پائیز برای دانشجویان خوابگاهی گیلانی رمانتیک نیست/ «دراکولا»؛ مهمانی که آسایش را از میزبان گرفته است

دراکولا، حشره‌ای به نام «پدروس‌» است در فصل تابستان و اوایل پاییز در استانهای شمال کشور دیده می‌شوند.

پائیز برای دانشجویان خوابگاهی گیلانی رمانتیک نیست/ «دراکولا»؛ مهمانی که آسایش را از میزبان گرفته است

به گزارش هشت دی،اگر در اوخر فصل تابستان به مناطق شمال کشور سفر کرده باشید حتما حشره دراکولا یا  پدروس‌ را دیده اید. این حشره بیشتر در زمان برداشت محصول برنج و در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز در استانهای شمال کشور زیست می‌کند. پدروس واقعا برای کسانیکه با این حشره و راه‌های جلوگیری از گزیدگی این حیوان پر آزار آشنایی ندارند، دراکولاست.

این حشره نیش نمیزند بلکه آرام روی پوست حرکت می‌کند و سم و زهر نه‏ چندان قوی خود را ترشح می‏کند. با بوی بدن انسان به آن نزدیک می‏شود و قسمت ‏های بدون پوشش بدن یعنی صورت، گردن، دست و پا را می‌گزد.
شاید وجود این حشره در استانهای شمالی برای مسافرانی که چند روزی را برای تغییر حال و هوا به گیلان سفر کرده اند، اذیت کننده نباشد، ولی قطعا برای دانشجویان غیر بومی استان که راه مبارزه با این حشره موذی را بلد نیستند، آزاردهنده است. یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه‌های گیلان می‌گوید: با وجود اینکه پنجره اتاق‌های خوابگاه را توری نصب کردند اما باز این حشره در خوابگاه دیده شده و موجب گزیدگی دانشجویان می‌شود.

او می‌افزاید: دانشجویان ورودی جدید که از شهر‌های دیگر آمده اند و آشنایی با این حشره ندارد، بیشترین صدمه را می بینند، اما ما که چند ترم در خوابگاه اسکان داریم تقریبا یاد گرفته ایم چگونه با این حشره مقابله کنیم.

این دانشجو می‌گوید: در این فصل سال که رطوبت بالاست، از وجود دراکولا آسایش نداریم، حتی به لباسهایمان هم می‌چسبد.

به همین بهانه سراغ رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  رفتیم. او می گوید: وقتی این حشره روی بدن حرکت می‌کند، نباید آن را کشت؛ این کار باعث تخلیه تمام ترشحات بدن حشره بر پوست و صدمه‌های پوستی بیشتر و شدیدتر وارد شود. بهترین روش آن است که آرام آن را از بدن دور کنید. سپس محل احتمالی حرکت حشره را با آب و صابون بشویید.

دانشجویان گیلانی مراقب دراکولا باشند/ راه‌های درمان گزیدگی «پدروس»
محمد صادق اسلامی ادامه می دهد: این نوع حشره به خاطر رطوبت هوا در گیلان در فصل‌های تابستان و اولیل پاییز وجود دارد.

او به دانشجویانی که در خوابگاههای دانشگاه های گیلان اسکان دارند توصیه می کند: این حشره در شب به سوی نور و روشنایی جلب می‌شود و به‏ راحتی در سقف و دیوار اتاق قابل‌مشاهده است. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که دانشجویان ‏با دستکش مخصوص یا حشره ‏کش آن ها را شکار، و از تماس مستقیم  دست‏ با آن خودداری کنند.

وی در مورد راه پیشگیری از گزیده شدن این حشره می‌افزاید: برای کنترل حشره، نصب توری و پشه ‏بند در محل خواب لازم است ‏ و کم کردن شدت نور و استفاده از حشره‏ کش  ازدیگر روش‏های مبارزه با این حشره است.

دانشجویان باید هنگام جمع کردن لباس‏ها آن‌ها را بتکانند و قبل از پوشیدن دقیقا بازرسی کنند تا حشره از طریق لباس با پوست تماس پیدا نکند.

دانشجویان گیلانی مراقب دراکولا باشند/ راه‌های درمان گزیدگی «پدروس»
اسلامی می‌افزاید: با توجه به غلظت و میزان سم ترشح شده وهمچنین میزان حساسیت فرد، عارضه گزش دراکولا از قرمزی مختصر، سوزش و خارش تاول و عفونت پوست متغیر است.

وی با اشاره به راه درمان گزیدگی دراکولا می‌گوید: تاول و التهاب ناشی از سم این حشره درمان خاصی ندارد و حداکثر چند روز طول می‌کشد تا خوب شود؛ البته  اگر ترشح سم در نواحی حساس بدن مانند دور چشم که دارای چین و چروک و پوست نازک است اتفاق بیفتد، شدت و درد تاول‏ها بیشتر می‌شود و باید به دقت شسته شود.

فرخی/////دانشجویان گیلانی مراقب دراکولا باشند/ راه‌های درمان گزیدگی «پدروس»
او می‌افزاید: درصورت گزیده شدن به وسیله این حشره بهتر است یک سری از اقدامات را انجام داد؛ حداقل بین ۳ تا ۵ بار محل را با آب و صابون خنثی بشویید. الکل و هیچ ماده تحریک‌کننده‌ای روی محل تماس نزنید، از زدن موادی مانند ماست، سیب‏ زمینی و مواد مشابه به محل گزش خودداری کنید. اگر محل گزش قرمزی و خارش داشت، می‏توانید از یک پماد موضعی ضعیف استفاده کنید. پس از درمان ممکن است رنگ پوست محل ترمیم تا مدتی تیره یا قهوه‏ای باشد، اما نگران نباشید زیرا بعد از مدتی حتما برطرف می ‏شود.
رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید می کند که هر ساله بازرسان دانشگاه علوم پزشکی در فصل تابستان از خوابگاه‌های دانشگاه‌های گیلان بازدید می کنند و اگر از نظر بهداشتی مناسب نباشد، گزارش می دهند.
آرمان آذرگون، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن تائید این موضوع می گوید: هرساله دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خاطر از بین بردن این حشره، خوابگاه ها را سم پاشی می کند و همچنین برای اتاق ها توری نصب کرده است. اما چون این حشره بسیار ریز از راه های مختلف ممکن است خود را به محل خواب و استراحت دانشجویان برساند، دانشجویان هم باید مراقب باشند و به نکات درمان و پیشگری از گزیدگی این حشره توجه بیشتری کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه