شالیکاران گیلانی برای خزانه‌گیری برنج به شرایط جوی توجه کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان گفت: از شالیکاران می‌خواهیم خزانه‌گیری برنج را بر اساس تقویم زراعی و شرایط جوی انجام دهند.

شالیکاران گیلانی برای خزانه‌گیری برنج به شرایط جوی توجه کنند

به گزارش ۸دی مسعود الماسی اظهار کرد: به عموم کشاورزان گیلانی توصیه می‌کنیم برای خزانه‌گیری برنج و نشاکاری به تقویم زراعی و شرایط جوی استان بیشتر توجه کنند تا در حین عملیات کشت و کار در اراضی خود با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان بارش باران و شرایط جوی مساعد استان را متذکر شد و افزود: هم‌اکنون شخم اول در حدود ۷۷ درصد از شالیزارهای گیلان معادل ۱۸۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده به طوری‌که درصد آن در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

الماسی استفاده بهینه از آب باران ،‌ نزولات جوی و روان آب‌ها برای انجام شخم اراضی شالیزاری توسط کشاورزان گیلانی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: با توجه به شرایط جوی مساعد کنونی و بارش‌های باران انتظار داریم کشاورزان نیز از این وضعیت برای انجام شخم اراضی به نحو مطلوبی استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان از طراحی یک تقویم زراعی کشت و کار برنج در استان سخن گفت و ضمن توصیه به شالیکاران برای اجرای آن تصریح کرد:‌ این الگوی کشت پس از تدوین جهت اجرا به تمامی مراکز جهاد کشاورزی مستقر در شهرستان‌های استان گیلان ارسال شده است.

وی با تأکید بر انجام فعالیت خزانه‌گیری برنج طبق تقویم زراعی تدوین شده افزود: این تقویم با در نظر گرفتن ‌اقلیم، وضعیت آب و هوایی،‌ شرایط دمای هوا، وضعیت منابع آب و سایر عوامل مرتبط تدوین شده است بنابراین انتظار داریم کشاورزان گیلانی فعالیت کشت و کار خود را بر مبنای آن تنظیم کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان از اجرای عملیات خزانه‌گیری برنج به صورت موردی در برخی از شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: به این دسته از شالیکاران توصیه می‌کنیم برای کاهش بیماری‌های قارچی و سایر عوامل مرتبط نسبت به هوا دهی خزانه‌های برنج خود اقدام کنند.

الماسی مشارکت کشاورزان در امر لایروبی و پاکسازی انهار و مسیرهای فرعی نهرهای آبیاری را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌ کشاورزان برای استفاده بهینه از روان آب‌ها جهت آبگیری آب بندان‌های مستعد و ذخیره آب می‌توانند نسبت به بستن دهانه خروجی آب بندان‌ها با هماهنگی عوامل ذیربط اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در هنگام انجام عملیات شخم اول شالیزارها کشاورزان برنجکار باید از کودهای پایه مخصوص استفاده کنند خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر کشاورزان گیلانی می‌توانند کود‌های پایه یارانه‌دار خود را از طریق کارگزاری‌های رسمی کود و یا شرکت تعاونی روستایی خریداری کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه