مشاور ویژه روحانی که پست‌های آمدنیوز و زم را فوروارد می‌کرد / دکتر شیخ سرهنگ حسام!

فارغ از گاندو‌های نفوذی که به زودی به چنگ می‌افتند، یکی از مشاورین و نزدیکان ویژه روحانی که بسیاری معتقدند وی مغز متفکر جنگ روانی دولت علیه منتقدین و مردم بود، روزگاری پست‌های آمدنیوز را در کانال شخصی‌اش منتشر می‌کرد!

مشاور ویژه روحانی که پست‌های آمدنیوز و زم را فوروارد می‌کرد / دکتر شیخ سرهنگ حسام!
به گزازش هشت دی؛ با دستگیری زم، گویی آب به خوابگه مورچگان ریخته شد؛ بسیاری از کسانی که طی سال‌های اخیر با ارسال اطلاعات و اسناد محرمانه در مشوش کردن اذهان مردم با پروژه آمدنیوز نقش داشتند، اینک بیم دستگیری داشته و از سایه خود نیز ابا دارند!
فارغ از گاندو‌های نفوذی که به زودی به چنگ می‌افتند، یکی از مشاورین و نزدیکان ویژه روحانی که بسیاری معتقدند وی مغز متفکر جنگ روانی دولت علیه منتقدین و مردم بود، روزگاری پست‌های آمدنیوز را در کانال شخصی‌اش منتشر می‌کرد!
مشاور ویژه روحانی که پست‌های آمدنیوز و زم را فوروارد می‌کرد / دکتر شیخ سرهنگ حسام!
نگاهی به سوابق این فرد نشان می‌دهد وی همواره همه‌جا به ویژه در بالاترین پست‌های امنیتی حضور پررنگی داشته است؛ روحانی امنیتی سابق بر این ترک لباس کرده و استاد فعلی ارتباطات (بخوانید جنگ روانی) و مشاور ویژه جناب رئیس‌جمهور کیست؟
حسام آشنا از جمله دولت مردانی است که حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد و حضور او در عالم واقعی جنجال‌ساز هم می‌گردد. می‌تواند مانع رای اعتماد به یک وزیر شود یا رسانه‌ها را به واکنش برانگیزاند. او در جدیدترین اظهار نظر مجازی‌اش که باید به نوعی آغاز فعالیت‌های انتخاباتی او در حمایت از روحانی برای سال ۹۶ دانست نوشته است: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را، چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند». به همین مناسبت زندگی و نظرات مشاور فرهنگی حسن روحانی را به صورت کوتاه مرور می‌کنیم.نام حسام الدین آشنا هر از چندگاهی به عنوان نامزد یک سمت معرفی می‌شود. اما هربار تکذیب می‌شود یا ناکام می‌ماند. هم گزینه وزارت اطلاعات خوانده می‌شود و هم گزینه وزارت آموزش و پرورش. هم گزینه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی است و هم گزینه معاونت سیاسی-امنیتی رئیس جمهور. حالا مشاور رئیس جمهور است و بسیاری از امور مرتبط با حوزه پژوهش، سیاست، رسانه و حتی امنیت به او مربوط می‌شود.

حسام‌الدین آشنا، در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. در شانزده سالگی به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و در هفده سالگی کارمند رادیو اهواز شد و به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت. وی کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و تبلیغ و دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) را در کارنامه خود دارد. عنوان رساله دکتری آشنا فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی: دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ بوده است. آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر آیت الله دری نجف‌آبادی ازدواج کرد.

حسام الدین آشنا زمان دری نجف آبادی به معاونت روحانیون وزارت اطلاعات منصوب شد. پس از آنکه رئیس دولت اصلاحات با انتصاب محسنی اژه‌ای به معاونت ویژه وزارت اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی آشنا را به این مقام گمارد (۱)؛ اما وی چندان علاقه‌ای ندارد به این سابقه خود افتخار کند. پس از مناظره با حجت الاسلام پناهیان در برنامه دیروز امروز فردا در سال ۹۳ در وبلاگ خود مسئولیت مدیرکل اطلاعات قم را تکذیب کرد و نوشت: «حسام الدین آشنا هیچگاه در شهر قم مدیر کل نبوده است. تنها در دانشگاه امام صادق علیه السلام به مدت ۸ سال مدیر کل امور پژوهشی بوده است.»

آشنا به مثابه یک امنیتی دانش‌طلب
آشنا که در سال‌های اخیر دیگر لباس روحانیت به تن نمی‌کند، هم‌اکنون استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است. او از جمله دانش آموختگان دانشگاه امام صادق است که در دولت حسن روحانی حضور دارد. آشنا مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی از مهر ۱۳۹۲ تاکنون است.

مشاور ویژه روحانی که پست‌های آمدنیوز و زم را فوروارد می‌کرد / دکتر شیخ سرهنگ حسام!
او در سال ۸۴ در طرحی پژوهشی به موضوع روحانیت و ایدز پرداخت و کتاب «ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم؟» را برای یونیسف نوشت. همین هم دستمایه‌ای شد برای اینکه بعد از ده سال دوباره لباس روحانیت بپوشد. او پیش از این در پاسخ به اعتراض آیت الله علم الهدی درباره ترک کسوت روحانی گفته بود «کاری که من انجام می‌دهم تناسبی با لباس روحانیت ندارد نه پیش نمازم نه منبری و کاری که کسوت روحانیت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتی دارد که این لباس خدمت را بپوشم.»حصر منتظری؛ بهانه آشنایی روحانی و آشنا
حسام‌الدین آشنا در گفتگو با ماهنامه اندیشه پویا در خصوص سابقه آشنایی و حضور در ستاد انتخاباتی روحانی به نکته‌ای اشاره می‌کند و در پاسخ به این سوال که چه شد آقای روحانی به سراغ شما آمدند، آیا آشنایی وی با شما پیشینه قدیمی‌تری داشت، می‌گوید: «من در یک مورد با ایشان همکاری نزدیکی داشتم. سال ۷۷ در جریان مسئله رفع حصر آیت‌الله منتظری با ایشان از نزدیک کار کردم و فکر می‌کنم خاطره خوبی از آن تجربه داشتم. وی نقش خود را در آن ماجرا مشاور خواند و افزود: آقای دری‌نجف‌آبادی از من خواستند که به آقای روحانی کمک کنم.»

ماجرای حصر از این قرار است که آقای منتظری در ۱۳ رجب (آبان) سال ۱۳۷۶ در اثر تحریکات برخی اطرافیان که از نتیجه انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ ذوق زده شده بودند به طرح مباحثی موهن پرداخت که با واکنش مردم و علمای اعلام مواجه شد. پس از این بود که شورای عالی امنیت ملی به دبیری حجت الاسلام حسن روحانی حصر وی در منزلش را مصوب نمود. آقای آشنا نیز در آن دوران معاون و داماد وزیر وقت اطلاعات، یعنی آقای دری نجف آبادی بود و از این رو با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این مسئله همکاری نمود.

اما آنچه آشنا از آن به رفع حصر یاد می‌کند مربوط به سال ۱۳۸۱ است که بنا به تصمیم مسئولین عالی رتبه نظام و به جهت ملاحظه بیماری روحی آقای منتظری حصر ایشان برداشته شد و هیچ ارتباطی به آقای آشنا ندارد، بلکه ایشان در آن مقطع مشغول فعالیت پژوهشی در کسوت هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین مدیر کل امور پژوهشی این دانشگاه بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
احسانی
بی صبرانه منتظر رسوایی برخی مشاوران نام آشنا در دولت هستیم . 8دی دست مریزاد.
در حاشیه