روز شمار تاریخ گیلان؛ / 28 آذر؛

شایعه پراکنی روسها برای ترساندن ایران / ترور ۳ گیلانی توسط ضد انقلاب

روسها برای ترساندن ایران شایعه حمله نیروهای روسی با ۴۰ هزار سرباز به ایران را در رشت و انزلی منتشر کردند.

شایعه پراکنی روسها برای ترساندن ایران / ترور ۳ گیلانی توسط ضد انقلاب

به گزارش ۸دی، ۲۸ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، کنسول روسیه در رشت از ممنوعیت حمل برنج به روسیه اعلام نارضایتی کرد. «خاوین» کنسول روسیه در رشت که به دلیل دایر نبودن ساختمان کنسولگری رشت مدتی بود در انزلی حضور داشت، امروز در اولین ملاقاتش با کارگزار انزلی از ممنوعیت حمل برنج به روسیه ابراز نارضایتی کرد (۱) و گفت: چون مسئولین دولت ایران از اوضاع روسیه مطلع هستند باید اجازه دهند تا هفتاد و پنج هزار پوط برنج موجود و چهار صد و سی و پنج هزار پوط برنج را که قبلا بیعانه اش پرداخت شده است، به روسیه حمل بشود.(۲)

۲۸ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، گروهی قزاق وارد انزلی شدند.  گروهی قزاق که دیشب وارد انزلی شده بودند به همراه تعدادی ژاندارم که از قبل در انزلی حضور داشتند امروز به طرف رشت رهسپار شدند(۳).

۲۸ آذر ماه ۱۳۰۱ شمسی، شایعه تهاجم روسها با ۴۰ هزار نیرو در رشت و انزلی منتشر شد. قوام السلطنه در دیداری که امشب با سرپرسی لورن وزیر مختار انگلیس داشت درباره شایعاتی که پیوسته از انزلی و رشت مبنی بر آمادگی نیروهای نظامی روسیه به استعداد ۴۰ هزار نفر برای عبور از ایران و ورود به خاک عراق، می رسد از لورن نظر خواست. لورن گفت که تأییدی برای این خبر ندارد. لورن خطاب به کرزن نوشت که احتمالا این قضیه اقدام تازه روسها برای ترساندن دولت ایران است. با این حال خواست اگر خبر تازه ای در وزارت امور خارجه انگلیس وجود دارد برای او فرستاده شود.(۴)

۲۸ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، سرتیپ زاهدی به رشت رشت خواهد آمد. سرتیپ فضل الله زاهدی، فرمانده تیپ شمال، از بندر جز خبر داد که فردا راهی رشت خواهد شد و نایب سرهنگ احمد خان حکیمی امور تیپ را [در ترکمن صحرا] به عهده خواهد گرفت.(۵)

۲۸ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی،˜ مدارس بدون مجوز روسها در گیلان همچنان فعالیت می کند. رئیس اداره معارف و اوقاف گیلان به وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه خبر داد که سفارت شوروی متعهد شده بود ظرف یک ماه امتیاز قانونی مدارس خود در بندر پهلوی و رشت را گرفته، تقدیم این اداره کند. «تاکنون متجاوز از دو ماه است مدارس مزبوره افتتاح شده و هنوز ابلاغ رسمی افتتاح مدارس روسی به این اداره نرسیده است.»(۶)

۲۸ آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، نصرت الله علیپور از رزمندگان شهرستان رودسر در منطقه عملیاتی بستان به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید کلایه رودسر تدفین شد.

۲۸ آذر ماه ۱۳۶۱ شمسی، یکی از پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان رودسر یک حمله تروریستی به شهادت رسید. شهید علیرضا دادجو ۳۰ مهر ماه ۱۳۴۳ در شهرستان رودسر استان گیلان متولد شده بود و ۲۸ آذر ماه ۱۳۶۱ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه در سنندج به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید گلدشت رودسر تدفین شد.

۲۸ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، دو نفر از سربازان وظیفه شهرستان صومعه سرا در حملات تروریستی به شهادت رسیدند. شهید جواد معصومی پور ۲۵ مهر ماه ۱۳۳۹ در روستای چمثقال صومعه سرا در استان گیلان متولد شد و ۲۸ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در سردشت در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. وی از ژاندارمری ارومیه به این منطقه اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید چمثقال صومعه سرا تدفین شد. شهید حسن حق بین نیز ۱۴ تیر ماه ۱۳۴۲ در روستای پیشخان صومعه سرا در استان گیلان متولد شد و ۲۸ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید روستای ملاسرای صومعه سرا تدفین شد.

۲۸ آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، اسدالله قربانی از رزمندگان بخش شاندرمن شهرستان ماسال در یکی از مناطق  عملیاتی دفاع مقدس به شهادت رسید.

۲۸ آذر ماه ۱۳۶۵ شمسی، ایرج پورفتحی از رزمدگان شهرستان ماسال در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به شهادت رسید.

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، ص ۴۶۹۴- بعد از اعتراض کنسول روس، از طرف وزارت خارجه به گمرک دستور داده شد به روس ها اجازه حمل برنجی که خریده و حاضر داشتند داده شود. (اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۶۵، پ ۵، ص ۴۰).

۲- تلگراف رمز کارگزاری انزلی به وزارت خارجه، ۲۹/ ۹/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۶۵، پ ۵، ص ۴۰.

۳- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، ص ۴۶۹۴؛ روزنامه ایران، ۱/ ۱۰/ ۱۳۰۰، ص ۲.

۴-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛  FO E 14290 /14290 /34 ..

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵۶، ص ١٧.

۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۵؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢٩٧١٧٣٣٧.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه