روز شمار تاریخ گیلان / 8 بهمن؛

ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی، دو نفر از گیلانیان توسط نیروهای سازمان منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

ترور ۲ گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، هشتم بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، سفیر جدید عثمانی وارد انزلی شد. محیی الدین پاشا(۱) سفیر جدید دولت عثمانی امروز وارد انزلی شد؛ و گفته می شود پنج شنبه آینده به تهران خواهد رسید.(۲)

هشتم بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزارت معارف بر مالکیت قانونی ایران بر مدرسه روسی غازیان تأکید کرد. وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه پس از تحقیقاتی که به عمل آورد و با استناد به آگاهیهای ارائه شده از سوی اداره معارف گیلان، در نامه ای که امروز به وزارت امور خارجه نوشت افتتاح مدرسه روسی غازیان را موافق مقررات وزارت معارف ندانست و اضافه کرد که ساختمان این مدرسه هم طبق عهدنامه روس و ایران باید به دولت واگذار شود، اما روسها از تحویل آن ممانعت می کنند. وزارت معارف از وزارت امور خارجه خواست موضوع را پی گیری کند.(۳)

هشتم بهمن ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. عسگر حامدی سراجاری ۷ فروردین مه ۱۳۴۸ در لنگرود استان گیلان متولد شد و ۸ بهمن ماه ۱۳۶۱ توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

هشتم بهمن ماه ۱۳۶۶ شمسی، یک آستارایی ترور شد. فرشید گلبایانی ۱۵ خرداد ماه ۱۳۳۸ در استان گیلان متولد شد و ۸ بهمن ماه ۱۳۶۶ در جانبازی آستارا در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

 

پی نوشت:

۱- دوران مأموریت محیی الدین پاشا در اوایل سده اخیر در تهران همزمان با روی کار آمدن مصطفی کمال (آتاتورک) و تأسیس دولت جمهوری ترکیه بود. با این که در ورود به تهران به واسطه پیروزیهای مصطفی کمال پاشا بر یونان و احساسات ضد انگلیسی حاکم بر ایران با خرسندی مواجه گشت، اما طولی نکشید که زبری و نادانی محیی الدین پاشا که مرد خشن نظامی و خشکی بود، موجب گردید که این شادی و امیدواری چندان نپاید تا اینکه از سفارت ترکیه در تهران برکنار شد و به جای او ممدوح شوکت بیک که یک فرد ایران دوست بود به تهران آمد. (انتظام، خاطرات، صص ۱۵۲ و ۱۵۳).

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۴۴۸؛ روزنامه ایران، شم ۱۳۰۸، ص ۲.
۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۴۴۸؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۲- ۲۳- ۳۲- ۱۳۰۱

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه