نمونه ی زن مبارز؛

بانو دباغ اسوه صبر و شکیبایی در بستر بیماری

مرضیه حدید‌چی ‌(دباغ) از زنان مبارز دوران ستم‌شاهی و اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور از ۲ روز گذشته به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان خاتم‌الانبیا‌ء تهران بستری است.

بانو دباغ اسوه صبر و شکیبایی در بستر بیماری

به گزارش ۸دی، به نقل از پرنیان گیل ، مرضیه حدیدچی، که فعالیت‌های سیاسی خود را تقریبا از سال ۱۳۴۶ با پخش و توزیع اعلامیه آغاز کرده بود، ‌در سال ۱۳۵۳ توسط ساواک دستگیر و به همراه دختر نوجوانش رضوانه به زندان افتاد و شدیدترین شکنجه‌ها را متحمل شد.

13911114134223537_photol

وی پس از انقلاب اسلامی یکی از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و به عنوان اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور مسئولیت سپاه همدان را بر عهده گرفت.

مسئولیت بسیج خواهران کل کشور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سه دوره‌، فرماندهی سپاه همدان، استاد دانشگاه علم و صنعت، استاد مدرسه شهید عالی مطهری، قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی از جمله مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی دباغ است.دباغ در دی ماه سال ۱۳۶۷ به عنوان عضوی از نمایندگان اعزامی امام خمینی(‌ره‌) برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف انتخاب شد.

دشمنان نظام اسلامی هسته مرکزی انقلاب را هدف قرار داده‌اند

وی از شاگردان سید محمدرضا سعیدی بود و با روحانیون مبارز همکاری داشت. در سال ۱۳۵۳ و پس از دو بار بازداشت توسط ساواک با کمک محمد منتظری و با پاسپورت جعلی از کشور خارج شد.
 1dabagh
دباغ ابتدا به لندن رفت و به‌مدت شش ماه در یک هتل، به عنوان نظافتچی در قبال مقداری غذا و جایی برای خواب مشغول به‌کار شد. او در فرانسه و انگلیس در اعتصاب غذاهایی برای آزادی زندانیان سیاسی ایرانی شرکت کرد. در عربستان سعودی به توزیع اعلامیه‌های امام خمینی در میان زائران می‌پرداخت اما بیشتر فعالیت‌های او در خارج از کشور مربوط به آموزش مبارزات چریکی در در سوریه و لبنان زیر نظر محمد منتظری و با حمایت موسی صدر می‌شد. او در برپایی یک اردوگاه نظامی در سوریه برای آموزش چریک‌های ضد شاه ایرانی مشارکت داشت و توانست نسل جوانی از ایرانیان مبارز را با تاکتیک‌های شبه‌نظامی آشنا کند.

اولین دستگیری‌ مرضیه حدید‌چی ‌(دباغ) توسط ساواک

مرضیه حدید‌چی ‌(دباغ) در پاسخ به این سوال که اولین دستگیری‌تان چه زمانی بود گفت : سال ۵۲٫ ساواک همه تلاشش را می‌کرد تا بتواند سر نخی پیدا کند. یکی از دانشجویان علم و صنعت مراسم عروسی‌اش را در منزل ما گرفت و در کارت دعوت، آدرس خانه ما لو رفت. فردای روز عروسی، دم در رفتم تا آشغال‌های مراسم را بیرون بگذارم. یکی از ساواکی‌ها پشت در منتظر بود .تا در را باز کردم پایش را لای در گذاشت و بعد هم ،همه ساواکی‌ها ریختند توی منزل و چند نفر را که خواب بودند با خود بردند آنها از فامیل همسرم بودند متاسفانه آنها زیر شکنجه دوام نیاوردند و اطلاعات را لو دادند بنابراین دو سه روز بعد ،ساواکی ها آمدند و من را بردند و چند روز بعد هم خانه را گشتند و رضوانه را هم دستگیر کردند.

00198012

وضعیت جسمی مرضیه دباغ خوب نیست

رضوانه دباغ فرزند مرضیه حدیدچی (دباغ) در مورد وضعیت جسمی مادر گفت: مادرم به علت بیماری قلبی در بیمارستان خاتم‌الانبیا‌ء بستری است و متاسفانه وضعیت جسمی‌اش خوب نیست؛ امیدوارم با دعای مردم شفای خود را بازیابد.
a4tjpqwm9xbgnnzkdx93
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه