شخم زمستانه در گیلان/ فصل زراعی جدید شالیکاران آغاز شد

شالیکاران گیلانی با شخم زمستانه شالیزار‌ها فصل زراعی جدید کشت برنج را آغاز کردند.

شخم زمستانه در گیلان/ فصل زراعی جدید شالیکاران آغاز شد

گزارش هشت دی علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شالیکاران از امروز تا ۳ ماه، ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزار‌های خود را شخم اول می‌زنند.

 درجانی با بیان اینکه کشاورزان همه ساله ۷۵ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم اول می‌زنند افزود: شالیکاران برای کشت برنج، شالیزار‌های خود را ۲ بار شخم و یک بار تسطیح و آب تخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود است گفت: بیشترین آب سد سفیدرود برای نشاء و آبیاری در در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: مصرف بهینه و به موقع از آب‌های سطحی، بهره گیری از نزولات جوی در خارج از فصل زراعی، مدیریت مصرف و از بین رفتن کانون‌های زاد آوری آفات گیاهی به ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزار‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم از ذخیره ۵۵۲ میلیون مترمکعب آب پشت سد مخزنی سفید رود خبر داد و گفت: این مقدار آبگیری ۷۶ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

وحید خرمی با بیان اینکه گنجایش سد سفید رود یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است افزود: آب ۱۷۲ هزار از ۲۳۸ هزارهکتار شالیزارگیلان از این سد مخرنی ۵۰ ساله تامین می‌شود.

صالح محمدی مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی گیلان هم از آغاز توزیع ۱۴۰ هزار تُن کود شیمیایی در فصل زراعی جدید بین کشاورزان گیلان خبر داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه