صادرات ۳۲ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی استان گیلان در سال ۹۷

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به میزان صادرات شرکت‌های تعاونی استان گیلان در سال ۹۶ گفت: شرکت‌های تعاونی در استان موفق به صادرات ۱۸ میلیون دلار محصولات فلزی، کشاورزی، به کشورهای مختلف شده‌اند که این میزان در سال ۹۷ به ۳۲ میلیون دلار رسیده است.

صادرات ۳۲ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی استان گیلان در سال ۹۷

به گزارش هشت دی،عباس علیزاده  با اشاره به تعداد تعاونی‌های فعال در استان گیلان اظهار کرد:  تعاونی‌ها کمک بسیار زیادی به مردم در عرصه‌های مختلف می‌کند که در استان  بیش دو هزار ۶۰۰ تعاونی فعال با ۳۱۳ هزار جمعیت فعال و عضو دارد.

وی  با تأکید بر نقش مهم اداره تعاون کار و ‌رفاه اجتماعی در ارائه خدمات به مردم بیان کرد: ۷۰ درصد حمل‌ونقل عمومی استان چه برون‌شهری و درون‌شهری، ۱۰۰ در صد انجام صید ماهی توسط تعاونی‌های پره صیادی و ۴۰ درصد گوشت سفید استان گیلان توسط اداره تعاون کار رفاه و امور اجتماعی تولید می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت این نهاد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اذعان به اینکه برخی موسسه‌های تعاونی اعتباری باعث بدبینی مردم نسب به این نهاد شده است، تصریح کرد: بسیاری از مردم هنوز تصور دارند که تعاونی به شکل تعاونی مصرفی اوایل انقلاب است درحالی‌که در دنیا بسیاری از  کارتل‌های اقتصادی در تعاونی‌ها انجام می‌شود هرچند که اخیراً وجود برخی موسسه‌های تعاونی اعتباری باعث ایجاد بدبینی مردم نسبت به این نهاد شده است.

وی با اشاره به نقش رسانه در تغییر نگرش مردم نسبت به تعاونی‌ها افزود: رسانه نقش بسیار پررنگ در تغییر نگرش مردم نسبت به حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف دارد لذا از متولیان رسانه خواهشمندم که نسبت به تغییر نگرش مردم به تعاونی‌های کشور مثل همیشه به‌خوبی عمل کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه برای افزایش مشارکت مردم سعی در تشکیل تعاونی‌های بزرگ داریم، بیان کرد: اگر مردم را در هر عرصه‌ای  مشارکت دهیم در آن زمینه قطعاً موفق می‌شویم به همین دلیل طبق قانون یکی از اهداف مهم وزارت کار رفاه و امور اجتماعی تشکیل تعاونی‌های بزرگ در هر شهرستان و مشارکت مردم در حوزه  اقتصادی است.

وی با اذعان به اینکه در اجرای تأسیس شرکت تعاونی توسعه عمران کوتاهی شده  است، گفت: اجرای این طرح در سال ۸۸ به تصویب رسید و تا به امروز در اجرایی شدن آن کوتاهی شده است هرچند در سال گذشته در دو شهرستان سیاهکل و تالش شرکت تعاونی توسعه عمران تشکیل‌شده است که باید این روند را افزایش دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه عمران را یک تکلیف دانست و‌ افزود: باید مردم را در همه عرصه‌ها مشارکت دهیم و طبق ابلاغیه وزارت خانه، باید هرسال این شرکت‌ها تأسیس و از ظرفیت مردم استفاده کنیم لذا از تمام مدیران  شهرستانی خواسته‌ام تا به این امر توجه ویژه کنند.

علیزاده اشاره به روند تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه عمران  در پنج شهرستان گیلان تصریح کرد: برای اینکه یک شرکت تعاونی توسعه عمران افتتاح شود باید نیم درصد جمعیت آن شهرستان با سرمایه ۳۰۰ میلیون تومان به عضویت این شرکت در آینده که این امر در شهرستان‌های، رشت، لاهیجان، صومعه‌سرا، ماسال و فومن در حال انجام است.

وی لازمه توسعه یک شهرستان را مشارکت دادن مردم در امور مختلف عنوان کرد و گفت: ابلاغیه که وزارت خانه به ما می‌دهد حداقل تعداد تشکیل شرکت تعاونی توسعه عمران است ولی امسال به همه شهرستان‌ها دستور دادیم تا این امر  را کامل اجرایی کنند زیرا انجام این کار مردم را درگیر کارهای اجرایی شهرستان می‌کند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اذعان به اینکه برای شرکت تعاونی توسعه عمران، به‌صورت مجزا برای آن قانون تصویب‌شده است، افزود: طبق این قانون دستگاه‌های  دولتی می‌توانند بدون ثبت  تشریفات، خدمات قابل‌واگذاری را به این شرکت‌ها بدهند تا به توسعه شهرستان کمک کند.

علیزاده با اشاره به میزان صادرات شرکت‌های تعاونی استان گیلان در سال ۹۶ بیان کرد : علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، شرکت‌های تعاونی در استان موفق به صادرات ۱۸ میلیون دلار محصولات فلزی، کشاورزی، به  کشورهای مختلف شده‌اند که این میزان در سال ۹۷ به ۳۲ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه  قانون بیست درصد معافیت بیمه باید اعمال شود، گفت: این قانون به دلیل نبود منابع کافی در کشور تا به امروز اجرایی نشده و اگر این معافیت اعمال شود بسیار برای شهرستان و استان  مثمر ثمر  است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بخش مهمی از درآمد دولت را برمبنای مالیات بر ارزش‌افزوده دانست و افزود: شرکت‌های تعاونی باید مالیات بر ارزش‌افزوده را  بدهند و عقیده ماهم بر این است ولی باید افراد حقیقی در قالب صنف دارند کار می‌کنند هم این مالیات را پرداخت کنند.

علیزاده  با اشاره به فعالیت شرکت‌های تعاونی توسعه عمران در کارهای اجرایی شهرستان‌های مختلف گفت: تاکنون دو شرکت تعاون توسعه عمران در استان گیلان تأسیس شده است که می‌توانند در انجام پروژه و کارهای اجرایی شهرستان کمک کنند و در اجرایی شدن آن باید از اعضای شرکت استفاده شود که این امر نشان‌دهنده نگاه اشتغال‌زایی این شرکت است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه