گفتگوی اقتصادی 8دی با استاد دانشگاه:

زمان جنگ جهانی اول بخاطر بی تدبیری زمامداران، مردم گیلان از شدت گرسنگی علف میخوردند/ اقتصاد مقاومتی از سوی کسی مطرح شد که با اخلاص کامل، تمام رده های مسئولیتی مهم کشور را پشت سرگذاشته است

خانکشی پور گفت: امروز اقتصاد مقاومتی از سوی کسی مطرح میشود که با اخلاص در رفتار و تهذیب نفس، تمام رده های مسئولیتی مهم کشوررا با موفقیت پشت سرگذاشته و ما کمتر کسی را در تاریخ انقلاب داریم که هم نمایندگی مجلس، هم ریاست جمهوری، هم نمایندگی خبرگان و… تجربه کرده و در تمام این عرصه ها با سربلندی بیرون آمده باشد. بنده به غیر از مقام معظم رهبری کسی را با این ویژگی های بارز سراغ ندارم.

زمان جنگ جهانی اول بخاطر بی تدبیری زمامداران، مردم گیلان از شدت گرسنگی علف میخوردند/ اقتصاد مقاومتی از سوی کسی مطرح شد که با اخلاص کامل، تمام رده های مسئولیتی مهم کشور را پشت سرگذاشته است

سرویس اجتماعی ۸دی؛

استاد خانکشی پور یکی از اساتیدی است که در حوزه علم اقتصاد و کشاورزی در دانشگاه تدریس مینمایند. از آنجایی که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار داریم و همچنین به جهت نیاز به شناخت بیشتر و چگونگی عمل و اجرای این طرح مهم که از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری در چند سال اخیر محسوب میشود، از همین رو از ایشان دعوت بعمل آوردیم تا باحضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی ۸دی به سوالاتمان در این حوزه پاسخگو باشند. از سعه صدر و همراهی ایشان در این مصاحبه ی حضوری کمال تشکر را داریم. در ادامه بخش اول از این گفتگو را می خوانید:

khankeshipoor (1)

۸دی: جناب آقای خانکشی پور میخواستم ببینم تعریف جنابعالی از اقتصاد مقاومتی چیست؟

تعریف من از اقتصاد مقاومتی یک تعریف رویکردی است نه راهبردی . اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی یک اقتصاد.

اول باید ببینیم که ما چه محدوده ای برای اقتصاد قائل هستیم ، مثلا تعریف ما از اقتصاد یک شهر، اقتصاد یک منطقه یا اقتصاد یک کشور یا اقتصاد یک اتحادیه با شرکت چند کشور.

اگر در اینجا تعریف ما از محدوده اقتصاد مقاومتی محدوده یک کشور باشد باید تلاش کنیم که تقریبا از صفر تا صد تولید کالاها و خدمات و اجناس و… در داخل کشور باشد و بدون وابستگی به خارج بتواند با آنها رقابت کند. مواد اولیه، نیروی انسانی متخصص و توانمند، زیر ساختهای اقتصادی و چرخه ی تولید مداوم از ابزارهای اصلی اقتصاد مقاومتی است.

اگر ما چنین تعریفی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، دیگر آن را درگیر راهبردها و روشها نمیکنیم و برای عمل به آن منتظر بخشنامه ها و دستورالعملها نمی مانیم.

۸دی: به نظر شما نقش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی چگونه نقشی است؟

ماحصل و عصاره ی کشاورزی را ما میتوانیم در غالب تامین غذا تعریف کنیم و خیلی ها معتقدند جنگی که در آینده بین کشورها اتفاق می افتد جنگ غذا یا همان جنگ سبز خواهد بود. در واقع برخی از کارشناسان معتقدند که در آینده هر کشوری که بتواند مردم خودش را سیر نگه دارد، و بر تکانه های مختلف اقتصادی و مشکلات اقتصادی بین المللی مقاومت کند و پایدار بماند.

یقینا احیا و اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی، بدون حمایت دولت از کشاورزان و جهت دهی و هدایت بخش خصوصی برای ترغیب شدن به ورود در این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.

الحمدلله  کشورما درتولید بسیاری از محصولات کشاورزی مستعد است و با یک برنامه بلند مدت چندساله در بسیاری از عرصه های کشاورزی میتوانیم به خودکفایی برسید. البته در کنار این موهبت الهی، کشورما در یک منطقه استراتژیک قرار دارد که هر لحظه  احتمال بروز بحرانهای مختلف امنیتی و سیاسی و نظامی در آن دوراز انتظار نیست.

khankeshipoor (2)

یادمان نرفته که در تاریخ ایران و در جنگ جهانی اول، کشور ما به خاطر بحران غذا و گرسنگی به اندازه کل کشته های جنگ جهانی اول، کشته داد و این به خاطر آن بود که انگلیسی ها برای تامین غذای نظامیان خود و متحدینشان در جنگ، قوت لایموت مردم ایران مانند گندم، برنج و… را با فشارهای سیاسی میخرند و بابت آن پول میدهند و بلافاصله به دلیل قحطی غذا در کشور، حدود ۱۵ میلیون ایرانی از گرسنگی کشته و نابود شدند و تصاویری از آن زمان موجود است که در همین گیلان ما مردم  گرسنگی علف می خوردند و این به خاطر بی تدبیری زمامداران و بی رحمی کشورهای مختلف است که در زمان بحران به هیچ کس غیر خود رحم نمیکنند.

امروز اقتصاد مقاومتی از سوی کسی مطرح میشود که با اخلاص در رفتار و تهذیب نفس، تمام رده های مسئولیتی مهم کشوررا با موفقیت پشت سرگذاشته و ما کمتر کسی را در تاریخ انقلاب داریم که هم نمایندگی مجلس، هم رئیس جمهوری، هم نمایندگی خبرگان و… تجربه کرده باشد و به جایگاه رهبری برسد و در تمام این عرصه ها با سربلندی بیرون آمده باشد. بنده به غیر از مقام معظم رهبری کسی را با این ویژگی های بارز سراغ ندارم.

مقام معظم رهبری تجربه و تعهد لازم و جایگاه قانونی برای بیان ایده اقتصادمقاومتی را دارند و نظر بنده این است: چه بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از کشورهای دنیا، به زودی به این نتیجه خواهند رسید که برای دور ماندن از تبعات بحرانهای اقتصادی و فشارهای مالی، به ایده مترقی اقتصاد مقاومتی پناه ببرند و ترس بنده این است که کشور ما که مبتکر و مبدع این طرح بود در آینده دراجرای اقتصاد مقاومتی از بقیه کشورها عقب بماند .

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه