عکاس: الهه فلاح

طبیعت زیبای تالاب بین المللی “امیرکلایه” با ویژگی های منحصر به فرد + تصاویر

ویژگی منحصر به فردی که سبب شده تالاب “امیرکلایه” در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله ی یک کیلومتری دریا قرار دارد.

طبیعت زیبای تالاب بین المللی “امیرکلایه” با ویژگی های منحصر به فرد + تصاویر

به گزارش ۸دی، تالاب بین المللی “امیر کلایه” که در گذشته آن را «شاله کل» نیز می‌نامیدند در بخش شیرجو پشت در شمال لاهیجان و در ۲۸ کیلومتری شمال غربی لنگرود در نزدیکی جاده بندر کیاشهر (حسن کیاده) به لنگرود قرار دارد و یکی از تالاب‌های منحصر به فرد استان گیلان است.

این تالاب دارای وسعتی به اندازه ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می رسد.

ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله ی یک کیلومتری دریا قرار دارد.

علاوه بر این تالاب امیر کلایه زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. یکی از گیاهان زیبایی که در این تالاب رشد می کند “پسته ی دریایی” است که در زبان محلی های این منطقه به آن “ثعله به اقلی” می گویند، محصول این گیاه لاله تالابی است.

این گونه ی گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما این تنها گیاه زیبایی نیست که در این منطقه می رویند گل های نیلوفر آبی سفیدی هستند که در این تالاب رشد می کنند و جذابیت منحصر به فردی را به وجود می آورند. در فصل زمستان‌ این تالاب محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است.

تالاب طبیعی امیرکلایه به دلیل قرار گرفتن در روستای امیرکلایه به همین نام در این استان خوانده می شود. این آبگیر در ۴۶ کیلومتری شمال شهرستان لاهیجان و شهرهای لنگرود و بندر کیاشهر در استان گیلان واقع شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه