روز شمار تاریخ گیلان / 7 آذر؛

ترور بخشدار ایران در ماسال / یک طلبه صومعه سرایی هم شهید شد

در چنین روزی، بخشدار وقت ماسال توسط ایادی آمریکا در سازمان منافقین در روستای مهدی خان محله ماسال ترور شد.

ترور بخشدار ایران در ماسال / یک طلبه صومعه سرایی هم شهید شد

به گزارش ۸دی، هفتم آذر ماه ۱۳۵۶ شمسی، حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدعلی صدرایی اشکوری. صدرایی اشکوری از واعاظ مطرح کشور بود که در رشت می زیست و دو نشریه دینی طلوع اسلام و پرچم اسلام را در منتشر می کرد. وی علائق دینی شدیدی داشت و علیه بهاییت فعالیت هایی انجام می داد. وی از چند نفر از مراجع وقت دارای اجازه نامه اجتهاد بود. صدرایی با رژیم شاهنشاهی مرتبط بود و در حمایت از آن رژیم منحوس اشعاری سروده است که در دیوان اشعارش موجود است (۱)

هفتم آذر ماه ۱۳۵۹ شمسی، عزت الله محمدزاده هریس  از شهدای بندر انزلی در ناوچه پیکان خلیج فارس و در عملیات مروارید به شهادت رسید. وی متولد ۱ فروردین ۱۳۳۷ انزلی بود و از نداجا به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در  گلزار شهدای انزلی تدفین شد.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک کشاورز در ماسال ترور شد. شجاع اسدی ۲ خرداد ماه ۱۳۱۱ در شهرستان ماسال استان گیلان متولد شد و ۷ آذر ماه ۱۳۶۰ در حالی که تنها یک کشاورز و مسئول آبدارخانه مسجد بود و در سطح شهر قهوه خانه داشت توسط عناصر سازمان منافقین در روستای مهدی خان محله ماسال ترور شد و به شهادت رسید.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک معلم در ماسال ترور شد. بیت الله شیرزاد متولد ۱ فروردین ۱۳۲۹ شهرستان ماسال استان گیلان بود و ۷ آذر ماه ۱۳۶۰ در حالی که دبیر آموزش و پرورش بود در روستای مهدیخان محله ماسال به همراه تعدادی دیگر ترور شد و به شهادت رسید.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، نادر خیرخواه بخشدار وقت ماسال (معروف به بخشدار ایران) ترور شد. نادر خیرخواه متولد ۴ فروردین ۱۳۳۲ روستای راجیر طاهرگوراب صومعه سرا بود و در حال خروج از مسجد توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسد.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، حسین اصغری از وعاظ جوان و  انقلابی شهرستان صومعه سرا ترور شد. حجت الاسلام اصغری در هنگام خروج از مسجد مهدی خان محله ماسال توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، علی فتوحی از رزمندگان ماسالی دفاع مقدس در مناطق عملیاتی به شهادت رسید.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی، محمد پورمحمدی از نیروهای کادر گیلانی ارتش ترور شد. شهید پورمحمدی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۴ در استان گیلان متولد شد و ۷ آذر ماه ۱۳۶۳ در حالی که از نیروهای کادر ارتش بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

هفتم آذر ماه ۱۳۷۳ شمسی، احمد زاهدیان سروندانی ۶ خرداد ۱۳۴۳ در شهر سنگر رشت متولد شد و ۷ آذر ماه ۱۳۶۳ در حالی که پاسدار انقلاب اسلامی بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای سروندان سنگر تدفین شد.

هفتم آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی، جانعلی خانی سوستانی ترور شد شهید خانی ۷ اردیبهشت ۱۳۴۲ در شهر لاهیجان گیلان متولد شد و ۷ آذر ماه ۱۳۶۳ در مریوان و در یک حمله مسلحانه به شهات رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای سوستان لاهیجان تدفین شد.

هفتم آذر ماه ۱۳۷۱ شمسی، محقق و نویسنده جهانگیر سرتیپ پور درگذشت. سرتیپ پور زمانی از یاران میرزا کوچک جنگلی در رشت بود ولی بعد از شهادت میرزا به خدمت رژیم پهلوی در آمد. وی به عنوان یکی از کارگزاران فرهنگی رژیم طاغوت در گیلان فعالیت می کرد و در عرصه های هنری و فرهنگی، محصولات مورد درخواست رژیم را تهیه و در میان مردم منتشر می کرد. پورزمانی در عرصه گیلان پژوهی فعالیت هایی انجام داده بود و کتبی منتشر ساخته بود. وی به عضویت سازمان فراماسونری نیز در آمد و در زمانی که منتخبین انتخابات مجلس شورای ملی به صورت یک امر سفارشی از سوی دربار انتخاب می شدند، سرتیپ پور به نمایندگی رشت در دوره ۲۱ و ۲۲ مجلس رسید(۲).

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان به نقل از دیوان احمدی، ص هشت-یازده و ۲۳۶-۲۳۸؛ آفتاب تبلیغ- شرح حال خطیب مبارز آیت الله میر محمد علی صدرایی اشکوری (ره)، محمدتقی ادهم نژاد، مجله مبلغان، مهر و آبان ۱۳۸۳، شماره ۵۹، ص

۲- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه