هشت دی گزارش می دهد:

راه‌های عملی برای تقویت تولید/ ظرفیت‌شناسی زنجیره تولید، توزیع و اشتغال گیلان در راستای اقتصاد مقاومتی + عکس

از دست رفتن زمین های کشاورزی استان گیلان و تبدیل شدن به ویلاهای متعدد و غیر اصولی نکته ای است که می تواند کشور را در خطر کمبود برنج قرار داده و برای توسعه اقتصاد مقاومتی باید توجه ویژه به آن کرد علاوه بر آن نگاه حمایتی بیش از پیش به برنج کاران و چای کاران گیلان و از بین بردن موانع تولید توسط دولت و مجلس می تواند گام بلندی دیگر در افزایش اشتغال استان باشد.

راه‌های عملی برای تقویت تولید/ ظرفیت‌شناسی زنجیره تولید، توزیع و اشتغال گیلان در راستای اقتصاد مقاومتی + عکس

به گزارش ۸دی، امروز کشور ما درگیر تحریم‌ های ظالمانه آمریکاست و کشورهای اروپایی در عمل با سکوت در برابر آمریکا به این تحریم ها پیوسته اند و ایران شرایط سختی را تجربه می کند، اما موقعیت ژئوپولوتیک و استراتژیک ایران در جهان به گونه ای است که اگر مسئولان و مردم ایران بتوانند از این موقعیت خدادادی استفاده کنند تحریم ها عملا تاثیری بر کشور نخواهند گذاشت.

برای روشن تر شدن موضوع تنها چند مزیت جغرافیایی و سرزمینی ایران را نام می بریم، ایران تنها کشوری است که از شمال و از غرب با اروپا هم مرز بوده و تنها راه خشکی آسیای دور( ژاپن، چین وهند) به اروپا را دارد، ایران در شمال دارای دریای خزر بوده و از جنوب به دو دریای عمان و خلیج فارس متصل بوده و بهترین راه ترانزیت کالا از روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

ایران دارای ظرفیت های آبی و خاکی متعدد، کشوری چهار فصل و دارای تنوع آب و هوایی( اکه این موقعیت از لحاظ صنعت کشاورزی و توریسم یک مزیت استراتژیک است)، دارای معادن متعدد، طلا، روی، مس و اورانیوم، دارای ذخایر انرژی نفت و گاز و دارای کویر برای استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی است.

ایران همچنین دارای نیروهای جوان، نخبه و مستعدی است که تشنه خلاقیت، موفقیت و کسب درآمد هستند تا بتوانند آینده خود را تامین کنند، پس ایران هم از لحاظ جایگاه سرزمینی، و هم از لحاظ منابع خدادادی و از همه مهمتر نیروهای انسانی در جایگاه بالایی قرار دارد و جایگاه اقتصادی ایران باید بسیار بالاتر از این ظرفیتی باشد که امروز هست ، اضافه می شود ایران در وضعیت فعلی نیز جزو ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا بوده و در معادلات جهانی تاثیر گذار و مهم محسوب می شود. اما به میزان وسعت سرزمینی و ذخایر و نیروی انسانی ایران باید جزو ۱۰ قدرت برتر اقتصادی دنیا باشد.

برای رسیدن به این مرتبه باید تلاش های منظم و همه جانبه ای چه از طرف مردم و چه از طرف مسئولین صورت بگیرد تا نقطه ضعف امروز ایران(اقتصاد) به نقطه قوت فردا تبدیل شود، برای نیل به این هدف بزرگ و متعالی باید مسائل متعددی را اجرایی کرد که در این گزارش به چند نکته از آن اشاره می کنیم:

 

** گفتمان‌سازی و مشارکت همگانی در اقتصاد مقاومتی

گفتمان سازی و مشارکت همگانی اولین و مهمترین کاری است که می تواند در هر زمینه مشکلات را از میان بردارد، جناح های سیاسی را بر رسیدن به هدف والا متحد کند وهمه اقشار ملت را به ید واحده ای تبدیل کند که نیرویی چندین برابر و مضاعف بسازند به گونه ای که هیچ اراده ای نتواند حریف اراده ملت شود، قطعا اقتصاد نیز از این امر استثنا نیست و برای رسیدن به اقتصادی در شان ملت ایران، ابتدا باید همین ملت گام اساسی خود را بردارند، برداشتن رسوم غلط سبک زندگی و از بین بردن تجملات زائد و تشریفات بیهوده ابتدا باید از طرف مردم آغاز شود.

هر ایرانی می تواند در این امر سهیم باشد و با از بین بردن تجملات زائد زندگی خود در هر سبک زندگی به تولید و اقتصاد کمک کند، در کشورهای پیشرفته اقتصادی مردم به جای پرداختن به تجملات زائد به فکر پس انداز درآمدهای خود در صندوق های سرمایه گذاری، بازار بورس و بازارهای دیگر هستند و از این طریق سهم بزرگی از سرمایه تولید هر کشور تامین شده و از طرف دیگر شهروندان نیز از این سود بهره مند شده و آینده ای بهتر را برای خود و خانواده و فرزندان شان رقم می زنند.

این وظیفه برای سرمایه داران بسیار سنگین تر است و رسانه ها و دستگاه های عمومی باید به گونه ای موضوع را تبیین کنند که هر سرمایه دار ایرانی خود را از لحاظ شرعی و انسانی و ملی مکلف بداند تا سرمایه تولید را تامین کند و اگر تخصص لازم برای تولیدی خاص ندارد به بازار سهام(بورس) آمده تا سهام شرکت های ایرانی را تقویت کرده تا سقف تولید در این کشور بالاتر برسد.

 

 

** ظرفیت و کارگردهای بسیج اصناف، سازندگی و سایر اقشار بسیج

علاوه بر نقش اساسی مردم، سازمان های مردمی و سازمان های مردم نهاد نیز می توانند در این افزایش تولید و رفاه هر ایرانی نقش داشته باشند، سازمان هایی مانند بسیج اصناف، بسیج سازندگی و کمیته امداد می توانند با اقدامات مناسب را برای افزایش تولید به کار ببنندند.

به عنوان نمونه بسیج اصناف به عنوان سازمانی که عضو هیئت عالی نظارت بر اصناف است، می تواند نقشی اساسی ایراد کند و مشکلات اصناف و بازاریان و کسبه را به گوش سیاست گذاران بخش خصوصی که اتاق اصناف و بازرگانی هستند برساند و رابط خوبی بین سیاست گذاران بخش خصوصی( اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون) و سیاست گذاران بخش دولتی و حاکمیتی( مجلس، دولت، قوه قضائیه) باشند.

بسیج اصناف می تواند ظرفیت های صادراتی را شناسایی کند و با ارتباط با سازمان های مسئول صادرات، این امر را تسهیل کرده تا با ارزآوری بیشتر، تولید تقویت و کشور به وضعیت مطلوبی برسد، اساسا کشورهایی که به صادرات فکر نکرده و برای آن هزینه و برنامه ریزی نکنند نمی توان در اقتصاد رقابتی فعلی دنیا نقشی داشته باشند، همانگونه که در بالا گفته شد ایران با کشورهای مهمی نظیر، ترکیه، عراق و روسیه مرز مشترک دارد و این کشورها با یک برنامه ریزی صحیح و منسجم می توانند مقاصد صادراتی محصولات ایران باشند، کشور سوریه نیز در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ایران باید بیشترین نقش را در بازسازی آن کشور بعد از جنگ های ویرانگر داشته باشد و این فرصت نباید به کشورهایی که تکفیری ها را تقویت می کردند داده شود، کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان.

بسیج سازندگی نیز سازمان مهم دیگری است که می تواند ظرفیت های تولید را شناسایی کرده و دست به کارهای بزرگی نظیر شهرک سازی،راه سازی و ساختمان سازی زده تا از این طریق فرصت های شغلی متعدد برای بخش خصوصی ایجاد شود.

 

 

ظرفیت‌شناسی زنجیره تأمین، تولید، توزیع و اشتغال گیلان در راستای اقتصاد مقاومتی

هر استانی باید ظرفیت های اقتصادی خود را بشناسد و از این طریق الگوی مناسب خود را طراحی کند، استان گیلان از آن دست استان هایی است که ظرفیت های اقتصادی متعدد برای پیشرفت دارد، جغرافیای بی نظیر این استان آن را محلی برای توریست های ایرانی و خارجی تبدیل کرده، هر چند استاندار سابق بنا ویژه بر بوم گردی در استان داشت اما این طرح نیاز به توجه ویژه به زیرساخت ها و فرهنگ بومی دارد.

محصولات کشاورزی این استان نظیر چای و برنج که کالاهای استراتژیک و مصرفی ایرانیان است اهمیتی ویژه کشاورزی این استان را بیش از سایر استان ها به نمایش می گذارد، هنوز آن چنان که باید هزینه، علم و سرمایه لازم جهت تقویت صنعت چای گیلان شکل نگرفته و این چای نمی تواند از لحاظ ذائقه با محصولات خارجی مقایسه کرد، فرآوری چای ایرانی نکته بسیار مهم و اساسی است که در این گرانی ها بسیار مهم تر از قبل باید بررسی شده تا یک بار برای همیشه این مشکل حل شود.

از دست رفتن زمین های کشاورزی استان گیلان و تبدیل شدن به ویلاهای متعدد و غیر اصولی نکته ای دیگر است که می تواند کشور را در خطر کمبود برنج قرار داده و برای توسعه اقتصاد مقاومتی باید توجه ویژه به آن کرد علاوه بر آن نگاه حمایتی بیش از پیش به برنج کاران و چای کاران گیلان و از بین بردن موانع تولید توسط دولت و مجلس می تواند گام بلندی دیگر در افزایش اشتغال استان باشد.

 

 

شبکه توزیع و تولید نیز بسیار مهم بوده و ایجاد سامانه های تولید و توزیع می تواند مشکل کشاورز و مردم را برای همیشه حل کند و گامی اساسی در جهت تقویت تولید برداشته شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه