوده که پیش زمینه هایی نیز داشته است اظهار کرد: گیلان مانند همه استان های دیگر در شرایط پرتنش انتخابات قرار گرفت.

وی به تخریب و مظلوم نمایی فتنه گران اشاره کرد و گفت: شعار می‌دادند که احمدی نژاد متفکرین، نخبگان و خواص را کنار زده و چهره های جدید و بی تجربه آورده است.

“مسئول بسیج دانشجویی گیلان در سال ۸۸” با تأکید بر اینکه در حوالی انتخابات برای اینکه اجازه ندهند احمدی نژاد به انتخابات برسد از عنصری محبوب در بین لایه های چپ به نام “میرحسین موسوی” استفاده کردند گفت: کروبی و رضایی هم وارد شدند که یک لایه محکم در مقابل رئیس جمهور حاکم خود به خود ایجاد شد که تب انتخابات را بالا برد.

وی ادامه داد: تب انتظارات تاحدی بالا بود که هر طیفی تصور پیروزی داشت اما هیچ کس گمان نمی کرد این انتخابات یک تنش سیاسی اجتماعی سنگین و هزینه بردار شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گیلان افزود: طرفداران احمدی نژاد بر جریان اشرافی گری طرف مقابل پافشاری می کردند و طرفداران موسوی بر دروغ و تقلب تمرکز کرده بودند.

وی با تأکید بر تأثیر عناصر ضد انقلاب در رسانه های آن ور آب و مصاحبه زود هنگام میرحسین موسوی که‌ هنوز به زمان پایان رأی گیری نرسیده بود، ادعای پیروزی کرد در ایجاد تنش سیاسی،  خاطر نشان کرد: رمز فتنه تقلب بود که خیلی استفاده می شد و به خصوص با نوع رفتار احمدی نژاد در مناظره ها تب اجتماعی انتخابات با سرعت بالا رفت.

“مسئول بسیج دانشجویی گیلان در سال ۸۸” با اشاره به اینکه طرفین انتخابات یکی رئیس جمهور حاکم و دیگری نخست وزیر زمان جنگ بود و همین جامعه را چندقطبی کرده بود ادامه داد: شیوه اعلام رأی ها هم به طور خاص بود در ابتدا تعد آراء صندوق هایی اعلام شد که آرای موسوی را بیشتر نشان می داد و با شمارش آرای سراسر کشور کم کم فاصله زیاد شده و احمدی نژاد رأی بیشتری کسب کرد که بلافاصله پس از اعلام آرای احمدی نژاد بیانیه های موسوی صادر شد و منجر به التهاب در کشور و اردوکشی های خیابانی شد.

وی با اشاره به شلوغی ها در اطراف دانشگاه علوم پایه گیلان، گفت: ابتدا در خیابان شعار می‌دادند سپس به دلیل موقعیت مکانی دانشگاه بر محیط شهری تأثیرگذاشتند.

 

 

** طبق مصوبه شورای تأمین مسئول کنترل دانشگاه، بسیج دانشجویی بود

بایرامی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای تأمین مسئول کنترل دانشگاه بسیج دانشجویی بود، اضافه کرد: همه ما تلاش می‌کردیم و هدف اصلی مان این بود که محیط دانشگاه را آرام کنیم و در این راستا آگاهی سازی را توسط همه دانشجویان، دلسوزان واساتید عاقلی که‌ نگران دانشجو بودند انجام دادیم.

وی افزود: حجت الاسلام پوررضا آن زمان مسئول نهاد نمایندگی ولی فقه در دانشگاه بود که مکررا به خوابگاه دانشجویان می رفت و صحبت می کرد.

بایرامی با بیان اینکه در این تجمعات افرادی به عنوان لیدر هدایت گری می کردند که بیشترشان خانم بودند و پوشش خاصی داشتند، گفت: لهجه فارسی شان نشان می داد که گیلانی نبودند و از مرکز به استان فراخوانده شده اند؛ این فضا ادامه داشت که با تمهیداتی که صورت گرفت از تعدادشان کم شد.

“مسئول بسیج دانشجویی گیلان در سال ۸۸” با اشاره به اینکه وقتی فضا دوطیفی شود شرایط سخت تر می‌شود و ما نیز در آن شرایط از سردار علیزاده جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان یک ماشین شعار درخواست کردیم که با مشورت ایشان همه افراد در خیابان را به داخل ورزشگاه عضدی رشت دعوت کردیم که این کار خیلی مؤثر بود و سرانجام در پایان شب جمعیت دانشجویان که تعدادشان خیلی کم شده بود با اتوبوس با خوابگاه منتقل شدند.

وی افزود: در آن روزها دانشگاه های چون آزاد رشت، لاهیجان و انزلی نیز تنش داشتند؛ برخی طراحان پشت صحنه اساتید مشکل دار ودانشجویانی خاص بودند؛ به طور مثال خواهر یکی از دانشجویانی که کف میدان بود همان زمان در پایگاه اشرف عراق بود یا از اعضای خانواده های اعدامی بودند که از احساس لطیف سایر دانشجویان سوءاستفاده می کردند تا فضا را به سمتی ببرند که علیه نظام استفاده کنند.

 

** هشت دی حماسه ساز هوش و ذکاوت گیلانیان است که هیچ کس حق مصادره آن را ندارد‌

“مسئول بسیج دانشجویی گیلان در سال ۸۸” با بیان اینکه در نزدیک دی ماه مردم خود به این نتیجه رسیدند که فضای جامعه را آرام کنند افزود: ۸ ماه فضای جامعه درگیر یک مسئله داخلی بود و هشت دی ماه جلوه هوش و ذکاوت گیلانیان بود که هیچ کس حق مصادره آن را ندارد‌.

وی تصریح کرد: همه کسانی که دل در گرو انقلاب و رهبر داشتند زندگی خود را ترک کردند و به کوی و برزن آمدند و پای انقلاب ماندند اگرچه این امتحان برای نظام بسیار سخت بود اما رزمایش خوبی برای انقلاب بود.

بایرامی ادامه داد: آتش زدن پرچم و بیرق امام حسین(ع) بار روانی بسیاری برای سراسر کشور و گیلانیان داشت که گیلانیان را پیشتاز در عرصه دفاع کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گیلان با بیان اینکه روز هشت دی مانند اول انقلاب که همه با اعضای خانواده شان برای نشان دادن ارادت به انقلاب و تنفر به تنش های موجود در خیابان ها هرچه که در خانه با نماد انقلاب داشتند را به خیابان آورده بودند گفت: گیلان تجمع هشت دی را با جمعیتی بسیار عجیب برگزار کرد و بهترین تصویری که می‌توانست به دنیا مخابره شود همین تصویر تجمع مردم گیلان بود.

 

 

** مردم گیلان شجاع و در عین حال مظلوم هستند

وی تصریح کرد: هشت دی برگرفته از سنت دیرینه مردم گیلان است، تصریح کرد: مردم گیلان شجاع و در عین حال مظلوم هستند.

بایرامی در ادامه تصریح کرد: گیلان در جریان مشروطه، با میرزای انقلابی بزرگ در مبارزه با استبداد و استکبار، در انقلاب با وجود اولین شهید دفاع مقدس که از گیلان بود و در پیروزی انقلاب، صحنه های دفاع مقدس و تهاجمات فرهنگی همیشه پیشتاز است.

وی با بیان اینکه گیلان ۴ روز پس از آغاز جنگ اعزام دسته جمعی داشت و به ۱۸یگان عملیاتی نیرو فرستاد، افزود: در روزهای ابتدایی جنگ ۱۴شهید تقدیم دفاع مقدس کردیم.

 

** در حوادث دی ماه ۹۶ با وجود بیشترین هجمه تلفات جانی نداشتیم

بایرامی با اشاره به حوادث دی ماه سال ۹۶ با بیان اینکه در سال ۹۶ نیز دو رسانه با هجمه شدید اذهان مردم را از خارج از کشور هدایت می کردند و ما برای اینکه در این حادثه کشته ای نداشته باشیم از تجربیات چندین ساله استفاده کردیم ادامه داد: در این راستا از فرمانده سپاه قدس گیلان و وحدت بین نیروهای انتظامی و سپاه که در خنثی سازی توطئه دشمن بسیار تأثیر داشت تشکر می کنم.

 

** ماجرای نذر شهید بابک نوری در شب های پرحادثه دی ماه ۹۶

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گیلان با تأکید بر اینکه در فضاهای این چنینی رصد اطلاعاتی، مدیریت صحنه بحران و اجتماع درست بسیار مهم است افزود: تلاش کردیم در صحنه نه نیروی امنیتی بلکه مردم مقابل معترضان باشند و در شب های بعد وقتی صف ها جدا شد و مخالفین روی کار ماندند ما ورود کردیم.

وی در پایان اظهار کرد: توکل به خدا، توسل به شهدا داشتیم و در همان شب ها برای شهید مدافع حرم “بابک نوری” متوسل شده و نذر کرده بودیم زیرا جوان ترین شهدای استان گلان بود  که در همان سال به شهادت رسیده بود.

تصاویر این خبر را اینجا ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه