صادرات ۱۰۰ درصدی ایران در دوران دفاع مقدس از طریق دریا

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با بیان اینکه ۱۰۰ درصد صادرات نفت ایران از سمت دریا بود، گفت: به تعداد روزهای جنگ، در این هشت سال جزیره خارک توسط پرنده‌ها و هواپیما و موشک‌های عراقی بمباران شد و نیروی دریایی ایران پدافند جزیره را بر عهده داشت به‌گونه‌ای که اجازه ندهیم یک روز صادرات نفت ایران قطع شود.

صادرات ۱۰۰ درصدی ایران در دوران دفاع مقدس از طریق دریا

به گزارش ۸دی، امیر دریادار دوم آریا شفقت رودسری امروز  با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیروی دریایی توانست شاهرگ اقتصادی عراق که صادرات نفت از دو سکوی بسیار عظیم البکر و الامیه در خلیج‌فارس بود را به‌طور کامل قطع کند، اظهار کرد: نیروی دریایی در اوایل سال ۵۷ در منطقه اشراف عملیاتی داشت و شناورهایی که ما در خرمشهر داشتیم، احتمال می‌دادیم که اروند محدودیت‌هایی ایجاد کند بنابراین شناورها را خارج کردیم و به بندر ماهشهر انتقال دادیم.

وی با بیان اینکه یک روز پس از آغاز رسمی جنگ، نیروی دریایی یک اعلامیه رسمی را از طریق وزارت امور خارجه به تمام وزارت خارجه‌های دنیا اعلام و از طریق سازمان بنادر و کشتی‌رانی در سامانه‌های کشتی‌رانی پخش کرد، گفت: این اعلامیه مبنی بر این بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مناطقی را مشخص و مقدار ۱۲ مایلی از جزایر و سواحل ایران را اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی هیچ کشتی مجاز نیست از آن‌ها عبور کرده و به مقصد سواحل عراق کالا و محموله‌ای را انتقال دهد.

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با بیان اینکه نیروی دریایی از روز یکم مهرماه سال ۵۹ عراق را تحت محاصره دریایی قرار داد، افزود: بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا در دنیا توسط دریا صورت می‌گیرد و یکی از دلایل استراتژیک حمله صدام از روی بی‌تدبیری این بود که خفگی ژئوپلیتیک خود را باز کند و تصور می‌کرد که تنها بندر در اختیارش بصره و ام القصر بود که مایلاژ بسیار کمی به خلیج‌فارس داشت.

شفقت با اشاره به عدم بینش صدام نسبت به اعتقاد، ایمان و غیرت ایرانی موجب شد علیرغم حمایت بیش از ۸۰ کشور در برابر ایران شکست بخورد، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ایران با قطع شاهرگ اقتصادی عراق که از طریق آن پشتیبانی جنگ را انجام می‌داد در طی چند عملیات و پس از ۶۷ روز سکوها را منهدم و صادرات نفت عراق را قطع کند و بیش از دوسوم نیروی دریایی عراق منهدم شد و تعداد باقی‌مانده جرأت ورود به خلیج‌فارس را نداشتند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد صادرات نفت ایران از سمت دریا بود، گفت: به تعداد روزهای جنگ، در این هشت سال جزیره خارک توسط پرنده‌ها و هواپیما و موشک‌های عراقی بمباران شد و نیروی دریایی ایران پدافند جزیره را بر عهده داشت به‌گونه‌ای که اجازه ندهیم یک روز صادرات نفت ایران قطع شود.

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با بیان اینکه نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس، بیش از ۱۰ هزار کشتی را برای نیازمندی‌های ضروری کشور مدیریت کرد، افزود: در زمان بعد از جنگ باید کشور را از داخل برای نیازهای روزمره جامعه تأمین می‌کردیم و تنها بندر عملیاتی ما نیز دو بندر ماهشهر و امام خمینی (ره) در نزدیکی مرز عراق بودند.

وی با بیان اینکه هر تانکر ۱۶ تا ۲۰ تن کالا را جابه‌جا می‌کند، گفت: برای یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی، ۵۰۰ کیلومتر طول می‌کشد این تریلی‌ها پشت‌هم بایستند تا یک کشتی بتواند بار خود را تخلیه کند.

شفقت با اشره به اینکه آن زمان بندر باهنر در بندرعباس دارای دو پست و فاقد راه‌آهن بود، افزود: باتوجه به شرایط بندرباهنر، امکان انتقال کالا وجود نداشت، بندر بوشهر هم چهار پست داشت که باز از راه‌آهن برخوردار نبود، بنابراین؛ این اقدامات از ماهشهر و بندر امام انجام می‌شد که آن‌ها نیز در تیررس دشمن قرار داشتند.

وی با اشاره به اصابت چندین موشک به ناو پیکان بیان کرد: وقتی‌که این ناو در حال غرق شدن بود، شهید انشایی که افسر تعلیم‌دیده جمهوری اسلامی ایران بوده به یکی از ارشدهای خود گفت، سلام من را به امام برسانید و عذرخواهی کنید که بیش از این لایق خدمت گذاری نبودیم.

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با اذعان به اینکه پیش از انقلاب افسران نیروی دریایی در انگلیس، آمریکا، ایتالیا و دیگر کشورها آموزش می‌دیدند، گفت: افرادی که هم‌اکنون در ناوگروه ۶۵ در خلیج عدن در دریای سرخ تلاش می‌کنند تا خطوط مواصلاتی ما برای کشتی‌رانی مهیا و اقتصاد ما دچار مشکل نشود آموزش‌دیده همین کشور هستند.

آموزش تمام تخصص‌های دریایی در رشت

شفقت یکی از ثمرات با ارزش انقلاب را تأسیس دانشگاه امام خمینی (ره) در نوشهر و مرکز فرماندهی آموزش تخصص‌های باقرالعلوم (ع) در رشت دانست و تصریح کرد: پیش‌ازاین ما آموزش در ایران داشتیم اما برای تخصص‌های ویژه افسران به خارج از کشور مانند کشورهای انگلیسی و ایتالیا می‌رفتند، اما یکی از ثمرات با ارزش انقلاب تأسیس دانشگاه امام خامنه‌ای در نوشهر و مرکز فرماندهی تخصص‌های باقرالعلوم در رشت بود.

وی با بیان اینکه اکنون همه آموزش‌ها را در رشت به افسران داده می‌شود، گفت: هرساله دانش آموزان داوطلب فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف را از طریق آزمون در مناطق مختلف نیروی دریایی جذب می‌کنیم و پس از پذیرش، دوره مقدماتی ۱۵ ماه تخصص اولیه می‌بینند.

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با اشاره به ارائه بیش از ۲۳ تخصص در مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت بیان کرد: ما هم در حوزه‌های فنی در رشته‌های مکانیک، برق، الکترونیک، در حوزه عرشه و ناوبری مباحث عملیات و مباحث رایانه‌ای و تدارکات و پشتیبانی یگان‌ها آموزش‌های ویژه به درجه داران می‌دهیم و مرکز منجیل در گیلان نیز ویژه تفنگ‌داران دریایی است.

خودکفایی ایران در ساخت کشتی، ناو، هدایت و ساخت تجهیزات

شفقت با بیان اینکه نیروی دریایی بستر بسیار خوبی برای جوانان این استان است، افزود: ما برای ساخت کشتی، ناو، هدایت و راهبری و ساخت تجهیزات خودکفا شدیم و با استفاده از همین درجه‌داران و افسران متخصص کشور عزیزمان دست به ساخت، ناو، ناوچه و ناوشکن می‌زنیم.

وی با بیان اینکه زمانی در دریای خزر حتی یک واحد شناور نظامی وجود نداشت، افزود: اکنون تعداد زیادی ناو موشک‌انداز و در آینده نزدیک ناوشکن‌های سنگین موشک‌انداز در دریای خزر و تجهیزات موردنیاز را خواهیم داشت.

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ دوره مختلف برای تمام سازمان‌های نظامی و دریایی مرتبط خدمات آموزشی ارائه می‌شود، گفت: به مدت هشت سال افسران در مناطق عملیاتی بر روی شناورها فعالیت کرده و برای تخصص ثانویه به مرکز برمی‌گردند و دوره تخصص و سرپرستی می‌بینند.

شفقت با اشاره به فعالیت هنرستان‌های دریایی در سطح کشور بیان کرد: با همکاری سازمان‌های مختلف از قبیل دانشگاه و آموزش‌وپرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کنیم که خارج از مقوله نظامی در عرصه دریا به اقتصاد ما نیز کمک کنند.

وی مرکز آموزش در رشت و دانشگاه افسری در نوشهر را بستر خوبی برای ورود به عرصه خدمت در دریا برای جوانان شمال کشور دانست و افزود: در دانشگاه نوشهر در پنج رشته کارشناسی و چندین رشته کارشناسی ارشد دانشجو جذب می‌شود و در مرکز تخصص‌های رشت نیز در ۲۳ رشته کارآموز گرفته می‌شود که پس‌ازآن وارد کار عملیاتی می‌شوند.

ضرورت خودکفایی با توجه به نقش بین‌المللی دریایی ایران

فرمانده آموزش تخصصی دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا رشت با تأکید بر اینکه برای برافراشتن پرچم ایران در هزاران مایل دورتر از خاک و آب ایران پرسنل نیروی دریایی باید به خود متکی باشند، گفت: اکنون در مقوله آموزش و ساخت تجهیزات در منطقه حرفی برای گفتن داشته و مدعی هستیم و آمادگی داریم برای کشورهای دوست و همسایه نیز آموزش تخصصی دریایی ارائه کنیم.

شفقت با تکیه‌بر فرمایش مقام معظم رهبری یادآور شد که باید نیروی دریایی بسازیم که در شأن ملت ایران باشد، کما اینکه ازنظر زمانی در حوزه ساخت تجهیزات دریایی و آموزش تخصص‌های مربوطه ایران از بسیاری کشورهای دنیا پیشی گرفته است.

نجات دریانوردان در خلیج عدن

وی با اشاره به خاطره‌ای از زمان فرماندهی خود در خلیج عدن تصریح کرد: فرمانده یکی از ناوگروه‌ها در خلیج عدن بودم که متوجه شدم یکی از شناورهای صیادی مدت بسیار طولانی به علت اشکال در سامانه رانش و برق، همه‌چیز خود را ازدست‌داده و مواد غذایی‌شان به اتمام رسیده بود، بسیاری از مردم سیستان در آن ساکن بودند را نجات دادیم و از آن شرایط بحرانی خارج و به کشور منتقل کردیم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه