یک کارشناس مذهبی در دانشگاه گیلان:

تکنولوژی که در آن یاد خدا نباشد آفت ایمان است/ اعتکاف فرصتی برای بازگشت به بندگی خداست

کارشناس مذهبی در دانشگاه گیلان گفت: تکنولوژی که در آن اخلاق و معنویت نباشد، آینده ی خوبی برای انسان نخواهد داشت.

تکنولوژی که در آن یاد خدا نباشد آفت ایمان است/ اعتکاف فرصتی برای بازگشت به بندگی خداست

به گزارش هشت دی، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن سمیعی در نخستین روز از ایام البیض در مسجد باقرالعلوم(ع) دانشگاه گیلان با بیان اینکه همه ی معتکفین دعوت شده اند اظهار داشت: انسان باید به قدر و ارزش خود آگاه باشد.

وی ضمن گریزی به مثنوی معنوی تصریح کرد: انسان از ارزش و قیمت هر چیزی آگاهی دارد اما مقام و ارزش والای خود را نمی داند.

سمیعی ضمن تبریک ایام ولادت مولا علی(ع) گفت: ابن ابی الحدید از اهل سنت است اما در باره ی امام علی (ع) می گوید بهترین فرد امروز در بهترین مکان دنیا به دنیا آمده است.

این کارشناس مذهبی افزود: مولا علی(ع) در ۱۳رجب سال ۳۰ عام الفیل در کعبه به دنیا آمد، نخستین کسی که میبیند فاطمه بنت اسد علی(ع) را در بغل دارد حضرت رسول(س) است، آن زمان حضرت به پیامبری مبعوث نشده بود بلکه ۱۰ سال بعد در ۲۷ رجب به پیامبری مبعوث می شود.

وی با بیان اینکه  رجب ماه ریزش رحمت الهی بر بندگان خداست اظهار کرد: در نخستین روز ماه رجب شکافنده‌ی علم ها باقرالعلوم(ع) پا به زمین می گذارد و امروز نیز حضرت امیر (ع) و در ۲۷ این ماه نیز بعثت را داریم، همه ی اینها برای این است که ما خودمان را پیدا کنیم.

سمیعی با بیان اینکه ظواهر دنیا ما را به خود مشغول کرده است گفت: دنیا با عناوین مختلف ما را فریفته و دل و جان و روح ما را به خود جذب کرده است.

وی ادامه داد: اینکه آیات قرآن مدام به ما می گوید واذکروالله ذکرا کثیرا به این دلیل است که غفلت ما کثیر است و خودمان را از یاد برده ایم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به کافی نبودن ذکر لسانی برای یاد کردن خدا یاد آور شد: درست است که باید به ذکر لسانی عادت کنیم اما تنها این برای حل مشکل و سعادت ما کافی نیست.

سمیعی در تکریم شخصیت علامه طباطبایی گفت: قبل از انقلاب پروفسور  هانری کوربن به ایران آمد تا علامه طباطبائی مفسر المیزان را زیارت کند و مجهولات علمی خود را از آن اسلام شناس بزرگ سوال کند، خودش نقل می کند که چنان سفر جذاب و معنوی بود که من غرق در شخصیت این مرد بزرگ شدم سخنانش چنان دل نشین بود که من فریفته ی او شدم.

وی افزود: این پروفسور اعتراف می کند که در کتاب پیامبر اسلام هیچ خرافات و موهوماتی نیافتم، و دلیل این حرف نیز این است که در قرآن بیش از ۹۹۰ آیه انسان را به سوی تفکر و تدبر دعوت می کند خداوند می گوید این مثال ها را در قرآن آوردیم تا انسان تفکر و تعقل کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تأکید قرآن برای به سوی خدا رفتن بندگان گفت: قرآن می گوید بیایید بالا؛ پایین خبری نیست، اگر همه ی زندگی خوردن و خوابیدن و هوی و هوس باشد حیوانات هم بهتر از ما می خورند و اطفا غرایض می کنند.

وی ایام اعتکاف را راهی برای رسیدن به این تعالی دانست و خاطر نشان کرد: باید حرمت این خانه را داشته باشیم و از حرمت و وقار این خانه نکاهیم ما آمدیم اینجا تا مالک نفس خود باشیم و الا خدا که نیازی به نماز و روزه ی ما و حتی پیامبران خویش ندارد.

سمیعی با بیان اینکه ما باید خویشتن خویش را در یابیم متذکر شد: بهترین الگو پس از پیامبر امام علی(ع) است این مولود کعبه بهترین الگو برای ماست، علی (ع) فرمود ما را از مقام ربوبیت پایین بیاورید چرا که برخی برای ایشان مقام الوهیت قایل شدند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مولود کعبه آمد تا دست ما را به دست صاحب کعبه بدهد، حب خدا علی(ع) و فرزندان علی هستند اگر می خواهیم به حب الهی برسیم باید به عظمت و بزرگی علی زانوی ادب بزنیم.

وی با بیان اینکه جرج جرداق مسیحی برخی خطبه های امام را بیش از ۲۰۰ بار میخواند و هر بار معنای جدیدی از آنها استنباط می کرد گفت: مایه ی شرمندگی است اگر از یک شیعه بپرسیم نهج البلاغه چند خطبه دارد نداند.

سمیعی با بیان اینکه باید در این ایام ارتباط معنوی و اتصال قلبی خود را با معصومین بیشتر کنیم گفت: ما باید به ساحت مقدس خلیفه خدا معرفت داشته باشیم مگر در زیارتش نمی خوانیم سلام بر تو ای چشم خدا در بین بندگان، چه خوب که علاقه ی ما از روی معرفت باشد.

وی با بیان اینکه امروز مردم اسیر گرداب فضای مجازی شده اند تاکید کرد: اینها برای دور کردن ما از مسیر عبودیت است اعتکاف فرصتی برای بازگشت به مقام بندگی خداست، اگر علم و تکنولوژی در مسیر ایمان نباشد می شود آفت اخلاق انسان خواهد شد.

سمیعی گفت: تکنولوژی که در آن اخلاق و معنویت نباشد، صنعت و علمی که در آن یاد خدا نباشد آینده ی خوبی برای انسان نخواهد داشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کتاب «من مسیحی نیستم» برتراند راسل اعتراضی به انحراف دین توسط کشیش ها بود گفت: وی اعتقاد داشت خرافاتی که به دین مسیح وارد شده بود نمیتوانست هادی بشریت باشد.

وی افزود: جای تاسف است که دانشجوی جوان ما گردنبد صلیب می اندازد و می گوید اسلام چیزی ندارد می خواهم غسل تعمید کنم در حالیکه خود مسیحیان خواستار مسلمان شدن هستند!

سمیعی ضمن اشاره به فرمایشات حضرت امام (ره) مبنی بر اصلاح و رسیدن به حساب خود تصریح کرد: تا خود را اصلاح نکنیم نمی توانیم کشور را اصلاح کنیم، محاسبه نفس یعنی اینکه از خودمان شروع کنیم سپس ببینیم ایراد کار کجاست.

این کارشناس با بیان اینکه انسان ابتدا باید به دنبال اصلاح خود باشد تأکید کرد: وقتی انسان خودش را اصلاح کرد آن وقت باید به دنبال اصلاح دیگران برود اگر می خواهید کشور شما مستقل باشد که دیگران نتوانند در آن دخالت کنند از خودتان شروع کنید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه