کارشناس انرژی مطرح کرد؛

میزان مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین جهانی/ بخش کشاورزی ۹۲ درصد کل منابع آب کشور را استفاده می کند

نادری گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۲ درصد کل منابع آب کشور است و در بخش شرب هر ایرانی ۲ برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می‌کند.

میزان مصرف آب در ایران ۲ برابر میانگین جهانی/ بخش کشاورزی ۹۲ درصد کل منابع آب کشور را استفاده می کند

به گزارش هشت دی،رضا نادری کارشناس انرژی  با اشاره به آمار تبخیر در کشور تصریح کرد: میزان تبخیر در کشور به دلیل شرایط گرم و خشک بالاتر از متوسط جهانی است و بنابر آمارهای موجود حدود ۷۰ درصد است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه تبخیر منابع آب، دلیل عدم مدیریت منابع آب بویژه آب‌های پشت سد است، تصریح کرد: توسعه بیش از ظرفیت بخش کشاورزی از برنامه دوم توسعه شروع شد، امری که فشار مضاعفی را بر منابع آبی کشور وارد کرد و از سویی با کشت محصولات آب بر مانند هندوانه و برنج فشار چندین برابر شد.

وی با بیان اینکه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی دنیا ۷۰ درصد است، اظهار کرد: متاسفانه مصرف آب در بخش کشاورزی  ۹۲ درصد کل منابع آب کشور  است  و در بخش شرب خانگی، بر اساس آمار‌ها هر ایرانی ۲ برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می‌کند.

نادری بیان کرد: هر ایرانی آلاینده‌های بیشتری نسبت به شهروندان سایر کشور‌ها تولید می‌کند، این در حالی است که از سال ۲۰۳۳ مقررات زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌ای در حوزه کاهش آلاینده‌های هوا وضع خواهد شد که در صورت ادامه این روند ایران جریمه‌های سنگین زیست‌محیطی را متحمل خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به چالش‌های کشور در حوزه آب در بخش معادن گفت: خوشبختانه سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری در زمینه آب در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری وضع شده است و سندی که این شورا تدوین کرده، تقریبا سندی  جدید است و در آن به سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری تاکید شده است.

گفتنی است؛ میزان سرانه آب تجدیدپذیر ساﻻنه کشور از میزان حدود ۱۳۰۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۰۰، به حدود ۱۴۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۳، تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب حادتر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه