فعال سیاسی گیلان در گفتگو با 8 دی:

دولت با حواله‌های قیر رایگان، رأی نمایندگان استان‌ها را خریده است

محمدرضا عوض‌نیا، فعال سیاسی گیلان درباره واگذاری حواله قیر رایگان به نمایندگان گفت: دولت با این کار نمایندگان استان‌ها را خریده است و در اینجا هر نماینده‌ای مجیزگویی کند و وکیل الدوله شود به او قیر رایگان بیشتری می‌دهند و هر کس انتقاد کند به او سهمیه کمتری می‌دهند.

دولت با حواله‌های قیر رایگان، رأی نمایندگان استان‌ها را خریده است

محمدرضا عوض نیا در گفتگو با خبرنگار ۸دی در پاسخ به این سؤال که بنا دارید چقدر برای فعالیت انتخاباتی خود هزینه کنید اظهار داشت: فعلاً هیچ مبلغی را برای هزینه تبلیغات در نظر نگرفته‌ام و هیچ‌کس هم اسپانسر و حامی مالی بنده برای فعالیت انتخاباتی نخواهد بود چون معتقد هستم حتی اگر حامی مالی از دوستان هم باشد توقعاتی از ما خواهد داشت و ممکن است در برخی جاها از همین طریق تحت فشار قرار بگیریم.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان هزینه کرد برخی داوطلبان در انتخابات ادوار گذاشته بیشتر از حقوق کل ۴ سال نمایندگی آن‌ها بوده است و جبران آن از طریق این حقوق ناممکن بوده است این‌ها چگونه این مابه‌التفاوت را جبران خواهند کرد گفت: این موضوع به مبحث پول‌های کثیف بر می‌گردد و در ازای پول‌هایی که حامیان سیاسی و مالی خرج می‌کنند بعدها از رانت‌هایی مثل واردات برنج استفاده می‌کنند. در واقع از طریق یک رانت، میلیاردها تومان عاید حامیان مالی داوطلب پیروز انتخابات می‌شود.

این فعال رسانه‌ای استان گیلان درباره وبگاه شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس اظهار کرد: همان‌طور که قوه قضاییه شفافیت را از داخل خود شروع کرده است و قضات فاسد را از بدنه خود خارج می‌کند مجلس هم باید مبارزه با فساد را از خود شروع کند و قوانین دست و پاگیر را اصلاح کند. اولین و جدی‌ترین موردی که باید در مجلس انجام شود شفافیت آرای نمایندگان است. اکنون می‌بینیم که همه نمایندگان استان گیلان ادعای شفافیت دارند اما در عمل تنها تا ۲۰۱۰ درصد از آن‌ها، عملکرد خود را به صورت داوطلبان اعلام می‌کنند.

عوض نیا ادامه داد: دومین موردی که باید در مجلس شفاف شود شفاف‌سازی هزینه کرد و دریافتی‌های نمایندگان مجلس است. همچنین باید درباره قانون ۷ برابری حداقل دریافتی که به بیش از ۳۰ برابری رسیده است باید تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند که این شامل حقوق و مزایای نمایندگی است. همچنین باید هزینه‌های مربوط به دفتر و مسئولان دفتر نمایندگان روشن و شفاف شود.

وی تأکید کرد: باید سازوکار نظارت بر نمایندگان مجلس به بیرون از مجلس برده شود. یعنی خود نمایندگان نمی‌توانند بر خودشان نظارت کنند و این خلاف عقل است. اکنون یک نماینده با مدارک مستدل و بسیار قوی طرح سؤال و استیضاح یک وزیر را راه می‌اندازند که مثلاً فلان وزیر این فساد را داشته است اما حین رأی‌گیری بیشتر نمایندگان به آن وزیر دوباره رأی اعتماد می‌دهند. بعد موکلان این نماینده نمی‌دانند که وکیلشان در مجلس به وزیر مورد استیضاح رأی مثبت داده‌اند یا منفی. فقط به جز نمایندگان موافق و مخالف که نطق می‌کنند آرایشان مشخص است و سایر نمایندگان معلوم نیست چه رأیی می‌دهند.

این فعال رسانه‌ای گفت: در مبحث استیضاح آخوندی چند پرونده فساد بزرگ مطرح بود اما هر بار وی با رأی بالاتری به وزارت خانه بر می‌گشت. وقتی از نمایندگان سؤال می‌کردیم همه می‌گفتند ما به او رأی ندادیم. خوب چه کسی به او رأی می‌داد؟ هر سه نماینده رشت هم می‌گفتند ما به او رأی منفی داده‌ایم! این یک اصل ضروری و حداقلی‌ترین کاری است که آرای نمایندگان مشخص شود.

عوض نیا، سازوکار خود درباره نحوه ارتباط با مردم را بستر فضای مجازی دانست و گفت: نمایندگان بیشتر اوقات از دفاتر خود استفاده نمی‌کنند به نظر من دفتر نماینده تنها هزینه اضافی برای نماینده است. اگر هم قرار است دفتری وجود داشته باشد یک دفتر برای سه نمایندگان رشت کافی است. ضمن اینکه الآن سامانه ثنا در قوه قضائیه ثابت کرده است که می‌توان سامانه‌ای برای ارتباط با مردم ایجاد کرد که نیازی به دفتر و دستک و هزینه‌های اضافی نباشد.

وی با بیان اینکه مباحثی مثل دکل برق و آسفالت کوچه و خیابان در شأن نمایندگان مجلس نیست اظهار کرد: نماینده حوزه انتخابیه می‌تواند در این حوزه‌ها کمک کند اما دخالت در انتصاب مسئولان و شهرداران و … ارتباطی با نماینده ندارد اما می‌تواند هدایت کند. اگر سامانه مشترک شفافیت وجود داشته باشد مردم دقیقاً می‌دانند که نماینده حوزه انتخابیه‌شان در چه ساعتی به مجلس رفته است یا مثلاً غیبت کرده است و یا رأیی داده است و این رأی او چه بوده است. در این سامانه پیگیری‌های نماینده هم باید ثبت شده باشد.

این فعال سیاسی استان گیلان گفت: گیلان از نظر تولید مواد غذایی مثل برنج، چای، ماهی و بسیاری از فرآورده‌های دیگر را می‌توان با کشوری مثل قرقیزستان مقایسه کرد اما آن‌ها با مساحتی برابر در جهان از تولیدکنندگان عمده است. یا کشور هلند که از استان گیلان هم کوچک‌تر است و در صادرات در دنیا مطرح شده است. ما می‌بینیم آن‌ها در بحث پرورش گاو و گوسفند و پرورش گل از صادرات کنندگان عمده هستند. اگر همه این‌ها را در گیلان بگنجانیم تمرکز روی بوم گردی و صنایعی که با طبیعت گیلان بیگانه هستند و ساخت ویلاهای گردشگری تبدیل به خیانت بزرگ می‌شود. ما باید هزینه تغییر کاربری زمین‌ها را بالا ببریم و باید قوائدی برای این کار تنظیم شود تا اگر یک نفر یک سال زمین کشاورزی را کاشت نکرد از او گرفته شود.

وی با بیان اینکه اشتغال مولد اگر حمایت شود و پا بگیرد و موانع تولید برداشته شود گیلان بیکار نخواهد داشت گفت: در این صورت گیلان نیازمند ورود کارگر خواهد بود اما اکنون بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت زمین‌ها و آب‌وهوای گیلان را هدر می‌دهیم و اگر این‌ها استفاده شود نه تنها بیکار نخواهیم داشت بلکه واردکننده نیروی کار و صادرکننده مواد غذایی خواهیم بود.

عوض نیا با بیان اینکه نباید مردم رشت نگاه خود را به نمایندگان محدود به حوزه رشت و آسفالت کوچه و خیابان کنند اظهار داشت: نگاه منطقه‌ای و محلی بسیار اشتباه است. قطعاً اگر پالایشگاه رودسر راه بیافتد برای رشت هم خوب خواهد بود و منطقه آزاد انزلی از مکانی برای واردات به مکانی برای فرآوری مواد غذایی و صادرات تبدیل شود منافع آن به کل استان گیلان خواهد رسید و قطعاً اگر باغات چای لاهیجان و سیاهکل احیا شوند و کارخانجات آن فعال شوند برای شهرستان رشت هم منافعی خواهد داشت و قطعاً اگر گردشگری سلامت و کشاورزی و باغبانی و نه گردشگری عیاشی در گیلان رونق بگیرد منافع آن به همه مردم می رسد.

این فعال سیاسی گیلان درباره واگذاری حواله قیر رایگان به نمایندگان گفت: دولت با این کار نمایندگان استان‌ها را خریده است و در اینجا هر نماینده‌ای مجیزگویی کند و وکیل الدوله شود به او قیر رایگان بیشتری می‌دهند و هر کدام از نمایندگان نقش سیم‌خاردار را ایفا کند و گیر بدهد و ایراد بگیرد به او سهمیه کمتری می‌دهند. هر کدام باید نقش خود را ایفا کنند. اگر قیر به نماینده داده شود پس نقش مسکن و شهرسازی و راهداری چه خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه