دریای کاسپین باعث افزایش روابط تجاری بین ایران و روسیه می‌شود

استاندار گیلان با اذعان به اینکه دریای کاسپین عاملی تاثیرگزار در ایجاد روابط با کشور روسیه است گفت: دریای کاسپین در مباحث امنیتی، منطقه‌ای و مراودات تجاری و اقتصادی و صیانت از دریای خزر، باعث شکل‌گیری روابط تأثیرگذار بین دو کشور شده است.

دریای کاسپین باعث افزایش روابط تجاری بین ایران و روسیه می‌شود

به گزارش هشت دی،مصطفی سالاری در مراسم روز ملی روسیه در محل سرکنسولگری این کشور در رشت با بیان اینکه باید توسعه، روابط و همکاری مشترک بین دو کشور بیشتر شود اظهار کرد: دو کشور ایران و روسیه از گذشته باهم روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی مشترک و بسیار زیادی داشتند که نقطه مثبت و درخشان این همکاری شکل‌گیری برجام بوده است.

وی با اشاره به ماهیت اصلی برجام گفت: برجام به گفته کارشناسان اگرچه ماهیت اصلی آن سیاسی بوده اما تأثیر اقتصادی و تجاری ویژه و زیادی برای دو کشور ایران و روسیه داشته است.

استاندار گیلان با اذعان به اینکه دریای کاسپین عاملی تاثیرگزار در ایجاد روابط با کشور روسیه است تصریح کرد: دریای کاسپین یک ظرفیت بسیار مهم برای ایران و استان گیلان است که در مباحث امنیتی، منطقه‌ای و مراودات تجاری و اقتصادی و صیانت از دریای خزر، باعث شکل‌گیری روابط تأثیرگذار بین دو کشور شده است.

سالاری با تأکید بر رفع موانع موجود در روابط تجاری بین ایران و روسیه افزود: استان گیلان می‌تواند با ایجاد روابط گسترده‌تر با کشور روسیه، باعث توسعه اقتصادی و اشتغال در منطقه شود که انتخاب رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان به‌عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه تأثیری بسیار زیاد در عملی شدن این امر دارد.

وی نقش رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در رفع موانع کوچک اقتصادی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: اگر روابط تجاری بین دو کشور گسترده‌تر شود شاهد ملاحظه آثار این روابط در منطقه خواهیم بود هرچند نقش‌آفرینی بین‌المللی استان گیلان و پیشگام بودن در توسعه روابط  بین دو کشور در راستای اراده سران کشورهای روسیه و ایران است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از برگزاری جلسه و کمیسیون همکاری بین کشور ایران و روسیه در هفته آتی خبر داد و گفت: اگر می‌خواهیم روابط تجاری، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور تسریع و با تدوین سازوکارهای به روابط و مراودات تجاری بین دو کشور زیاد شود باید چنین جلساتی را بیشتر برگزار کنیم.

سالاری با اذعان به اینکه اقدامات انجام‌شده در استان گیلان برای افزایش روابط بین دو کشور محدود به استان گیلان نیست تصریح کرد: انجام کارهایی مانند ایجاد راه‌آهن، بندرها و تدوین مقررات برای تسهیل در مبادلات تجاری که در استان گیلان انجام‌شده مختص به این استان نبوده و‌ قطعاً می‌توان از این ظرفیت در توسعه روابط ملی بین دو کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه آثار اقدامات و پیگیری‌های مرتبط با توسعه روابط دوطرفه در استان گیلان نظیر راه‌آهن، بندرها و نیز تدوین مقررات برای تسهیل و تسریع مبادلات تجاری صرفاً محدود به گیلان نیست، افزود: مجموع امور مذکور نقش و آثار ملی دارند که امیدواریم از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه