روز شمار تاریخ گیلان / هشتم فروردین؛

تغییر نام بندر انزلی به دستور رئیس الوزرا / اعتراض مردم تالش به ظلم نظامیان در منطقه

در چنین روزی و بنا به مصوبه دولت وقت و به درخواست رئیس الوزرا نام بندر انزلی تغییر پیدا کرد.

تغییر نام بندر انزلی به دستور رئیس الوزرا / اعتراض مردم تالش به ظلم نظامیان در منطقه

به گزارش ۸دی، هشتم فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، مردم تالش از اجحاف نظامیان نسبت به خود شکایت کردند. پس از شکایت های متعددی که از اجحاف نظامیان مستقر در طوالش نسبت به مردم به پایتخت رسید، وزارت جنگ طی تلگرامی از رئیس تیپ شمال خواست که در این مورد تحقیق کرده، توضیح دهد. نظامیان تحت عنوان جریمه از مردم پول میگرفتند.(۱)

هشتم فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، نام بندر انزلی به بندر پهلوی تغییر پیدا کرد. رضا خان، رئیسالوزراء، در نامه ای به وزارت امور خارجه نوشت که به درخواست اهالی انزلی و پیشنهاد حکومت گیلان و تصویب هیأت دولت اسم بندر انزلی به بندر پهلوی تغییر کرد. «مراتب را به نمایندگان خارجی و مأمورین آن وزارت خانه در داخله و خارجه ابلاغ نمایید.»(۲) به همین مناسبت محمدحسین آیرم، رئیس تیپ شمال، رؤسای ادارات دولتی رشت و انزلی در اداره بلدیه انزلی گرد هم آمدند و جشن گرفتند.(۳)

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید محمد ایزدی ماسوله  از رزمندگان شهرستان فومن به شهادت رسید. وی متولد ۸ فروردین ماه ۱۳۶۲ بود و پیکر مطهرش در بهشت زهرا(س) تهران تدفین شد.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید علی مهدی زاده از رزمندگان شهرستان انزلی در عملیات فتح المبین به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۳۱ بود.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، علی برزگر از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه میشلان به شهادت رسید. وی متلود دوم دی ماه ۱۳۴۵ در آستارا بود و از تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به مناطق عملیاتی اعزام شد و پیکر مطهرش در منطقه عملیاتی جاوید الاثر شد.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، یک گیلان ترور شد. شهید علی اکبر علیرضا نژاد ۲۰ مهر ماه ۱۳۱۵ در روستای گوهران آستانه اشرفیه در استان گیلان متولد شده بود و هشتم فروردین ماه ۱۳۶۵ در آستانه اشرفیه ترور شد و به شهادت رسید.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید مهدی اصلی و شهید ابراهیم عسگری از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسیدند. مهدی اصلی متولد روستای کیشه خانی ماسال بود.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید مهریار رحیمیان در منطقه عملیاتی سیدصادق به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۷ در خیابان حکیم‌ نظامی آستارا بود.

هشتم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید بهمن مهدی نژاد مقدم در منطقه سید صادق عراق به شهادت رسید. وی متولد دوم فروردین ماه ۱۳۳۹ بود و از سپاه به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهرش در محل زادگاه او تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵؛ ص ۱۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ۶، ص ٢۵. موضوع به اجرای احکام توسط نظامیان مربوط میشد که از طرف کارگزاری و عدلیه وارد عمل میشدند، اما عملکرد نادرست آنان موجب شکایت مردم میشد. رئیس تیپ شمال برای ختم موضوع، به جای عقبنشاندن نظامیان و واگذاری امور به ادارات، افرادی را به عنوان «مرتکبین آنتریک» دستگیر و زندانی کرد. (همان، ص ٢۴) به دلیل اعمال راهحل نادرست بار دیگر به فرمانده تیپ شمال دستور داده شد نظامیان در اجرای احکام دخالت نکنند. (همان، ص ٢٣).

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵؛ ص ۱۲؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٢٣-١٠-۴٨-١٣٠۴.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵؛ ص ۱۲؛  اسناد وزارت امور خارجه، ١۶-١٠-۴٨-١٣٠۴. «نخستین مرحله در تغییر اسامی شهر های ایران، از شروع دوره جدید تاریخ معاصر کشور، از زمان تثبیت رضا خان سردارسپه به عنوان چهره مقتدر مملکت آغاز میشود؛ یعنی از اواخر سال ١٣٠٣ که رضا خان بحران های سیاسی چون ماجرای جمهوری و کشته شدن ماژور ایمبری (ویس قنسول آمریکا)، لشکرکشی خوزستان را پشت سر گذاشته بود. در ٣٠ اسفند ١٣٠٣ سرتیپ محمدحسین خان آیرم، فرمانده تیپ مستقل شمال، طی تلگرافی به رضا خان اظهار داشت: «اهالی انزلی تقاضا کرده اند که انزلی به نام بندر پهلوی نامگذاری شود که با موافقت رضا خان، هیأت دولت در جلسه ٨ فروردین ١٣٠۴ش، این درخواست را تصویب کرد. اندکی بعد سرتیپ فضل الله خان بصیردیوان (زاهدی) که به جای سرتیپ محمدحسین خان منصوب شده بود؛ در اول پاییز ١٣٠۴ دهکده سلاخ را به بصیرآباد، تغییر نام داد و نام آق قلعه استرآباد به پهلوی دژ تبدیل شد. در اول اردیبهشت ١٣٠۵، که با جریان تاجگذاری رضاشاه مصادف بود، وزارت داخله به ریاست وزرا اطلاع داد که بر اساس گزارش واصله از نظمیه ارومیه اسم شهر به رضائیه تبدیل شده و اعلانی هم از طرف مصادر نظامی، راجع به این مسئله در شهر منتشر شده است.» (روستایی، محسن ، تاریخ نخستین فرهنگستان ایران به روایت اسناد، تهران، نشر نی، ١٣٨۵ش، ص ٢۵۵.)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه